SEO zelf doen of uitbesteden?

SEO zelf doen of uitbesteden? Worstel jij ook met deze vraag? Lees dan snel verder. Je bent namelijk niet de enige. Hieronder zetten we de overwegingen voor je op een rij. Zo maak je direct de beste keuze. Weet je al dat je een SEO abonnement wilt? Bekijk dan direct onze SEO pakketten.

;

SEO zelf doen? Check deze 7 vragen.

• Snap ik de basis van zoekmachine optimalisatie?
• Schrijf ik SEO-teksten die klanten overtuigen?
• Weet ik hoe ik moet link-builden?
• Kan ik zelf mijn website aanpassen?
• Kan ik het benodigde resultaat behalen?
• Heb ik voldoende tijd (min. een paar uur per week)?
• Heb ik de juiste tools?

Kan je volmondig ‘ja’ zeggen op al deze vragen? Jij bent er klaar voor. Je weet dat je van SEO een succes kunt maken. Dus doe het zelf! Als je er zin in hebt tenminste. Want je motivatie straalt door in je teksten. Houd in gedachten: het werken aan je vindbaarheid is een lange termijn strategie. Blijf gemotiveerd en blijf leren.

Kan je niet overal ‘ja’ op zeggen? Geen probleem! De vraag is dan: “Investeer ik in dit zelf leren of besteed ik het uit?” Dat is de overweging die je maakt bij SEO zelf doen of uitbesteden. Een middenweg: het deels zelf doen, deels door een SEO specialist laten doen.

Is het antwoord op bijna alle vragen ‘nee’? Volg dan een opleiding of zorg voor SEO-coaching. Want het is zonde van je kostbare tijd als je geen resultaten ziet. Toch?

SEO gaat niet over één nachtje ijs. Je moet er mee bezig zijn en blijven. Je kennis up-to-date houden. Steeds de nieuwste aanpassingen doorvoeren. Telkens een beetje beter te scoren. Als je terugvalt in de resultaten? Kijken waar het aan ligt. Het z.s.m. oplossen. Nieuwe veranderingen doorvoeren. Voor de een klinkt het als een droom. Voor de ander als een nachtmerrie. In welke categorie je valt? Dat weet je zelf natuurlijk.

;

Jouw bedrijf online – Waarom het een noodzaak is.

Is online voor jouw bedrijf noodzakelijk? Ja! Was het dat eerder nog niet? Dan is het dat dankzij Corona. Online zijn betekend niet persé SEO, maar kan ook social media zijn. Vaak is het antwoord echter wel SEO. Waarom? Zelfs fysieke winkels maken nu de overstap naar online. Wat betekent dat voor jouw product of dienst? Voor het SEO zelf doen of uitbesteden? Je hebt méér concurrentie. Dat zorgt op zijn beurt voor veranderingen in Google. Want de zoekmachine moet meer informatie filteren. 

Wil je jouw pagina’s bovenaan hebben? Dan moet je dus goede SEO hebben. D.w.z. precies wat je klant zoekt, unieke content, maar ook de bijbehorende technische toepassingen om het te tonen. Dit laatste stukje is vaak een van de redenen om SEO uit te besteden.

Een belangrijk onderdeel m.b.t. SEO zelf doen of uitbesteden? De gebruikerservaring.. Een ondergeschoven kindje. Dat ga je nu voelen. Want niet alleen Google, maar ook je klant wordt kritischer. Een oorzaak-gevolg van het groeiend aantal websites en webshops. Dat vraagt om een betere ervaring van jouw website of webshop. 

Kijk maar naar jezelf of je omgeving. Hoeveel mensen bestellen eten of zelfs meubels? Een moeilijk bestelproces? Dat is not done. Je klikt de website of webshop gewoon weg. Zoekt naar iets waar je wél kan bestellen. Herkenbaar? Dat doet je klant dus ook. Is dit proces niet op orde? Besef dan hoeveel bestellingen je misloopt.

De website of webshop van je concurrent? Daar zou ik dus eerst even naar kijken. Google de termen waarop jij wilt scoren. Wie staat er bovenaan? Beschik je over de kennis, tools en skills om te concurreren? Kan je jouw website ook zo: mooi en functioneel maken? Zo ja? Tijd om aan de slag te gaan met je SEO! Zo niet? Dan raad ik je aan wat SEO bureaus te benaderen.

SEO specialist kosten: Jouw budget is leidend.

SEO specialist kosten? Hoe hoog zijn die én past dat wel bij mijn budget? Goede vraag. Het uurtarief ligt op zo’n €40,- tot €150,- per uur. Met uitschieters naar boven en onder daargelaten. Elke situatie is uniek. Factoren die meespelen zijn o.a. de duur van opdrachten, concurrentie, complexiteit en specialisme. SEO is namelijk ontzettend breed. Daarom zetten we wat situaties hieronder uiteen.

R

SEO kleine bedrijven – Lokale dienstverlening.

SEO kleine bedrijven. Ofwel MKB’ers met een lokaal karakter. Bijvoorbeeld: kapperszaak, kleine horeca, de bakker, slager, enz. kunnen het af met €250,- tot €1.000,- per maand. Ga je SEO zelf doen of uitbesteden? Dat maakt het verschil in de kosten. Je kan een SEO cursus of opleiding doen. Of een vaste medewerker met interesse SEO coaching cadeau geven. Best practices zijn bijv. boekingsopties, i.c.m. SEO en social media.

R

SEO MKB – Online focus.

SEO voor MKB’ers met een online dienstverlening? Een groot bereik? Of MKB’ers met een webshop? Dat is een ander verhaal. Lever je online? Dan moet je niet alleen hoger in Google komen voor je omgeving. Bijvoorbeeld: fullservice marketingbureau Tilburg. 

Je wilt dan vaak een breder publiek bedienen. Je kan hierin je omgeving accentueren als je wilt focussen op lokale klanten. Bijvoorbeeld omdat het makkelijker is met afspraken. 

De online concurrentie voor zoekresultaten is groter, maar het publiek en de omzet gelukkig ook. De kosten liggen hoger omdat naast SEO-teksten o.a. technische finetuning, vormgeving, gebruiksvriendelijkheid, koppelingen en automatisering een grotere rol gaan spelen. 

Hoe meer concurrentie hoe meer moeite dit kost. Zeker als je concurrent hier ook in investeert. Nichebedrijven kunnen wat goedkoper uitzijn (als er geen zware concurrentie is). Zo ongeveer €1.000,- tot €3.000,-. Het genoemde marketingbureau zal meer moeite hebben door zwaardere concurrentie. Je komt voor je SEO uitbesteden dan al snel op €3.000,- tot €6.000,- p.m. uit.

Meer dan een ton omzet per maand? Dan gaat 5 – 20% naar marketing. Dit is afhankelijk van de groeiwens. Binnen deze verdeling kies je zelf hoeveel naar SEO gaat.

R

SEO voor organisaties.

SEO voor organisaties gaat nóg een stap verder. Hieronder schalen we o.a. bedrijven met meerdere locaties of mega online omzetten. Dit geeft weer andere uitdagingen. Organisaties nemen het op tegen andere organisaties, met nóg hogere budgetten.

Hier speelt een vergaande strategie voor automatisering en segmentering een rol. Waar je bij MKB’ers nog wegkomt met een focus op evergreen keywords. (Zoekwoorden die het hele jaar ongeveer even vaak gezocht worden.) Worden bijvoorbeeld seasonal keywords relevant.

De linkwaarden van een website/-shop zijn constant in beweging. Waardoor in de zomer de ene pagina hoger scoort dan de ander. Denk aan: reisaanbieders, vergelijkingssites, telers, supermarkten en platforms zoals Bol.com.

;

SEO kosten verlagen.

Waar worden SEO kosten op gebaseerd? Je scoort niet met maar één pagina in Google. Het geld gaat o.a. naar; technische optimalisaties, unieke content schrijven, content-distributie en nog veel meer. Wat nodig is hangt af van je situatie. Moet je bijvoorbeeld scoren op een zoekwoord waar je niet in de top 100 staat? Heb je daar 20 hele goede pagina’s voor nodig? Dan ben je al snel 20 x 8 uur kwijt. Want er moet vooronderzoek gedaan worden, gelinkt worden tussen de pagina’s, naar de pagina’s, de content en vormgeving moet optimaal ingericht worden, enz. 160 x €75,- is al €12.000. Dat is ook de reden dat we werken met SEO pakketten. Heb je een kleiner budget? Vraag dan om SEO coaching of volg een SEO cursus. Leer als bedrijf zelf teksten te schrijven, pagina’s toevoegen, etc. Zo bespaar je al snel duizenden euro’s.

;

SEO coaching voor medewerkers.

SEO coaching voor medewerkers is een voorbeeld van kosten drukken. Wil een medewerker zelf aan de slag? Dan zorgt hulp bij SEO er voor dat hij meer haalt uit zijn geïnvesteerde tijd. Bijvoorbeeld door wekelijks of maandelijks met de SEO-coach te sparren. Samen (met jou) bepalen ze online strategieën om jouw bedrijf te laten groeien. 

Uitdagingen worden samen met de coach verholpen. Door het advies van SEO-coach werkt de medewerker elke maand gericht aan jouw online vindbaarheid. Zo verspil je geen kosten aan ineffectief werk. Afhankelijk van het loon van je personeel kan je veel kosten besparen.

Wil de medewerker doorleren m.b.v. SEO coaching? Dan kan hij op den duur vaak volledig zelfstandig jouw SEO strategie uitstippelen en uitvoeren. Dan heb je vrijwel alleen nog medewerker en tooling kosten voor je SEO. Een jaarlijkse SEO cursus of wat coaching zorgt dat zijn niveau blijft groeien – en kennis up-to-date is.

Belangrijk! Bij SEO coaching is het van belang dat je medewerker gemotiveerd is om zelf aan SEO te werken. Enige technische kennis moet aanwezig zijn of aangeleerd kunnen worden. Hetzelfde geldt m.b.t. teksten schrijven.

Een medewerker met MBO-4 niveau of hoger is meestal een goede match. Scholing hoeft niets te zeggen. Heeft een medewerker aanleg voor ‘computerzaken’? OF in ieder geval de Nederlandse taal? Dan zijn er genoeg mogelijkheden.

;

SEO cursus.

Een SEO cursus voor jezelf of een medewerker? Dat volstaat voor kleine bedrijven die zelf aan SEO willen werken. Wij bieden eenmalige basiscursussen voor €1950,- excl. btw. van vier dagdelen (max. 4 medewerkers). Volledig via ZOOM of op locatie. Je bent voor ongeveer één jaar up-to-date m.b.t. de basis van SEO.

Als vervolg kan SEO coaching ingezet worden. Al een SEO cursus gevolgd? Dan helpt een korte sessie per kwartaal je op de hoogte te blijven van veranderingen in Google. Hierin kan je ook vragen stellen m.b.t. hoe je jouw bedrijf online wilt laten groeien.

Na de SEO cursus weet je:
• De basisprincipes van zoekmachines.
• Hoe je perfect op je klantvragen inspeelt.
• Hoe je SEO teksten schrijft.
• Op welke technische zaken je moet letten.
• Wat je naast je website inzet én hoe.
• Hoe je zoekwoorden onderzoek doet.
• Hoe je een SEO strategie maakt en uitvoert.
• Hoe je linkbuilding aanpakt.
• Hoe je met zoekwoorden in de top 10 komt.

;

Dus.. Wil je SEO zelf doen of uitbesteden? Dat ligt aan jou en je medewerkers. Door SEO coaching of een cursus kan je veel zelf. Het ‘moeilijke werk’ kan je dan evt. door ons als SEO bureau laten doen. Nog vragen? Neem vrijblijvend contact op. Telefonisch, per mail of plan een afspraak