februari 27, 2024

Linkbuilding; zelf links bouwen naar je website of linkbuilding uitbesteden?

Handleiding voor Linkbuilding: Een Uitgebreid Overzicht

Linkbuilding een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie (SEO) het boost namelijk de autoriteit van je website. Het bouwen van goede links is net zo belangrijk als goede content en technische SEO. Maar wat is linkbuilding precies? Hoe krijg je links naar je website en kun je dat ook uitbesteden? Wat moet je wel en niet doen? Welke strategieën zijn er? In deze handleiding geven we antwoord op al deze vragen en meer.

Laten we beginnen bij het begin.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar je eigen website. Een hyperlink (anno 2024 gewoon een link of linkje genoemd) is een manier voor gebruikers om tussen pagina’s op het internet te navigeren. Zoekmachines gebruiken deze links ook om website te crawlen. Google, Bing en andere zoekmachines gebruiken deze links dus om content op het web te vinden en te analyseren. Zoekmachines volgen niet alleen links tussen pagina’s, maar ook de links tussen volledige websites (domeinen). Goede links zorgen niet alleen voor een boost van je SEO, maar ook voor relevante bezoekers op je website.

Waarom is Linkbuilding belangrijk?

Links zijn een van de belangrijkste factoren voor hoe Google en andere zoekmachines websites rangschikken. Door de inhoud van een pagina te analyseren, kunnen zoekmachines bepalen of de pagina van hoge kwaliteit is en mogelijk nuttig voor potentiële bezoekers. Naast de inhoud van de pagina zelf, kijken zoekmachines ook naar het aantal links dat naar een pagina verwijst vanaf externe websites en de kwaliteit van die externe websites. Hoe meer hoogwaardige websites naar je website linken, hoe hoger je website in de zoekresultaten van Google zal verschijnen. Dit is het principe van “autoriteit” opbouwen.

Op een kleinere schaal gebeurt dit ook op je website. Zijn er meer links naar een bepaalde pagina op je website? Dan zal Google denken dat jij die pagina wellicht relevanter vindt om te tonen. Het principe van bewust links maken op je eigen website naar een pagina binnen je website heet “internal linking” ofwel interne links maken.

Linkbuilding is veranderd en blijft veranderen

Google wordt steeds beter in het opmerken van de samenhang tussen pagina’s die een- of tweezijdig met elkaar linken. De zoekmachine is flink ontwikkeld en snapt daardoor veel beter de context en waarde van de pagina’s zelf. In de jaren ’90 werkte daarom een flinke kwantiteit links naar je website nog wel, welke toen ook volop gekocht en verkocht werden. Dat werkt nu gelukkig niet meer.

Anno 2024 gaat linkbuilding vooral om het verkrijgen van relevante links naar je website. Dat zijn links vanaf pagina’s met een goede kwaliteit en autoriteit. Denk je nu “dan koop ik 100 links voor hoge autoriteit domeinen”, helaas. Dat werkt ook niet, waarom? Omdat Google niet wilt dat je de zoekresultaten manipuleert. Daarom analyseert hij of jouw website of webshop wel een natuurlijk linkprofiel heeft. Dat betekent dat je als bedrijf allerlei soorten links verwerft, naar allerlei pagina’s op je website. Logisch ook, want een normaal bedrijf staat in een bedrijfsgids vermeld, heeft her en der een Gastblog en wordt een keer genoemd in het nieuws, op fora en op een review website. Die links gaan naar verschillende pagina’s, je homepagina, je producten en diensten en je blogs.

1000 links van jouwweb.nl of startpagina.nl naar één van je productpagina’s? Dat oogt niet natuurlijk en dat levert je strafpunten op.

De links tussen PageRank, Hummingbird en Google updates.

Google rolt al updates en algoritmes uit sinds dat het bedrijf gestart is. Deze updates zijn er al sinds de start van Google en zijn erop gericht om websites beter en eerlijker te beoordelen. Denk aan updates zoals: Google Page Rank (GPR), hummingbird, Penguin, Panda, RankBrain of de meer recente MUM en linkspam-update. Dankzij deze updates kunnen ze zoekers in Google betere zoekresultaten bieden. Een update kan zich richten op een brede betere evaluatie of juist op een bepaald onderdeel zoals op het meten van de kwaliteit van hyperlinks. Er worden meerdere Google updates per jaar uitgebracht. Na zo’n update kan je website of webshop flink stijgen of juist dalen in de zoekresultaten.

Om de updates effectief te maken maakt Google slechts een deel van de metrieken die ze gebruikt bekend. Dit zijn vaak metrieken waarvoor ze willen dat je optimaliseert. Denk aan prijzen en beoordelingen bij je producten of diensten zetten, met richtlijnen voor hoe je dat doet. Een ander deel van de waarden die ze gebruiken voor analyses zijn niet openbaar en met een goede reden.

Want zouden de zoekmachine-giganten alle informatie openbaar maken? Dan zou elk SEO bureau websites optimaliseren voor zoekmachines, zonder naar de meerwaarde voor lezers van de content zelf te hoeven kijken. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de resultaten.

PageRank en linkbuilding

Google Page Rank (GPR) vernoemd naar Larry Page (co-founder Google) was een link-analyse-algoritme (geautomatiseerd beoordelingssysteem) dat de kwaliteit van de pagina mat waar naartoe gelinkt werd. Het algoritme kon ook weer zien wat de waarde was van een pagina die naar jouw website linkt en de pagina’s die daar weer naartoe linkt.

Dit was een van de eerste updates die link farms, netwerken voor weblinks uitwisselen en verborgen links op pagina’s kon detecteren. Hierdoor kon Google afrekenen met black-hat technieken en black-hat service aanbieders.

Black-hat SEO staat voor het bewust manipuleren van Google zoekresultaten en dat kan zorgen voor flinke straffen (ook wel Google Penalties genoemd). Maak je jezelf (on)bewust schuldig aan deze praktijken? Dan kan je een groot deel van je web-verkeer of zelfs alle bezoekers na een update kwijtraken.

Een deel van de waarden die Google gebruikt(e) voor deze metingen worden nu nog steeds gebruikt voor analyses voor backlinks door ranktrackers zoals Semrush, Ahrefs en Majestic. Besef je dus wel dat de cijfertjes die je ziet in dergelijke tools indicaties zijn en geen feitelijkheden.

Handig om te weten over de analyses die zoekmachines maken van links

Zoekmachine kunnen steeds beter vaststellen of een link naar jouw website: a. wel legitiem (niet gekocht) en b. wel relevant is. Ook kan Google de pagina waarop de link naar jouw website staat beter analyseren. Het doel van deze analyse is vaststellen of het gaat om een hoge autoriteit pagina (of domein), ofwel: betrouwbare informatie, welke erkend wordt door anderen. Is dat het geval? Dan zijn dat bonuspunten voor jou.

Is de pagina die naar je linkt juist van slechte kwaliteit? Of nog erger. Is deze pagina van slechte kwaliteit en heeft hij ook nog eens veel slechte links naar de pagina zelf? Dan kan een link van de betreffende pagina naar jouw website zelfs in jouw nadeel werken.

Wat is het doel van linkbuilding?

Het doel van linkbuilding is tweeledig. Enerzijds krijg je rechtstreekse bezoekers via relevante blogs op je website, anderzijds zorg je er door meer bekendheid te genereren voor dat mensen uit zichzelf naar jouw blogs of artikelen gaan linken.

Dat laatste betekent dus op de automatische piloot steeds meer bezoekers naar je website krijgen. Dat gebeurt in de praktijk echter pas nadat je website al goed vindbaar is en jij een naam voor jezelf hebt opgebouwd.

Op dat moment vertrouwen zowel mensen als zoekmachines jouw website al. In de beginfase van linkbuilding is dat wel anders. Je bent dan bezig met zelf links naar je website bouwen en outreach (mensen vragen om naar jouw blog of artikel te linken).

17 soorten strategieën om links te verkrijgen; zó bouw je een natuurlijk linkprofiel

Er zijn verschillende soorten strategieën om links te verzamelen voor je website. Hieronder licht ik er 17 toe. Je leest hoe je ze op een natuurlijke manier verkrijgt, maar ook welke manier je liever wilt vermijden (de niet natuurlijke wijze) om penalties te voorkomen. Zorg dat je verschillende links verzameld en dus niet teveel van een soort.

1. Creëer waardevolle content (contentcreatie)

Content-creatie is de belangrijkste manier om links en bezoekers te krijgen op lange termijn is het creëren van hoogwaardige en unieke content. Deze blogs lossen concrete (zoek)problemen op voor je bezoekers. Wanneer je website bekender wordt zullen meer websites hiernaartoe linken.

Wat je moet vermijden is zogenaamde dunne blogs maken (blogs met weinig tekst en meerwaarde). Deze laatste worden anno 2024 overigens vaak niet eens meer geïndexeerd en getoond in de zoekresultaten.

Tip: Dit is de allerbelangrijkste lange-termijn strategie. Het helpt naast links krijgen ook om zelf beter gevonden te worden in Google, los van de backlinks. Focus je in het begin op jouw waardevolle content verspreiden om het proces van organisch links opbouwen te versnellen.

2. Onderzoek een relevant onderwerp (data en infographics)

Onderzoek doen en de resultaten publiceren klinkt saai, maar de resultaten van jouw onderzoek zijn uniek. Daarom is het een reden voor anderen om ernaar te linken. Dat kunnen de uitkomsten van enquetes zijn, resultaten van stellingen en polls of de uitwerking van diepte-interviews. Omdat het oog ook wat wil kun je het beste infographics en/of modellen maken op basis van je data. Dat kun je heel simpel doen met Canva of een ander programma.

Dit zijn plaatjes die anderen graag delen om bijvoorbeeld hun eigen punten en argumenten te bewijzen over een onderwerp. Het onderwerp dat jij kiest is natuurlijk relevant voor jouw klanten, dus als zij jouw naam zien op een andere site kunnen ze weer bij jou uitkomen. Als bonus zijn de websites die linken naar jouw data op basis van het onderwerp vaak ook weer met elkaar verbonden, dus volgens zoekmachines heel relevant voor jouw bedrijf.

Wat je natuurlijk niet moet doen is onderzoeken faken of de resultaten vervalsen (in jouw voordeel).

Tip: Verwerk je url, bedrijfsnaam en onderwerp in de vormgeving en meta data van je afbeelding (infographic). Zo snapt Google dat het van jouw website afkomt. Laat andere websites bij voorkeur jouw afbeelding in hun artikel plaatsen door de url van jouw afbeelding te gebruiken (dat is weer een extra link).

3. Schrijf gastblogs voor grote (niche) platforms

Schrijf waardevolle gastblogs voor grote platforms, het liefst binnen je niche of schouderniche. Zo bereik je namelijk ook veel relevante potentiële bezoekers van je website. In het blog plaats je een link naar jouw website.

Heb jij nog niet zoveel verkeer op je website? Dan kan je via een platform of website die wel veel bezoekers heeft sneller mensen bereiken. Vinden ze jouw blog interessant? Dan kunnen ze doorklikken om op jouw website anders blogs te lezen. Een link via zo’n platform zorgt zowel voor direct verkeer als voor een relevante link met hoge autoriteit.

Tips: Doe onderzoek naar geschikte websites waar je voor kan gastbloggen. Zoek in Google op: “Gastblogger gezocht + je onderwerp” of “Gastblog + onderwerp”. Zo vind je sites die openstaan voor blogplaatsingen van anderen. Check vervolgens met een gratis tool zoals “Website Traffic Checker” van SEOreviewtools wat het verkeer is voor de website. Waarom? Omdat het zonde van je tijd is om volop blogs te gaan schrijven voor een website die zelf geen verkeer heeft natuurlijk. Begin klein, bouw een naam op en benader zo steeds grotere platforms, waarbij je blogs op andere platforms als referentie opgeeft.

4. Meld je aan bij directories en/of bedrijfsgidsen

Een directory is een overzichtspagina met daarop bedrijven. Je hebt directories gericht op je niche of branche, maar ook bedrijfsgidsen zoals de telefoongids voor alle bedrijven. Meld je voor verschillende directories aan. Vermijd om jezelf aan te melden op elke bedrijfsgids die er bestaat. Er zijn namelijk genoeg bedrijfsgidsen te vinden met geen of weinig autoriteit, links van dit soort directories kunnen juist in je nadeel werken.

Tip: begin bij een link vermelden in je KvK register als je nog geen website had toen je begon. Zoek op “directory + onderwerp” of op “bedrijven + branche” om snel relevante directories te vinden. Gebruik weer een tool om te checken of de website wel bezoekers heeft.

5. Plaats links in je social media profielen en posts

Op veel soorten social media kun je een bedrijfsprofiel aanmaken, je kan dan je website url invullen en je bedrijf beschrijven. Maak daar gebruik van! Denk er maar over na. Welke website zou meer autoriteit hebben? Facebook of een andere willekeurige website. Dat zijn je eerste links dus met hoge autoriteit en het is laaghangend fruit. Daarnaast kun je ook links verwerken in de posts die je plaatst. Als je die deelt of promoot zorgt dat ook voor relevant verkeer, een win-win dus!

Vermijd daarbij sketchy praktijken zoals het kopen van volgers en likes. Het is een kwestie van tijd dat Google daar achterkomt. En 10.000 bezoekers uit India, Zimbabwe en andere landen voor een compleet Nederlands bedrijf? Ook dat oogt niet natuurlijk 😉

Tip: elk social media kanaal heeft weer zijn eigen algoritme. Als je toch bezig bent, maak er dan gebruik van een paar #vermeldingen #zoekwoorden onderaan je post kunnen bijvoorbeeld veel impact hebben op de context en vindbaarheid van je post op dat platform.

6. Plaats links op een niche-forum of bekende algemene fora

Ook via fora waar een actieve discussie plaatsvindt over een bepaald onderwerp kan je links plaatsen. Dat doe je door flinke meerwaarde te bieden in de reactie zelf en mensen te prikkelen om verder te lezen.

Vermijd linkspam. Ofwel: reageer met een link naar jouw relevante blog op een post die daarbij aansluit, vermijd random een link plaatsen bij een post waar al 5 jaar niet meer op gereageerd is. Bied echte meeraarde bij het geven van antwoorden, anders val snel door de mand.

Tip: Het is beter om op 1 of 2 fora vaker actief te zijn, te posten en te reageren. Je likes en volgers zijn namelijk ook een signaal aan zoekmachines voor je betrouwbaarheid.

7. Doe af en toe een linkruil

Linkruil, wat zeg je nu!? Dat was toch een dom idee? Neen lieve vrienden. Linkruil is prima toegestaan volgens de guidelines van Google, zolang de ruil van links 1. relevant is en 2. niet in overmaat gebeurt.

Vermijd dus mega veel links ruilen en vermijd ook om linkruil te doen met websites die niks met jouw branche en onderwerpen op je website te maken hebben.

Veel SEO bureaus en bedrijven geloven nog in de mythe dat linkruil slecht is omdat ze de Google guidelines niet lezen. Krijg je zo’n reactie? Vraag dan om een ABC linkruil. Dat is een ruil waarbij je een extra website van jezelf of van de ander gebruikt, zodat je geen direct wederzijdse link ruilt. In plaats van website a naar b linken, linkt dan website a naar b en c naar a. Let wel op, vaak proberen bureautjes of bedrijven je een waardeloze link aan te smeren. Check dus of het domein wel autoriteit en bezoekers heeft.

8. Laat je website op lokale sites vermelden

Het is heel normaal dat er in de buurt over jouw bedrijf gesproken wordt. Bijvoorbeeld door een lokale (beroeps)vereniging, ondernemerscollectief of het lokale nieuws. Vaak krijg je bij een betaald lidmaatschap van lokale verenigingen een pagina om over je bedrijf te vertellen, plus de mogelijkheid om een link te plaatsen. Maak daar gebruik van!

Vermijd super veel lokale links te krijgen. De bakker om de hoek en de fietsenmaker hebben waarschijnlijk weinig met jouw niche te maken.

9. Meld je aan op review platforms

Review platforms zijn erg populair en ze hebben veel autoriteit. Veel potentiële klanten checken liever bij een externe partij hoe goed jouw beoordelingen zijn. Daarnaast geloven potentiële klanten sowieso eerder wat een ander zegt over de kwaliteit van jouw producten of diensten, dan wat jij er zelf over vertelt.

Meld je dus aan voor de review platforms. Vermijd het kopen van reviews, want je valt gegarandeerd door de mand bij een zoekmachine-gigant (het rijmt dus het is waar).

voorbeelden review platforms kiezenTips: Check van welke review platforms jij een link nodig hebt. Dit zijn de websites via waar jij beoordelingen van klanten wilt verzamelen. Type bijvoorbeeld “ervaringen hotel” in als je een hotel hebt. In dit voorbeeld zie je dat je jezelf wilt aanmelden bij Tripadvisor en bij Trustpilot. Je kan hetzelfde doen voor bijvoorbeeld “beoordelingen marketingbureau” en marketingbureau vervangen door jouw bureausoort of “reviews I-phone 15” waarbij je jouw product invoert in plaats van een I-phone.

10. Ontvang een link van een keurmerk

Een onderschatte link onder het backlinkprofiel. Dit zijn vaak ook hoge autoriteit domeinen, maar deze links zijn vooral handig voor webshops. Door je aan te melden kun je wederom een link platsen in je profiel en heb je dus een hoge DA (domein autoriteit) backlink. Denk aan webwinkelkeur.nl of thuiswinkel waarborg.

Vermijd links plaatsen via zoveel mogelijk keurmerkwebsites, dat komt tevens een beetje gek over voor je klanten. 1-3 keurmerken is perfect. Kies natuurlijk wel degene met een hoge autoriteit. En als je reviews verzamelt via deze platforms is het een plus. Je wilt dan liever 100 reviews op 1 platform in plaats van 100x 1 review op elk platform.

11. Fix kapotte links van andere websites (broken linkbuilding)

Deze methode is tijdsintensief, maar erg waardevol als het werkt. Let op. Zorg dat je eerst wat naam en faam hebt opgebouwd voordat je hiermee aan de slag gaat. Zo kun je je direct richten op broken linkbuilding van grotere sites en je hebt dan al behoorlijk wat content waarnaar gelinkt kan worden.

De strategie is simpel. Gebruik een tools zoals Semrush, Ahrefs of andere SEO tool. Analyseer of er gebroken links zijn op de website waar jij een link van wil, dat zijn links die niet langer werken en nu op een witte pagina (404 pagina uitkomen). Check of jij een vervangend en beter artikel hebt om naar te linken. Benader vervolgens de beheerde van de website met jouw alternatief.

12. Benader andere websites om een link te plaatsen naar jouw website (outreach)

Deze methode is tijdsintensief en je krijgt vaak ‘nee’ te horen. Mensen plaatsen namelijk niet snel een linkje naar jou, puur omdat je het vraagt. Je moet dus echt significante meerwaarde bieden van deze methode gebruik te kunnen maken.

Het lukt alleen als je super relevante en unieke content maakt, welke niet snijdt met de websites waar je links van wilt krijgen. Het moet een toegevoegde waarde zijn voor de bezoekers die zij hebben en voor hen zelf. Daarom krijg je in de praktijk vaker een ja op een gastblog dan op outreach mailtjes. Meestal lukt een gastblog plaatsen een stuk makkelijker.

Vermijd mailtjes in bulk sturen naar websites. Kies heel goed wie je wilt benaderen en maak duidelijk wat de meerwaarde is voor deze website en de bezoekers.

13. Plaats video’s op Youtube en social media

Door video’s te plaatsen op youtube kunnen anderen ze weer plaatsen op hun website. Dat zorgt voor links naar je youtube kanaal en meer autoriteit van je Youtube kanaal. Als het goed is heb je daar de links naar jouw website inmiddels al geplaatst in het profiel en bij de video’s zelf.

Vermijd video’s maken puur om video’s te maken of links te krijgen. Er zijn miljoenen video’s om naar te kijken, jouw video wordt, als hij weinig waarde heeft, gegarandeerd overgeslagen.

Tip: Haak als nieuw kanaal in op actualiteiten, gebruik daar een paar #onderwerp1 #onderwerp2 tags voor onderaan je beschrijving. Hetzelfde geldt voor het maken van blogs als nieuwe website. Omdat de onderwerpen nieuw zijn is er vaak nog weinig content over. Gebruik bijvoorbeeld google.trends.com om deze onderwerpen te achterhalen. Kies een trending onderwerp waar je veel van weet en waarbij je kijkers een meerwaarde kan bieden. Maak een haakje naar jouw dienst of product in het einde van de video of verzoek kijkers om zich te abonneren op je kanaal.

14. Sponsor een goed doel of populair evenement

Het sponsoren van goede doelen is een win-win, jij helpt anderen en op de website van goede doelen zelf kun je vaak een linkje krijgen naar jouw website. Meestal via een partnerpagina en soms zelfs via social media posts.

Vermijd om voor de hand liggende ethische redenen dat je goede doelen puur sponsort voor eigen gewin.

Tip: zoek “goed doel + onderwerp + partnertnerpagina” bekijk welke goede doelen een partnerpagina met links naar websites hebben.

15. Start een affiliate programma voor je diensten of producten

Er zijn verschillende tools, zelfs Nederlandse programma’s, waarmee je een affiliate programma kan starten. Je geeft dan een affiliatepartner een commissie (in de vorm van een vast bedrag of percentage van de verkoop) in ruil voor de promotie van je product. Wanneer iemand via zijn link een product of dienst van je verkoopt ontvangt hij daar een vergoeding voor.

Een goed affiliate-programma levert veel links op. Vermijd dat je deze strategie inzet enkel voor de links, partners die niet hun best doen en weinig commissie ontvangen zullen ook weinig moeite doen. Voor je het weet staat jouw product dan op 5.000 websites uit een linkfarm.

Tips: Kies partners handmatig. Zorg ook dat je affiliate pagina’s een canonical url naar de originele pagina hebben, dit zorgt ervoor dat de SEO waarde van je officiële pagina geboost wordt. Zorg ook dat de affiliate links jouw website.nl/productnaam-met-affiliate-code is. Er zijn ook affiliateprogramm’s die de links via een andere platform laten lopen randomwebsite.com/jouwproductnaam-met-affiliate-code. Daar ontvangt jouw website (domein) weinig waarde van.

16. Neem deel aan podcasts

Er zijn volop populaire podcasts te vinden op het internet, ook over jouw onderwerp, diensten en producten. Ofwel, dingen waar jij veel van weet! Door deel te nemen aan podcasts bereik je snel een relevant en groot publiek. Via de podcast kun je ook weer links achterlaten naar bijvoorbeeld een “ultieme gids over onderwerp X” of een andere link naar je website. Overleg dit wel vooraf met de podcast host.

Vermijd dat je deelneemt aan podcasts puur om jezelf te promoten. Podcasts worden bekeken omdat ze leerzaam, informatief of entertaining zijn voor de kijkers. Speel daarop in en biedt een meerwaarde voor de kijkers. Geef iets weg waardoor mensen in jou als persoon, jouw bedrijf, dienst of product gaan geloven.

Tip: Is er binnen jouw niche nog geen fantastische podcast te vinden? Overweeg dan zelf om een podcast te starten. Door experts binnen jouw niche of aanverwante niches uit te nodigen kan je bezoekers trekken en autoriteit ontlenen aan hun status. Jij wordt immers met hen geassocieerd.

16. Doe interviews

Interviews over een onderwerp kunnen voor jouw potentiële klanten erg interessant zijn. Interview bijvoorbeeld experts en maak hier een video van, vaak kan je ook uitgenodigd worden voor een interviews voor bijvoorbeeld een vakblad of nieuwszender.

Deze opties zijn allemaal prima geschikt om jouw status op te bouwen en links te krijgen. Deze video’s kan je weer delen op Youtube of doorsturen naar bijvoorbeeld andere magazines, brancheorganisaties of stakeholders met een eigen publiek waarvoor het interessant is.

Vermijd het opnemen of deelnemen aan interviews die niet interessant zijn voor jouw doelgroep, dienst of product. Een niet bekeken interview is zonde van je tijd. Een interview doen dat niet relevant is levert geen klanten op.

Tip: Speel in op actualiteiten in je branche of niche. Interview succesvolle experts over hun visie, bijvoorbeeld hoe zij omgaan met een probleem dat kijkers ook willen oplossen.

16. Organiseer een evenement

Een creatieve strategie om links te verzamelen is een evenement organiseren. Al is het een banenmarkt, beurs of speeddate voor bedrijven. Je kan verschillende strategieën toepassen of meerdere tegelijkertijd:
• Maak een evenementen website voor je evenement.
• Plaats je evenement op evenementenwebsites van derde partijen.
• Plaats je evenement op jouw website en promoot deze link bij branche- en nieuwsorganisaties.

Vermijd dat je een evenement organiseert puur omdat je er links mee wilt krijgen. Een evenement kost geld. Zorg dat je het dus goed aanpakt en relevante bezoekers trekt die ook klant van je kunnen worden.

Tip: Als je een beurs organiseert wees dan creatief. Bied bijvoorbeeld korting aan standhouders wanneer zij een link naar je evenement plaatsen op hun website of via social media.

17. Partnerpagina’s van leveranciers of partners

In sommige branches is het gebruikelijk dat leveranciers of partners een partnerpagina hebben. Bijvoorbeeld wanneer je vendor of support partner bent voor een ICT of IT product. Wanneer je de kans krijgt, laat je dan vermelden op de partnerpagina. Dit zijn vaak domeinen met een hoge autoriteit.

Vermijd je website laten vermelden op partnerpagina’s van lage autoriteit domeinen.

Tip: Wellicht kun je extra diensten aanbieden in het verlengde van je product of dienst, waarbij je partners aansluit die een partnerpagina hebben om zo links te krijgen.

Links naar je website krijgen draait om creativiteit en logica

Je hebt nu een aardig beeld van welke soorten links je kan krijgen. Wees creatief en bedenk op welke websites bezoekers zijn die voor jou relevant zijn. Probeer op die domeinen links te krijgen. Analyseer met een backlink-analyse functionaliteit van een tool zoals Majestic, Semrush, Ahrefs of Moz de backlinks van jouw concurrenten. Probeer in ieder geval dezelfde backlinks die zij hebben, welke een hoge autoriteit hebben ook te krijgen. Daarna probeer je dit linkprofiel met een vleugje creativiteit te overtreffen. Onthoud: links zijn slechts een onderdeel van je SEO, alleen links naar je website krijgen is dus niet voldoende.

Linkbuilding Uitbesteden

Als je niet de tijd, middelen of expertise hebt om je linkbuilding zelf te doen, kun je overwegen om je linkbuilding uit te besteden aan een professioneel linkbuilding bureau. Deze bureaus hebben de kennis en ervaring om effectieve linkbuilding strategieën te ontwikkelen en uit te voeren die de zichtbaarheid en ranking van je website op Google kunnen verbeteren.

Wat je wel en niet moet doen bij link building

Het is belangrijk om ethische, white-hat linkbuilding methoden te gebruiken die voldoen aan de richtlijnen van Google. Hier zijn enkele do’s en don’ts:

  • Do’s
    • Creëer kwaliteitsvolle en relevante inhoud.
    • Bouw relaties op met relevante bloggers en influencers in je niche.
    • Gebruik sociale media om je inhoud te promoten en links te verdienen.
  • Don’ts
    • Koop of verkoop geen links.
    • Gebruik geen geautomatiseerde programma’s om links te creëren.
    • Creëer geen links op sites die uitsluitend bedoeld zijn voor linkbuilding.

Linkbuilding stappenplan

Om een linkbuilding strategie effectief uit te voeren, volg je deze stappen:

  1. Stel doelen – Stel duidelijke doelen voor je linkbuilding inspanningen, zoals het verbeteren van je ranking voor bepaalde zoekwoorden, het verhogen van het verkeer naar je site, of het verhogen van de conversies.
  2. Identificeer je doelgroep – Wie wil je bereiken met je linkbuilding inspanningen? Identificeer je doelgroep en begrijp wat voor soort inhoud ze interessant en waardevol vinden.
  3. Creëer waardevolle inhoud – Creëer inhoud die interessant en waardevol is voor je doelgroep. Dit maakt het een stuk makkelijker om links te krijgen.
  4. Identificeer mogelijkheden voor linkbuilding – Zoek naar websites, blogs, en forums die relevant zijn voor je niche en die mogelijk geïnteresseerd zijn in het linken naar je site.
  5. Bereik – Neem contact op met de eigenaars of beheerders van deze sites en stel voor om een link naar je site te plaatsen.
  6. Volg op – Zorg ervoor dat je opvolgt om te zien of je link is geplaatst. Zo niet, probeer dan te achterhalen waarom en of er iets is dat je kunt doen om dit te verhelpen.
  7. Meet en evalueer – Meet het succes van je linkbuilding inspanningen door te kijken naar metrics zoals het aantal nieuwe links dat je hebt verdiend, de impact op je ranking, en het verkeer naar je site.

Voor- en nadelen van linkbuilding zelf doen

Linkbuilding heeft vele voordelen, maar er zijn ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden.

  • Voordelen
    • Verhoogt de zichtbaarheid van je website in zoekresultaten.
    • Helpt bij het opbouwen van autoriteit voor je website.
    • Kan meer verkeer naar je website leiden.
  • Nadelen
    • Het kan tijd- en arbeidsintensief zijn.
    • Resultaten kunnen soms lang duren om zichtbaar te worden.
    • Er is een risico op straffen van Google als je onethische linkbuilding methoden gebruikt.

Linkbuilding uitbesteden

Als je de tijd, middelen of expertise mist om zelf aan linkbuilding te doen, kan het uitbesteden van je linkbuilding strategie een goede optie zijn. Er zijn veel professionele linkbuilding bureaus die ervaring hebben met het ontwikkelen en uitvoeren van effectieve linkbuilding campagnes. Door je linkbuilding uit te besteden, kun je profiteren van hun expertise en ervaring, terwijl je je eigen tijd en middelen vrijmaakt om je te concentreren op andere aspecten van je bedrijf.

Een hele grote kanttekening is wel dat er ook genoeg SEO bureaus en vooral “linkbuilding bureaus” zijn die nog steeds onethische methodes gebruiken. Dat zijn methodes die nu even goed werken, maar als je na een jaar ineens al je bezoekers kwijt bent, dan ben je niet zo blij natuurlijk. Informeer dus goed hoe ze links bouwen, stel kritische vragen en verdiep jezelf in de guidelines van Google. Er zijn overigens naast linkbuilding nog volop activiteiten die je op de website zelf kan doen om je SEO te verbeteren, zoals SEO copywriting, de architectuur en de INTERNE links 😉 Om je zichtbaarheid te vergroten kan je ook optimaliseren om als rich snippet (rich result) getoond te worden in Google door schema toe te passen op je website of webshop.

Ook wij doen aan linkbuilding voor klanten, het is een essentieel van onderdeel van SEO, maar dit doen we als onderdeel binnen onze pakketten voor SEO uitbesteden zodat je geen penalties krijgt voor het overmatig optimaliseren van één onderdeel van je zoekmachine-optimalisatie. Je kan bij ons al terecht vanaf €1.500,- per maand voor een volledig SEO pakket.

Maak je netwerk blij, deel mij!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *