SEO diensten

SEO diensten

Je wilt dat je website goed gevonden wordt in Google of een andere zoekmachine. Daarom ben je op zoek naar de SEO diensten van een SEO specialist of SEO bureau. Maar.. Je hebt zojuist ontdekt dat SEO niet “één dienst is”, maar dat het zoekmachinemarketing vakgebied breed is en bestaat uit verschillende expertises, diensten en specialisten. Je weet misschien ook (uit ervaring) dat iedereen zich helaas een SEO specialist mag noemen. Iedereen zegt dat zijn SEO diensten het beste zijn voor jouw MKB bedrijf, maar is dat ook zo?

SEO diensten verschillen per branche en bedrijf

Als je SEO diensten wilt uitbesteden is het handig om te weten dat er verschillende vormen van Search Engine Optimization (SEO) zijn. Voor elk soort sector / branche en bedrijf werkt een andere vorm weer van SEO namelijk weer beter. Hoe kan dat? Dat komt aan de ene kant omdat er verschillende mogelijkheden en functionaliteiten zijn om een website of pagina te ranken in een zoekmachine, aan de andere kant komt dat ook doordat er verschillende zoekmachines zijn, elk platform werkt weer met andere algoritmes.

Een SEO dienst kan verschillen op basis van de zoekmachine waar je voor optimaliseert

De ene SEO dienst kan voor jouw bedrijf waardevoller zijn dan een andere dienst, bijvoorbeeld omdat het voor jouw bedrijf bijvoorbeeld veel interessanter is goed gevonden te worden op Amazon of Bol, in plaats van al de moeite te stoppen in je eigen webshop. Toch wordt vaak gekozen voor SEO van een eigen webshop, logisch ook, want op termijn levert het meer op. Je hoeft dan geen marges aan een tussenpartij af te staan.

Een ander voorbeeld is dat 90% van de SEO’ers zich richt op Google, terwijl Bing marktaandeel wint. Bing heeft een ander algoritme, dus je optimaliseert er ook op een andere manier je website of webshop voor.

Ook social media platformen zoals TikTok, Pinterest, Instagram en Facebook hebben hun eigen zoekfuncties ingebouwd. Ofwel, ze hebben een interne “zoekmachine” voor hun platform. Je kan het al raden, ook die werkt weer anders dan een ander platform. Denk maar aan het gebruik van #tags, maar ook koptitels, de URLs en links naar de pagina toe kunnen hier een rol spelen. Dus ook daar is een andere vorm van SEO weer wenselijker voor, hierdoor wordt je beter gevonden op het betreffende platform. Ook het CMS dat gebruikt wordt, zoals Shopify of WordPress, heeft andere mogelijkheden, kansen en beperkingen om online beter gevonden te worden. Al neigt optimalisaties volgens het CMS eerder naar specifieke optimalisaties per branche.

Dit zijn 10 voorbeelden van specifieke platforms en kanalen waar SEO bureaus zich op focussen:

1. Amazon SEO
2. Bing SEO
3. Bol.com SEO
4. Etsy SEO
5. Google SEO
6. Instagram SEO
7. LinkedIn SEO
8. Pinterest SEO
9. WordPress SEO
10. Shopify SEO

SEO diensten verschillen per aanbod (branche)

SEO diensten verschillen per branche omdat je bedrijf op verschillende manieren gevonden moet worden. Een lokale loodgieter wil bij hem in de buurt gevonden worden, terwijl een webshop vaak in heel Nederland en België of wereldwijd gevonden wilt worden.

Als je lokaal gevonden wilt worden dan ben je op zoek naar de SEO dienst: Local SEO ofwel lokale SEO. Deze service richt zich op jouw bedrijf omhoog laten komen wanneer mensen in een specifieke regio naar jouw bedrijf zoeken. Bijvoorbeeld op de kaart in Google (Google Map Pack of Google Maps genoemd), maar ook met pagina’s van je website. Deze dienst wordt bijvoorbeeld vaak afgenomen door masseurs, tandartsen en autogarages.

Verkoop je jouw producten online? Dan ben je op zoek naar “E-commerce SEO”. Ofwel online commercie zoekmachine marketing. Klinkt logisch. Hierbij is de indeling van je webshop, de categorisering en het  optimaliseren voor het productschema, reviews en Google merchant center beter (die mooie carroussel met producten bovenaan Google).

Heb je een bedrijf binnen de werving & selectie of uitzend sector zoals een uitzendbureau? Dan werkt een combinatie van reguliere Google SEO met focus op het Job-listing algoritme (vacature algoritme) beter. Zo optimaliseerden we bijvoorbeeld de website voor een van onze klanten binnen de uitzendbranche. Deze groeide per direct met factor 5,5 binnen 3 maanden. Let op: dat is wel eerder een uitzondering dan de regel. 

Zo zijn er nog wel meer vormen, maar we gaan ze niet allemaal behandelen. Wat in ieder geval belangrijk is om te weten is: elke sector of branche heeft weer eigen strategieën die beter werken en functionaliteiten waarvoor SEO toegepast kan worden.

Welke SEO specialist kies je voor jouw SEO diensten?

Hoe goed de kwaliteit is van SEO diensten die je afneemt hangt af van de kennis en ervaring van de SEO specialist. Deze moet zich verdiepen in de materie over specifieke algoritmes. Omdat het SEO vakgebied, de functionaliteiten en ranking signalen die relevant zijn (ranking signals) steeds veranderen, moet een SEO specialist constant testen wat werkt en niet werkt. Ook moet hij op de hoogte zijn van de meest recente ontwikkelingen met betrekking tot zoekmachine marketing.

Dit doet hij onder andere door te checken wat er wijzigt in in de Google guidelines, maar ook door patenten te bestuderen die ingediend worden met betrekking tot het verwerken van zoekopdrachten (volgens een specifieke/nieuwe methodiek).

Vaak zijn zelfbenoemde SEO specialisten daar helemaal niet mee bezig en dat is gevaarlijk voor je business. Want rankt je website op basis van één strategie of SEO truck die nu goed werkt? En werkt die truck over een maand niet meer? Dan heb je ineens een groot omzet probleem.

SEO of SEA diensten

Naast SEO specialisten en diensten zijn er ook Search Engine Advertising (SEA) diensten. Wat is het verschil? SEO is iets voor de lange adem, het komt langzamer op gang, maar de resultaten zijn duurzamer. SEO diensten promoten we dan ook als onderdeel van een goede marketing mix, vaak zelfs als de core focus van deze mix. Want hoe beter je organisch vindbaar bent in Google? Hoe langer je daar profijt van hebt. Ook als je er na een paar jaar geen geld meer instopt blijf je nog lang goed zichtbaar.

Ben je op zoek bent naar direct resultaat? Dan past SEA beter bij jouw organisatie. Het grote voordeel van betalen voor je advertenties in een zoekmachine, is dat je per direct zichtbaar bent. Het nadeel van SEA is, dat wanneer je stopt met adverteren, ook jouw inkomsten direct stoppen.

SEO diensten kiezen; goedkope SEO of dure SEO?

Er bestaat niet zoiets als goedkope SEO diensten of dure SEO, al wordt dit wellicht wel zo gepromoot. Er bestaat wel zoiets als “de kwaliteit” van SEO. Daarom staan we als SEO bureau wel even bij dit punt stil.

Goede SEO is namelijk data-gedreven, slechte SEO is dat niet. 

Een goedkoop SEO bureau doet zichzelf en jou als klant tekort door hun dienstverlening te goedkoop aan te bieden. Er blijft daardoor geen geld over voor kwalitatief goede tools en het op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen. De consequentie is slechtere en onvolledige audits (analyses) van je website of webshop, inefficiënt werken en SEO optimalisaties op basis van aannames. Kortom, niet de gewenste basis voor jou als zichzelf respecterende MKB ondernemer.

Het zijn namelijk juist specifieke tools die veel meer details bieden rondom rankingsignalen bieden, waardoor er voor jou als klant voor geoptimaliseerd kan worden. Wordt er wel geïnvesteerd in tools en kennis door het SEO bureau? Dan zijn, ervan uitgaande dat de juiste specialisten aan de slag gaan met de diensten.. De SEO diensten vanaf de start kwalitatief beter van aard. Daardoor zijn de optimalisaties van jouw website veel effectiever. Dat kost dus weer minder tijd (kost minder manuren) en het levert sneller en meer resultaat doordat de optimalisaties gerichter van aard zijn.

Dat levert jou onderaan de streep dus weer meer op.

Wat we zelf denken over goedkope SEO? Als je dan toch “goedkoop” wilt, investeer dan in MVS (Minimal Viable SEO). Volledig onderbouwd met data, maar met de minimum kosten om op dit moment te ranken. Wordt je dan getroffen door een Google update? Dan weet je in ieder geval dat je al op weg was naar een solide positie, je kan dan vanaf daar weer tunen.

Investeer dus liever niet in 3000 backlinks van goedkoopie.nl en koop geen links van de dagelijkse mailtjes met een Excellijst over backlinks kopen met een hoge autoriteit en bezoekersaantal. Wij scannen ze namelijk allemaal, zelden kloppen de cijfers.

PS. die links naar je salespages of website, worden vaak ook nog eens straks afgestrafd door Google.. Die schade krijg je niet meer (zo snel) ongedaan gemaakt.

Soorten SEO diensten

SEO diensten kan je grofweg opknippen in:
• Concurrentenanalyse
• Zoekwoordenonderzoek
• SEO audit (website-analyse)
• SEO advies of coaching
• Content (SEO tekst / copywriting en plaatjes)
• On-page SEO (teksen en andere rankingsignalen op een pagina optimaliseren om de positie in de zoekresultaten te verbeteren)
• Technische SEO (implementeren van code zoals schema.org, robots.txt aanpassen, hiërarchie en categorisering van de website, fouten oplossen in search console die crawlbudget beperken)
• Internal linking (interne links)
• Linkbuilding en outreach “off-page SEO” (denk aan gastblogs plaatsen, PR (Pers en Press releases en op andere domeinen / websites verzamelen die naar jouw website verwijzen, optimalisaties in GMB (Google Mijn Bedrijf) en social media gebruiken t.b.v. SEO)
• Lokale SEO (vermelding in bedrijfsgids, stijgen in de zoekresultaten op lokaal / regionaal niveaus)
• E-commerce SEO (productteksten, categorisering, producten in Google merchant en/of andere derde partij optimalisaties zoals Amazon en Bol.com)
• Reguliere SEO (Eigenlijk alles m.b.t. SEO onder één noemer, meestal gericht op Google. Een “mix van alles met SEO” is de focus, de prioriteit van werkzaamheden is afhankelijk van het budget)
• B2B SEO (SEO gericht op meer bedrijven naar je website krijgen)
• B2C SEO (SEO gericht op meer eindgebruikers / particulieren je website laten bezoeken)
• SEO tracking en evaluatie

Hoeveel kost een SEO dienst?

“Gemiddeld zijn de SEO kosten per uur bij een online marketing bureau tussen de €90 en de €130. In veel branches heb je de return on investment al met één of twee conversies teruggewonnen. Zeker als het gaat om diensten kun je al snel aan je maandelijkse investering komen.” Aldus SAM Online Marketing

“Het eerlijke antwoord: SEO is maatwerk. Dus er zijn geen vaste bedragen te noemen als het om SEO kosten gaat. Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand. Daarnaast heb je te maken met eenmalige kosten voor het uitvoeren van een SEO onderzoek en het uitvoeren van on page SEO.” TIC online marketing

De bovenstaande twee citaten zijn tekenend voor de verschillende manieren om de kosten voor SEO diensten te berekenen. Sommige SEO diensten, zoals een audit of concurrentie-analyse kunnen makkelijk afgebakend worden tot een specifiek aantal uren. Daar kan een vaste prijs of een uurprijs met indicatie voor gegeven worden.

Echter is SEO een doorlopende activiteit. Wanneer je als MKB bedrijf SEO diensten wilt uitbesteden aan een marketing of SEO bureau ga je er daarom meestal voor langere tijd mee in zee. Over het algemeen minimaal 1-2 jaar. SEO is erg breed en de zoekmachines zelf zijn aan verandering onderhevig. Daarom wordt er vaak gewerkt met een SEO pakket met een vaste maandprijs, waarbij de taken flexibel ingevuld kunnen worden.

Hoeveel een SEO dienst kost is afhankelijk van:

• Tarief van wie je inhuurt (zijn zelf bepaalde tarief)
• Ervaring en kennis van de SEO expert (de reden waarom hij dit uurtarief vraagt)
• Termijn van samenwerking (langere termijn is vaker goedkoper)
• Tools die ingezet worden door de expert (meer tools = meer kosten, maar ook betere kwaliteit data)
• Overheadkosten (ZZP’er die vanuit zijn huis werkt of agency met overheadkosten)

SEO diensten SEO diensten uitbesteden betekent dat je 100% begrijpt dat het geen investeringen zijn voor de korte termijn. Anders kan je beter SEA of social media marketing kiezen. Voor de beeldvorming: Een nieuw domein (website) rankt volgens de meeste SEO specialisten pas goed na 3 jaar. Wij geloven zelf dat het eerder kan, maar dat het 1-2 jaar wel de minimuminvestering is om degelijke resultaten te zien en de vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren. SEO is dus geen quick-win, het is een maandelijkse activiteit waar je aan blijft werken. Doe je dat goed? Of laat je dat goed doen?

Dan kan je SEO het beste vergelijken met een sneeuwbal.

Hoe langer hij rolt, hoe sneller hij resultaten oplevert. De resultaten die je behaalt zijn dan ook exponentieel over tijd. Hoe meer geld je in SEO stopt als MKB’er, hoe sneller de sneeuwbal op gang komt. Wij adviseren al onze klanten zo snel mogelijk naar een bedrag van minimaal per maand te werken. Klinkt dat als veel geld? Overweeg dan of SEO wel iets voor jou is. Denk je: het is wel iets voor mij, maar €3.500,- per maand is nu te veel, begin dan zoals onze andere klanten: zelf onder begeleiding of met een minimum van €1.500,- per maand en draag daaraan bij. Zo werken we samen aan de resultaten en kan je binnen 1-2 jaar met vertrouwen groeien naar dit bedrag of meer uit te besteden aan jouw SEO.

Op zoek naar MKB SEO diensten gecombineerd in één all-in service?

Je hebt nu een beter beeld van de verschillende SEO diensten waar je als MKB ondernemer uit kan kiezen. Wij geven je graag aan wat werkt en wat niet. Je hoeft bij ons ook niet te stressen over welke vorm je nu precies nodig hebt, omdat we SEO voor MKB als één service aanbieden. Dit doen we in de vorm van een SEO pakket voor het MKB. Wanneer je dit pakket afneemt wisselen we tussen de specifieke SEO-vormen waar nodig. We houden jou hierbij natuurlijk zo veel of weinig als je wilt op de hoogte. Maandelijks ontvang je een update over hoeveel jouw website is gestegen. En natuurlijk kan je ook tot in detail al je vragen stellen over zoekmachine optimalisaties, volledig technisch tot aan de contextual layers en query parsing toe, maar het kan natuurlijk ook gewoon in Jip-en-Janneke taal 😉