augustus 25, 2022

Internet marketing advies

Internet marketing advies nodig? [Kies voor zekerheid]

Goed online marketing advies zorgt ervoor dat je: precies weet wanneer je – in welke – internet marketingactiviteiten moet investeren, om bedrijfsdoelstellingen te behalen. Op deze pagina lees je of online marketing consultancy handig is voor jouw bedrijf.

Wat is online marketing advies?

Online marketing consultancy is het onderbouwde antwoord op de vraag: “Hoe kan bedrijf X haar organisatiedoelstellingen behalen m.b.v. (online) marketing?”. Het antwoord daarop loopt uiteen van praktisch online marketing advies t/m een volledige (online) marketing strategie.

Goed online marketing advies kan daarom alleen gegeven worden als de organisatiedoelstellingen duidelijk zijn. Deze doelstellingen worden vervolgens vertaald naar een marketing communicatie vraag.

Marketing advies biedt vervolgens het meest passende antwoord op op deze marketing communicatie vraag.  

Wat is slecht online marketing advies?

Het uitgangspunt bij digital marketing is altijd: méér klanten of bestellingen krijgen. Maar.. 

Waar gaat het dan fout?

Als je net begint aan marketing of een budgetadviseur hebt kan het je overkomen dat het doel: te algemeen, niet onderbouwd of niet resultaatgericht is.

5 veelvoorkomende slechte doelstellingen:
1. Onze website of logo vernieuwen. Een middel, zonder je af te vragen of het het juiste is.
2. Meer naamsbekendheid. Voor wie, met welk doel en welke boodschap?
3. Aanwezig zijn op social media. Waarom? Op welk kanaal (zit je doelgroep)? Past het kanaal bij jouw bedrijf?
4. Een goede Facebookadvertentie. Is dit het juiste kanaal voor je doelgroep? En wat is het gewenste resultaat?
5. Gewoon meer klanten. Hoeveel? Wat mag dat kosten? Kan je bedrijf deze nieuwe aanwas aan? In welk tempo? Hoeveel levert een klant direct op – en hoeveel over langere tijd?

En nog veel erger dan al het bovenstaande..

De adviseur die claimt dat je met 100% zekerheid de gouden bergen krijgt die je wilt. En het mooiste? Nog voor een dubbeltje ook! Nou, forget it.

Inmiddels is er zoveel concurrentie, ook binnen jouw branche, dat de advertentiekosten omhoog zijn gegaan. En oude marketingvormen die veel opleveren?

Die zijn uitgemolken, achterhaald of zelfs niet meer van toepassing door: updates van algoritmes van Google en social media.

Dus hoe dan wel? Voor je denkt: “Ik ga meteen met onze online marketing aan de slag”, wil je eerst: onzekerheden uitsluiten, risico’s beperken en je kansen vergroten. 

Dat is wat goed marketing advies doet.

Wat is goed online marketing advies?
Goed marketingadvies is onderbouwd met onderzoek naar; jouw klant, je bedrijf, producten en/of diensten, je onderscheidende vermogen t.o.v. concurrenten en de huidige trends.

Daarop wordt een perfect passend antwoord geformuleerd voor succesvolle marketing. Of dit nu in de vorm van zoekmachine optimalisatie, een campagne, een enkel middel, funnel of volledige strategie is?

Dat maakt niet uit.

Wil je een goed onderbouwde keuze maken? Dan moet je jezelf veel vragen (laten) stellen.

Als voorbeeld: Waarom wil je meer naamsbekendheid?
• Wat is het doel – en gewenste resultaat – van de naamsbekendheid?
• Zijn er duidelijke vervolgstappen om van bekendheid naar klandizie te gaan?
• Bij wie wil je bekend worden?
• Waar houdt je doelgroep zich mee bezig – en hoe sluit je daarop aan?
• Op welke (social media) kanalen zijn je (potentiële) klanten aanwezig?
• Welk content format zou het beste aanslaan voor campagnes en advertenties?
• Wat moeten anderen van jouw bedrijf, product of dienst weten?
• Wat moeten anderen van jouw bedrijf, product of dienst vinden?
• Op welk moment?
• Wat is de pijn / uitdaging van je doelgroep(segment)?
• Hoe biedt jouw product of dienst de oplossing daarvoor?
• Wat lopen ze mis als ze geen kennis met je (bedrijf) maken?

Vraag je dus altijd af: ”Waarom stel ik dit doel?” Juist, voor meer klanten, aanvragen of bestellingen.

N.a.v. de hulpvraag – en een analyse van de huidige situatie – kunnen verschillende subdoelstellingen ontstaan zoals:
• Zorgen dat (website)bezoekers gemiddeld meer kopen. (Conversie optimalisatie)
• Zorgen dat meer mensen ons merk kennen. (Naamsbekendheid vergroten)
• Organisch meer websitebezoekers krijgen. (SEO – Search Engine Optimization)
• Betaald meer (website)bezoekers krijgen via een zoekmachine. (SEA – Search Engine Advertising)
• Betaald meer (website)bezoekers krijgen via social media (SMM – Social Media Marketing)
• Kosten besparen op klantcontact. (Chatbots, online servicedesk en automatisering)
• De klantreis verbeteren. (Customer journey optimalisatie)
• Meer klanten behouden. (Retentie strategie)
• Bestaande klanten inzetten voor mijn marketing. (Affiliate marketing)

Een combinatie van je subdoelstellingen zorgen dat je de hoofddoelstelling behaalt. Voor marketing betekent dat als hoofddoel: meer klanten, waaraan je korte- en lange-termijn (CLV) rendement toekent. Dit rendement kan je vervolgens doorrekenen naar het organisatiedoel: meer omzet/winst.

Een niet meetbaar doel stellen is dus niet genoeg. Je moet het doel SMART maken. D.w.z. dat je het doel meetbaar maakt, met een gesteld tijdspad, wat past binnen je budget en uitvoerbaar is.

Voorbeeld van een SMART marketingdoelstelling: 500 extra website bezoekers per maand binnen 9 maanden m.b.v. 25 SEO artikelen rondom [zoekwoorden x en y]. Waarbij je aan de achterkant doorrekent. Stel dat 1/100 bezoekers klant een cursus afneemt, dan weet je dus dat je na 9 maanden 5 extra klanten per maand binnenkrijgt die steeds: X opleveren op korte termijn en Y over de periode dat ze gemiddeld klant zijn.

Een marketing adviesbureau helpt je bij het bepalen en verscherpen van je bedrijfsdoelstellingen – en voorziet je van het marketing advies om deze te behalen. 

Het marketing adviesbureau adviseert hoe jouw organisatie m.b.v. marketingactiviteiten de organisatiedoelstellingen kan bereiken. Omdat online marketing uit veel verschillende disciplines zijn, vind je binnen een marketingadviesbureau meestal meerdere verschillende online marketing consultants, ieder met zijn eigen specialisatie, passend bij een specifiek onderdeel van online marketing. 

Online marketing consultant: welke kies je? 

Een algemene marketingadviseur heeft brede kennis, waardoor hij je op hoofdlijnen makkelijk kan adviseren over alle online en offline marketingactiviteiten. Wanneer huur je zo’n marketing consultant in?

• Als je net start met marketing.
• Als je (nieuwe) online marketing opties wilt verkennen.
• Als je feedback wilt over verschillende kanalen (website, social media, enz.).
• Als je resultaten wilt verbeteren en/of kosten verminderen.
• Als je de interne kennis van je (marketing) team wilt vergroten.
• Als je wilt weten wat je moet uitbesteden en in-housen.
• Als je jouw marketing wilt laten coördineren door een externe partij. (Dit kan bij ons, niet overal)

Sommige van dit soort marketingadviseurs (zoals bij ons), kunnen optreden als coach, coördinator of marketing manager, waarbij hij je interne marketing team en externe specialisten kan aansturen. Waarom zou je dat doen?
• Omdat je er kosten mee bespaart.
• Je voorkomt dat je ‘gefopt wordt’ met gouden bergen.
• Het resultaat optimaal is op het gebied van online marketing.

Specialistische marketing consultants.


Strategische marketing adviseurs of praktische adviseurs.
In grote lijnen heb je (online) marketing consultants die zich richten op ofwel strategie (vaak een wat abstracter niveau) of op hands-on advies.

Idealiter is het een en-en situatie (of consultant duo). Op die manier kan je van een strategie een tastbare stapsgewijze aanpak maken. 

Online adviseurs o.b.v. thema’s en doelstellingen.

Een adviseur kan zich ook toeleggen op specifiek: online groei, retentie, automatisering, klantreis optimalisatie of een andere doelstelling / specialisme.

Als je weet wat je bedrijfsdoelstelling is, maar nog niet welk kanaal dan kan je hiervoor kiezen.

Online adviseurs voor specifieke werkzaamheden.
Daarnaast heb je ook marketing adviseurs die zich enkel richten op bijvoorbeeld: Content marketing of een enkel marketing domein zoals op het gebied van SEO. 

Online adviseurs voor specifieke social media kanalen of campagnes.
Een laag dieper kom je bij verschillende doelgroepen. Elke doelgroep vraagt om een andere aanpak. Ofwel: verschillende kanalen, campagnes, content en advertenties.

Elk van dit soort kanalen, zoals: Facebook, TikTok, Pinterest, Instagram, LinkedIn en Twitter veranderen constant.

Deze social media kanalen updaten dagelijks hun algoritmes, ‘verbeteren ze’ en breiden de campagne- en advertentiemogelijkheden uit.

Je hebt daarom ook genoeg marketing consultants die zich specialiseren in één enkel kanaal, zoals: Facebook of Google Ads i.c.m. Google Analytics (SEA).

vind je in binnen marketingadviesbureau geeft je adviezen en strategieën om jouw hoofddoelstelling te behalen.

SEO consultant voor je vindbaarheid in de zoekmachines.
SEO consultants zijn adviseurs die je helpen om beter vindbaar te worden in zoekmachines zoals Google, Bing, maar ook Bol of Amazon. Elke zoekmachine heeft zijn eigen algoritme – en daardoor zijn eigen soort optimalisatie.

Binnen de SEO consultants heb je:
• Strategische adviseurs. Deze richten zich op je strategie en indeling van je website en zogenaamde content silo’s (reeks samenhangende pagina’s om te scoren op een zoekterm).
• On-page adviseurs. Deze adviseren je over het soort content – en optimaliseren van deze content. Bijvoorbeeld: tekst, video en afbeeldingen.
• Thematische adviseurs. Dit zijn specialisten die je adviseren over bijvoorbeeld: voice-search optimalisatie, lokale SEO (Google Maps) of het behalen van Snippets (specifieke soort vertoningen in Google).
• Technische adviseurs. Die zich richten op de techniek van je website, zoals: laadtijd.
• UX adviseurs. Die zich richten op de gebruikerservaring van je website of webshop.
• Interne link adviseurs. Zij adviseren je over de optimale indeling van links binnen je website of webshop.
• Off-page adviseurs / outreach consultants. Adviseren over SEO gerelateerde zaken buiten je website, zoals gast blogs, citaties en link building.

Wil je meer weten over: online marketing uitbesteden, SEO, marketing advies, het zelf leren of zoek je naar een hybride marketingvorm waarbij jouw bedrijf een deel doet en wij de rest?

Plan dan zometeen nog een gratis kennismaking.

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.