Internet marketing MKB

Marketing voor klein bedrijf

Online marketing advies

SEO voor MKB bedrijven

Marketing adviesbureau MKB – marketing succes in 5 stappen

De Maandelijkse Marketeer is een full service online marketing adviesbureau voor MKB’ers. Jij kiest de vorm waarin wij resultaat behalen: advies of uitvoering.

We hebben tientallen KB’ers, MKB’ers en kleine organisaties geholpen in uiteenlopende branches. En.. Scoren een 9,6 voor klanttevredenheid, maar genoeg over ons. 

Waarom – en waarvoor – wil jij ons inschakelen?

In chronologische volgorde maak je met deze stappen van je online marketing een succes. Dat is dus onze werkwijze. De stappen die je goed gedaan hebt? Die slaan we over.

  1. Organisatiescan en advies.
    Succesvolle marketing? Die is gebaseerd op bedrijfsdoelen. Daarom start ons advies voor MKB bedrijven bij een organisatiescan. Daar start jij ook. 

De scan maakt duidelijk waar sterke en zwakke punten van je bedrijf zitten. Zonder bias en aannames.

Wij helpen de sterke punten van je: bedrijf, producten en diensten overtuigend te presenteren. Zo kiezen potentiële klanten voor jouw bedrijf.

Verder zie jij de kansen en bedreigingen voor je bedrijf. Zo zorg jij dat je risico’s vermijdt en laaghangend fruit plukt.

Dan je marketing maturiteit. “De wat?” In het Nederlands: “Hoever je bent met marketing.”

• Moet je nog beginnen of ga je professionaliseren?
• Wil je datagedreven werken of automatiseren?
• Is er een duidelijke marketing strategie?
• Wat heb je geprobeerd – en wat werkte en wat niet?
• Welke kennis is intern aanwezig en/of moet geupgrade worden?

De uitkomsten i.c.m. met je doelen vormen de marketingcommunicatie vraag.

Als blijkt dat e.e.a. niet duidelijk is. Dan start je eerst met een…

  1. Positionering ontwikkelen.

Een sterke positionering zorgt dat jij opvalt en klanten overtuigt. Intern geeft de positionering richting bij besluitvorming. Heb  je een platte organisatie? Dan maakt een positionering keuzes maken voor zelfsturende teams en zelfstandige medewerkers makkelijker.

Voor een sterke positionering let je op:
• Je bedrijf (identiteit vs. imago) – wie je wilt zijn vs. hoe anderen je bedrijf zien.
• Je concurrenten – Hoe jij onderscheidend bent en waarom de klant specifiek voor jou kiest.
• Je doelgroep – wie het precies zijn, op welke kanalen zij zitten, welke problemen zij hebben en hoe die jij oplost. Verkoop meer door aan te sluiten op de wensen en behoeften van hen.
• Trends – is je bedrijfsvoering nog up-to-date? Je marketing? Wat moet je evt. aanpassen?

De persona en klantreis vormen de onderlegger van een klantgedreven marketingstrategie.

3. Persona’s en klantreis.
Een verdiepingsslag op het gebied van je doelgroep m.b.v. persona’s (visuele weergave van je klant onderbouwd met feiten). Zo maak jij het je personeel makkelijk zich in te leven in je klant. Daardoor stralen medewerkers uit wat jij wilt.

De klantreis maakt inzichtelijk hoe een potentiële klant zijn weg aflegt naar klant worden. Dit maakt voor jou duidelijk in welke zaken je moet investeren – en wat dat ongeveer moet kosten.

Je gaat nu de klantreis uitwerken.

  1. Basismiddelen van je digitale marketingmix.
    Dat begint bij de basis van je digitale middelen. Denk aan: je website of webshop, die snel laadt, gebruiksvriendelijk is en vindbaar. Je Google Mijn Bedrijf, mailprogramma, enz.

    Daarna ga je de klantreis uitbreiden en verdiepen. Bijvoorbeeld met mail funnels als iemand zijn winkelwagen verlaat, chatbots die conversie verhogen, enz. 

“Hoe?” 

Stapsgewijs 😉 Je hoeft niet alles in een keer te doen.

  1. Korte resultaatgerichte sprints.
    De basis op orde? Mooi! Tijd om jouw online marketing mogelijkheden resultaatgericht te verkennen. 

Hoe? Door eerdere stappen weet je wat de kansrijkste advertentiekanalen zijn. Die ga je nu testen.

In deze fase ga je aan de slag met bijvoorbeeld:
• SEO
• SEA
• Social media
• Mailing

Het doel is: zekerheid en voorspelbaarheid creëren

Ofwel: waar levert mijn euro het meeste op – en hoeveel? 

Is dat duidelijk? Dan blijft er nog maar een stap over: opschalen wat werkt en je marketing naar wens uitbreiden.

Ben jij als (M)KB’er op zoek naar online marketing advies of uitbesteding? Plan hier een afspraak.

[divi_step_booking _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][/divi_step_booking]