juli 26, 2022

Marketing succesvol uitbesteden of zelf doen?

Je marketing uitbesteden met succes?

Je wilt je marketing uitbesteden omdat het een succes moet worden. Je wilt dat een potentiële klant zonder nadenken voor jouw bedrijf kiest, toch? Misschien heb je dat effect zelf al geprobeerd te bereiken of heb je al gewerkt met andere marketing- en communicatiebureaus. Toch werd het geen succes, wees gerust. Dit is (helaas) niet uniek.

In dit Blog leggen we je daarom uit:
• Welke vormen van marketing er zijn.
• Waarom marketing en communicatie uitbesteden vaak fout gaat.
• Hoe check je het online marketing bureau waar je mee werkt?
• Wat online marketing uitbesteden kost.
• In welke gevallen marketing uitbesteden dé oplossing kan zijn.
• Wanneer je marketing beter zelf kan doen.
• Wanneer je marketing en communicatie beter intern kan oppakken.

 

marketing outsourcen of inhousen

 

Waar staat B2B en B2C marketing uitbesteden voor?

Laten we beginnen de overkoepelende twee termen binnen de marketing:

1. B2C online marketing staat voor Business to Consumer marketing. Ofwel: marketing voor bedrijven die producten of diensten aan particulieren leveren. Denk bijvoorbeeld aan een webshop die kleding of andere producten aanbiedt OF diensten verleent aan een eindgebruiker, bijvoorbeeld een tandarts of therapeut

2. B2B online marketing staat voor Business to Business marketing. Ofwel: marketing voor bedrijven die producten of diensten aan bedrijven leveren.
Denk aan een groothandel voor producten of een IT/ICT bureau dat consults geeft en software verkoopt aan bedrijven.

Zoals je jezelf kan voorstellen benader je bedrijven over het algemeen op een andere manier dan consumenten – en vaak via andere kanalen.

Binnen B2C en B2B marketing kies je weer voor een betaald of onbetaald kanaal en advertentievorm.

Denk bijvoorbeeld aan: TikTok, Instagram of LinkedIn. Laten we het laatste kanaal als voorbeeld nemen. “LinkedIn marketing” is een vorm van marketing op zich. Op het kanaal kan je doelen kiezen voor je campagne.

Het doel van zo’n campagne kan bijvoorbeeld zijn: meer bekendheid genereren, een ‘conversie’ op je website of een lead verzamelen via LinkedIn zelf. Dit laatste kan bijvoorbeeld a.d.h.v. een lead formulier dat ingevuld wordt op LinkedIn.

Afhankelijk van je doel kies je een advertentievormen. Dit kan o.a. een tekst advertentie zijn, geautomatiseerde berichten versturen of een carrousel met afbeeldingen. Elke vorm heeft weer andere kosten en is beter geschikt voor specifieke doeleinden of je boodschap.

 

Waarom marketing en communicatie uitbesteden vaak ‘fout gaat’?

Ruim 70% van onze klanten werkten eerst met een andere marketingcommunicatiebureau. Dus hoe komen ze hier?

Binnen de B2C en B2B marketing zijn er duizenden wegen die leiden naar Rome, toch is er maar één de meest efficiënte. Dat is precies waar het vaak fout gaat of is gegaan: “De eerste de beste weg pakken die je tegenkomt of het advies krijgen om dat te doen.”

Search Engine Advertising ook wel SEA genoemd, wordt vaak als eerste geopperd. Zowel door de klant als bureaus. Dit betekent met google ads adverteren, maar door SEA uit te besteden heb je zelden direct resultaat, tenzij je jouw doelgroep goed in kaart hebt gebracht – en zij zich via Google advertenties oriënteren. In de praktijk worden zoekresultaten bovenaan, net onder de betaalde advertenties, veel meer vertrouwd door klanten. Dit is juist SEO i.p.v. SEA.

Een ander voorbeeld is ‘vol in te zetten op jouw sociale media’, maar ook hierbij is de vraag: “Is dit het juiste kanaal?” Of de nog minder gestelde vraag: “Is dit nog steeds het juiste kanaal?”

Het loopt ook vaak fout als een bureau jou perse als klant wil, ongeacht wat je wens of behoefte is. Wij wijzen daarom ook regelmatig klanten af die een andere visie volgen. Ter toelichting:

Als jij sterk gelooft dat een kanaal, zoals Facebook, dé oplossing is, dan zullen veel reclamebureau daar snel in meegaan. Waarom? Dat betekent ‘kassa’! Dat is niet erg, zolang je maar zeker weet dat dit het juiste kanaal is. Dat is in de praktijk echter zelde onderbouwd, met alle gevolgen van dien voor jou; weggegooid budget, geen zicht meer op kostenvermindering of geen oog meer hebben voor meer halen uit elke euro die je investeert. 

Kortom bij online marketing uitbesteden gaan deze 5 dingen vaak fout:
1. Marketing bureau start o.b.v. jouw input met een campagne, zonder onderbouwing.
2. Marketing bureau zet in op één kanaal, zoals SEA, zonder onderbouwing.
3. Marketing bureau baseert kosten o.b.v. jouw budget, i.p.v. wat nodig is.
4. Marketing bureau communiceert onrealistische verwachtingen in verhouding tot budget.
5. Marketing bureau durft geen nee te zeggen en volgt jouw advies i.p.v. eigen expertise.

In meer dan 99 van de 100 gevallen leidt bovenstaande tot weinig resultaat.

Waarom komen bedrijven die hun marketing uitbesteden naar ons?
De maandelijkse marketeer heeft een gemiddeld review score van een 9,6. Dat is niet zonder reden. Waarom lukt het ons ‘nu ineens wel’?

We werken volgens onze eigen unieke gevalideerde methode (zie afbeelding op deze pagina). Wij beginnen helemaal bij het begin en onderbouwen alles stap voor stap. We werken vervolgens in korte resultaatgerichte sprints aan eindproducten.

Soms moet alles op de schop, andere keren bijna niets. Het doel van het proces is om systematisch elke kritische aannames uit; je organisatie, marketing en communicatie te laten verdwijnen. Want aannames kosten geld.  

Onze visie is dat je beter één keer meer kan uitgeven aan zekerheid creëren, dan constant geld te verliezen op elke euro die je investeert. Die visie moet wel bij je passen – en je moet er een budget voor hebben. Dat is dezelfde reden dat lang niet iedereen onze klant is.

Twijfel je bij het kiezen van een marketingbureau? Check deze 7 punten:
1. Worden er wel kritische vragen gesteld of wordt er alleen gezegd wat jij wilt horen?

2. Wordt er gevraagd in hoeverre jij werkt o.b.v. aannames?
3. Wordt jouw organisatie-vraag vertaald naar een goede marketingcommunicatie vraag?
4. Wordt er gevraagd wat de pijnen, problemen en / of uitdagingen van je doelgroep zijn?
5. Blijft het bureau realistisch en nuchter of worden er gouden bergen beloofd?
6. Worden al jouw vragen helder beantwoord en niet weggewuifd?
7. Wat lees je in de reviews over het marketingbureau?

Een marketingbureau kies je zelden voor één enkele keer. Dus vergelijk goed voor je aan een samenwerking begint. Wij vragen onze klanten altijd eerst meerdere bureaus te checken a.d.h.v. hun eigen visie. Er moet daarnaast een klik zijn tussen klant en bureau, vinden wij.

 

Wat kost online marketing uitbesteden?

Minimaal €1.500,- tot €5.000,- per maand (in het begin). Later als je een werkende aanpak hebt kunnen uren verlaagd worden – en campagnes herhaald. Je betaalt dan vrijwel alleen nog voor de advertentiekosten.

Laten we er niet omheen draaien. Je marketing uitbesteden kost geld. Soms heb je dat genoeg voorhanden, bijvoorbeeld als je een marketing manager bent met een budget om doelen te bereiken. Andere keren is geld misschien schaarser, bijvoorbeeld als je net besloten hebt voor jezelf te beginnen.

Het heeft weinig zin om je marketing uit te besteden als je weinig geld hebt. Er is dan geen ruimte om een aanpak te valideren. Waarom? Voor een degelijke analyse van een campagne/advertentie heb je bijvoorbeeld al gemiddeld €15,- per dag nodig. Op die manier worden er voldoende cijfers gegenereerd om te analyseren. Deze heb je nodig om conclusies uit te trekken. 

Daarnaast zijn marketingbureaus helaas geen wonder werkers. Dat ligt in veel gevallen zelfs niet aan het bureau zelf. Al is dat vaak wel de verwachting of doen bureaus zich zo voor.

Een voorbeeld: als je 20 jaar geleden schoenen online wilde verkopen had je waarschijnlijk lage advertentiekosten en een hoog rendement. In tussentijd zijn er echter honderden of misschien wel duizenden concurrenten (websites of webshops) bijgekomen. Veel van hen adverteren ook. Daardoor zijn de advertentiekosten gestegen en is de opbrengst per campagne gedaald. 

Verder stijgen de kosten snel naarmate je duurdere producten of diensten verkoopt. Waarom? Je concurrenten geven meer uit om een klant te werven, daardoor stijgen jouw advertentiekosten dus ook. Waarom? Laten we SEA als voorbeeld nemen. Als jouw concurrenten meer uitgeven aan het plaatsen van een advertentie voor ‘schoenen’, maar jij wilt met jouw advertentie daar boven staan, dan betaal je daar meer voor. In bijna alle gevallen loont het dus andere oplossingen te zoeken. Dat kan zijn binnen SEA: een andere zoekterm zoals ‘zwarte schoenen bestellen’, waar de concurrentie en kosten misschien lager van zijn. Of je schoenen juist via een heel ander kanaal verkopen.

In bijna alle gevallen kan bij weinig budget een SEO workshop de uitkomst bieden. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachine optimalisatie. Met als effect hogere plekken in Google, waardoor je meer bezoekers krijgt en zo vervolgens meer klanten. Het is anno 2022 zo’n beetje de basis van al je marketing of zou dat moeten zijn.

Je kan het zelf doen of uitbesteden, meestal in de vorm van SEO pakketten, want het zijn langlopende trajecten waarin je minimaal 1-2 jaar bezig bent om doelen te bereiken.

Door SEO te combineren met betaalde advertenties kan je jouw SEO resultaten versnellen, waardoor je op de middel- of lange termijn minder marketingkosten hebt. 

Je kan na één goede SEO cursus het rendement van je geïnvesteerde uren makkelijk met een aantal honderden procenten verhogen. Voor klanten die niet starten met het marketingpakket adviseren we daarom meestal hier te beginnen.

Is dat nog goed te volgen?

Wanneer je marketing wel uitbesteden en wanneer niet?

Je kan een kwadrant maken gebaseerde op twee grote factoren: geld en kennis.
Weinig kennis + weinig geld = Workshop SEO / marketing | marketing coaching
Weinig kennis + veel geld = Marketing pakketten en/of automatiseren
Veel kennis + weinig geld = Marketing coaching en SEO workshop
Veel kennis + veel geld = Marketing specialisme uitbesteden | marketing (gedeeltelijk) uitbesteden.


Vergeet niet dat je ambitie altijd leidend is. Als je geen motivatie hebt voor je marketing, doe het dan vooral niet. 

In welke gevallen marketing uitbesteden dé oplossing kan zijn?

Als je genoeg geld voor handen hebt: lees minimaal €1.500,- tot €5.000,- p.m., maar niet de ambitie om je marketing zelf te doen of bij te blijven leren op dat gebied. Heb je minder geld te besteden? Dan kan je ons of een ander bureau beter inhuren als marketing coach of een marketing workshop volgen. Je kan dan het geld dat je wel hebt inzetten voor campagnes.

Wanneer kies je welke vorm?

Waarom marketing uitbesteden?
Marketing uitbesteden is handig als je genoeg geld hebt, maar zelf geen ambitie hebt om marketing te doen. OF wanneer een ander met meer resultaat tegen minder kosten je marketingdoelen kan realiseren. Onder marketing wordt zowel online als offline marketing verstaan. 

Waarom online marketing uitbesteden?
Als je moeite hebt met online marketing zijn je advertenties minder effectief en ben je er meer uren mee bezig. Daarom is door een specialist je online marketing laten verzorgen vaak een beter idee. Maak een afweging voor jezelf of test je aannames voor je kiest.

Waarom content marketing uitbesteden?
Content marketing vereist een klein beetje technische kennis, maar een hoge mate van creativiteit. Als je zelf moeite hebt met steeds opnieuw creatieve en doeltreffende ideeën te bedenken dan is content marketing uitbesteden een goede oplossing. Dit kan je makkelijk zelf uittesten.

Dus waar baseren wij de €1.500,- tot €5.000,- voor marketing uitbesteden (p.m. gemiddeld) op? Je betaalt:
1. De kosten van de uren van het bureau (de tarieven voor online marketing liggen gemiddeld tussen de €60,- en €150,- p.u.).
2. De kosten van de advertenties komen daar nog bovenop (zie uitleg van het voorbeeld hierboven).

Een ander scenario: je hebt genoeg geld, wel de ambitie om bij te leren, maar nog niet de kennis op marketing gebied. Het kan dan handig zijn je marketing toch uit te besteden. Waarom? Dit geeft je sneller en beter resultaat – en er blijft meer ruimte over voor jou om je met je organisatie bezig te houden.

Een goede marketeer zoekt ondertussen voor jou naar slimme trucs om je marketingkosten te verlagen en rendement te verhogen. Dat doet hij, bij ons tenminste, eerst door verschillende kanalen te testen. Zo krijg je een goed beeld van wat werkt en niet, uiteraard worden deze kanalen onderbouwd gekozen.

Daarna worden campagnes op het kanaal dat het meeste oplevert geoptimaliseerd. Dit gebeurt m.b.v. optimalisaties a.d.h.v. a/b testen en analyses. Door de ervaring van een onze specialisten lukt dit vaak sneller en met minder geld dan wanneer je dit zelf zou doen.

Doelen van de online marketeer zijn bijvoorbeeld: een plek, kanaal of manier te vinden om te adverteren die nog weinig beconcurreerd is, doeltreffend(er) is, maar naar verhouding toch meer oplevert. Of op een andere manier je marketing in te richten die eerder viraal gaat, beter vindbaar is, meer interactie oplevert, enz. waardoor m.b.v. indirecte effecten betere doelen bereikt worden.

SEA marketing uitbesteden of social media marketing uitbesteden?

Heb jij je doelgroep en positionering van je bedrijf al glashelder? Is het beste kanaal al gevalideerd? Dan kan je het beste onze SEA specialist inschakelen. Een SEA specialist kent alle knopjes en functies van Google ads, Analytics, enz. bijvoorbeeld.

Daardoor weet hij of zij nóg meer rendement uit hetzelfde budget te halen. Naast social media of SEA uitbesteden kan je ook denken aan een marketing automation specialist. Dat is bijvoorbeeld iemand die tijdrovende stappen automatiseert en het rendement verder verhoogd. Bijvoorbeeld een geautomatiseerd e-mail versturen wanneer iemand nog niet afgerekend heeft, maar wel spullen in zijn winkelmandje heeft zitten. 

Zo houd je meer tijd over voor je organisatie en/of hoeven er minder uren in marketing geïnvesteerd te worden. OF kunnen uren bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in SEO i.p.v. SEA campagnes, waardoor over een tijdje wellicht helemaal geen betaalde advertenties meer nodig hebt.

Natuurlijk zijn er nog 1001 kanalen zoals e-mail, chatbots, referral programma’s, helpdesks en komen er steeds nieuwe tools en sociale media bij. Als je bij wilt blijven op marketinggebied is marketing dus altijd een vaste kostenpost. Goede marketing zorgt daarbij niet alleen voor goede klanten, maar verlicht je organisatie ook van tijdrovende taken en zorgt dat je meer klanten behoud. Marketing, communicatie en je organisatie zijn dus steeds meer met elkaar verweven.

Wanneer is je marketing zelf doen een goede oplossing?
Je marketing zelf doen is handig als je een beperkt budget hebt. In dat geval boost je jouw kennis d.m.v. een aantal coaching sessies of een SEO workshop bijvoorbeeld. Daardoor weet jij veel sneller veel meer dan anderen die marketing zelf doen. Meestal lezen je concullega’s honderden gratis blogs, wat niet alleen tijd kost, maar waarvan de Blogs meestal gebaseerd zijn op andere gratis blogs. Daardoor hebben ze zelden de kwaliteit die je zoekt. Verder zijn ze voor een breed publiek geschreven – en niet voor jouw case – terwijl succesvolle marketing net in de nuances en accenten ligt.

Als jij wel een workshop volgt bezit je meer kennis en vlieg je concurrenten die dat niet doen snel voorbij. Je leert sneller en beter marketingtechnieken succesvol toe te passen, waardoor de uren die je investeert in je marketing meer opleveren.

Heb je een beperkt budget, maar kan/wil je ook delen van je marketing zelf doen? Dan kan een marketing abonnement de uitkomst bieden. Je drukt de kosten in dat geval door zelf bij te springen.

Wanneer je marketing en communicatie beter intern kan oppakken.
Heb je al medewerkers in dienst die part- of fulltime bezig zijn met de marketing en communicatie van jouw bedrijf? Dan loont het om ze bij te scholen, bijvoorbeeld met een SEO cursus. Deze halen we vaak aan omdat de resultaten het meest duurzaam zijn, 90%+ van klanten online zoekt en de kosten na de workshop om eraan te werken minimaal zijn, de aanlooptijd voor resultaat met SEO is echter wel langer. Reken op zo’n 6 maanden voor de eerste resultaten en 1-2 jaar voor significante resultaten, mits er op de juiste wijze genoeg tijd aan gespendeerd wordt.

Of marketing inhousen interessant is? Dat kan je zo terugrekenen. Als 1 of meerdere medewerkers 10% tot misschien wel 500% betere resultaten leveren, leveren zij elk uur meer op. Dit kan je vervolgens weer terugrekenen. Zo weet je of je investering in een workshop loont. Spoiler: dat is in bijna alle gevallen zo, zeker naarmate er meer tijd verstrijkt.

Voor je echter kijkt naar de kosten is het vééll belangrijker te kijken naar de ambitie van jou, je bedrijf en de medewerker(s). Als zij gemotiveerd zijn dan zal een workshop veel meer resultaat hebben. Als zij hier niet op zitten te wachten, dan kan je wellicht je geld beter ergens anders in investeren. 

Spreekt onze visie je aan en wil je graag een SEO cursus volgen? Of een kennismaking voor (gedeeltelijk) uitbesteding van je marketing? Plan deze via de agenda module hieronder. Wie weet spreken we elkaar snel, maar dat is geheel aan jou!

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *