On-page SEO uitbesteden

On-page SEO uitbesteden

Article Image Tegenwoordig heeft ieder bedrijf een of meerdere websites. Daarom is on-page SEO niet langer een optie, maar een noodzaak geworden. Tenminste, als je wilt dat de zichtbaarheid in de organische zoekresultaten groot genoeg is voor klanten om jouw bedrijf te vinden. Wanneer je zelf niet thuis bent in zoekmachine-optimalisatie is on-page SEO uitbesteden een uitkomst.

Wanneer je jouw onpage SEO uitbesteed letten wij voor jou op de on-page SEO factoren. Denk hierbij aan titeltags en meta-descriptions, maar ook aan intern linken, keyword-optimalisatie, JSON-LD schema en het gebruik bij stijlclasses om je vindbaarheid te verbeteren.

Je kan SEO volledig uitbesteden, maar ook enkel je on-page SEO. On-page richt zich namelijk puur op de SEO optimalisatie van de pagina zelf. Je kan dan nog steeds met een linkbuilding bureau werken of zelf je off-page SEO doen.

Besteed je jouw on-page SEO aan ons uit? Dan richten wij ons zowel op de vindbaarheid van specifieke pagina’s in de zoekmachines als de UX (gebruiksvriendelijkheid) om de bezoekers een betere ervaring te bieden. Zo  krijg je niet alleen meer verkeer naar je website, maar zet je ook meer bezoekers om in betalende klanten.

Met de toenemende complexiteit van zoekalgoritmes door de komst van generative AI, wordt het voor veel mensen lastiger om hun on-page zelf te doen. Daarom zien we dat dit onderdeel van digitale marketing steeds vaker uitbesteed wordt. Vroeger was het nog voldoende om wat zoekwoorden in je koptitels en meta-tags te plaatsen. Tegenwoordig moet er veel meer rekening gehouden worden met entities, de flow van je pagina(‘s) voor sequential queries en de optimalisatie voor query responsiveness om te ranken.

In dit artikel leg ik uit wat de meerwaarde is van het uitbesteden van je on-page SEO en wat het verschil is met off-page SEO. Dus laten we beginnen met de vraag..

Wat is on-page SEO?

On-page SEO is het optimaliseren van pagina-elementen die invloed hebben op de vindbaarheid van de pagina in zoekmachines. Hieronder vallen technische aspecten zoals de laadsnelheid en mobielvriendelijkheid, maar ook de inhoud en structuur van de pagina. Belangrijke en bekende factoren zijn titeltags, meta-beschrijvingen en de body van de tekst. Hierbij is het belangrijk om relevante zoekwoorden, entities en LSI’s (Latent Semantic Indexing) te integreren zonder deze te overmatig te gebruiken. Daarnaast speelt on-page SEO een rol in het zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken van een website of webshop. Dit wordt onder andere gedaan met navigaties op de pagina, met interne links en media zoals afbeeldingen en video’s. Al deze dingen dragen bij aan een hogere ranking. Door het toepassen van JSON-LD code kan dan pagina ook geoptimaliseerd worden om snippets te verkrijgen. Dat zijn de aparte opvallende blokjes binnen de zoekresultaten zoals de PAA (People Also Ask) sectie, het tonen van producten in Google shopping en meer.

Waarom zou je on-page SEO uitbesteden?

Voordelen van on-page SEO uitbesteden

  1. Bespaart tijd: Door on-page SEO uit te besteden, kan de tijd die eerder aan SEO-optimalisatie werd besteed worden ingezet voor andere belangrijke taken binnen het bedrijf. Dit verhoogt de efficiëntie van het personeel aanzienlijk.
  2. Betere resultaten door expertise: Het inhuren van SEO-professionals zorgt voor betere SEO-resultaten. Hierdoor ben je verzekerd van betere resultaten dan wanneer je zelf met beperkte kennis aan de slag gaat.
  3. Bespaart kosten: Het uitbesteden van SEO kan voordeliger zijn dan het aannemen van een fulltime specialist. Iemand aannemen is namelijk niet genoeg. Je moet ook nog de benodigde tools aanschaffen ten behoeve van analyse, monitoring en optimalisatie. Deze tools kosten als snel enkele  honderden euro’s per maand.
  4. Up-to-date kennis: Een gespecialiseerd SEO-bureau houdt alle ontwikkelingen bij, waardoor jouw SEO-strategie altijd actueel is. Een kanttekening is wel dat het ligt aan het soort bureau dat je inhuurt. Er zijn nog steeds verouderde linkbuilding bureaus of SEO bureaus die enkel werken met Google Search Console of gratis tools. Dat kost je minder per uur, maar de efficiëntie waarmee het werk uitgevoerd wordt is laag en de data waarop keuzes gebaseerd worden beperkt.

Nadelen van on-page SEO uitbesteden

  1. Meer afhankelijkheid: Je bent minder betrokken bij de directe uitvoering en hebt minder controle over de SEO-strategie.
  2. Kennis van de branche: Het ingehuurde bureau heeft mogelijk initieel beperkte kennis van jouw specifieke branche, wat enige aanpassingstijd vereist.
  3. Bijkomende kosten: Hoewel uitbesteden op lange termijn voordelig kan zijn, brengt het wel initiële kosten met zich mee die gezien moeten worden als een investering in de groei van de online zichtbaarheid.

Best-practices bij on-page SEO uitbesteden

Spreek altijd je verwachtingen uit. Het is zinvol om je samenwerking goed af te stemmen passend bij je eigen behoefte. Misschien wil je zelf wel content aanleveren die een SEO-specialist enkel voor je optimaliseert. Wil je juist helemaal geen teksten schrijven? Dan kan je de SEO-specialist wellicht zelf voorzien van de beste bronnen om informatie te verzamelen.

Hoe selecteer je een goed SEO-bureau?

Stel vragen

Bij het selecteren van een SEO bureau wordt er vaak vergeten om vragen te stellen. Het loont om je toch wat te verdiepen in de materie zodat je goed kan doorvragen. Wat maakt het bureau uniek? Kunnen zij jouw vragen beantwoorden en onderbouwen waarom ze doen wat ze doen? 

Let op de kwalificaties van het SEO bureau

Bij het selecteren van een SEO-bureau is het belangrijk om te kiezen voor een specialist die ervaring en expertise heeft. Zoek naar bureaus die bewezen succes hebben in SEO. Bijvoorbeeld met een portfolio van succesvolle campagnes en up-to-date kennis over de best-practices binnen de industrie. Ervaring in diverse bedrijfstakken en niches helpt hen om strategieën effectief aan te passen en te implementeren.

De Maandelijkse Marketeer scoort bijvoorbeeld een 9,6 voor klanttevredenheid.

Check referenties en casestudies

Niet elke case mag gedeeld worden dankzij NDA’s (Non disclosure Agreements), maar een betrouwbaar SEO-bureau moet wel transparant zijn in hun processen en bereid zijn om referenties of casestudies van eerdere klanten te delen. Hierdoor weet jij dat ze het vermogen hebben om resultaten te leveren en krijg je inzicht in hun expertise en geloofwaardigheid.

Vraag naar de werkwijze

Stem af wanneer je voortgangsrapporten en updates krijgt. Hierdoor blijf jij op de hoogte van de voortgang van je project. Het is gebruikelijk dat SEO-bureau je maandelijks of per kwartaal op de hoogte houden van de resultaten.

Tip: Het is handig als je zelf ook toegang hebt tot Google Search Console en Analytics, zo kan je zelf ook de resultaten monitoren.

Kosten en budget

De kosten voor het uitbesteden van on-page SEO variëren. De prijzen zijn afhankelijk van de ervaring van het bureau, de tools waarmee zij werken, de trainingen die ze volgen en de omvang van de SEO diensten. De gemiddelde tarieven van een SEO-specialist liggen tussen €70,- en €130,- per uur. Werkt een bureau niet in de vorm van SEO pakketten? Dan kan je vragen om een gedetailleerde offerte. Zo krijg je  een goed beeld te krijgen van wat je krijgt voor je investering. Spreek een vaste prijs af om er zeker van te zijn dat het uitbesteden van je SEO past binnen je budget. Het gebeurt in de praktijk nog weleens dat er anders plots overuren gerekend worden.

Hoeveel kost on-page optimalisatie uitbesteden aan De Maandelijkse Marketeer?

Je kan jouw on-page SEO uitbesteden aan ons vanaf €1.600,- per maand. We hebben drie SEO pakketten om je volledige SEO uit te besteden: 
• Basispakket: 1.600,- excl. btw. per maand
• Standaard SEO pakket 3.760,- excl. btw. per maand
• Premium SEO pakket: 7.500,- excl. btw.  per maand

On-page SEO; Zelf aan de slag of uitbesteden?

Wanneer je on-page SEO zelf doen?

Wil je de volledige controle over de optimalisaties van je webpagina’s? Dan kan je ervoor kiezen om je on-page SEO zelf te doen. Je hebt dan de zekerheid dat de optimalisaties aansluiten op je SEO-strategie. Wees er in dat geval wel op voorbereid dat je veel over on-page zal moeten leren, tijd moeten investeren in SEO-cursussen en tools moet aanschaffen om dit effectief te doen.

Voor succesvolle on-page SEO moet je vervolgens ook up-to-date blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de zoekmachine-algoritmen. Denk hierbij aan de Google Guidelines lezen bij elke Core-update, maar ook onderzoek om de correlatie tussen ranking factoren en de SERP (Search Engine Result Page) te checken. Het directe voordeel is dat je snel kunt reageren op marktveranderingen en websiteprestaties, wat belangrijk is bij het willen ranken van een competitieve term. Een ander voordeel is dat wanneer je er toch voor kiest om on-page SEO uit te besteden, je altijd kan bijspringen.

Wanneer is on-page SEO uitbesteden de beste optie?

Het uitbesteden van on-page SEO aan gespecialiseerde bureaus is aan te raden als je zelf niet over de benodigde tijd, tools of expertise beschikt. SEO-specialisten hebben toegang tot geavanceerde tools en strategieën en kunnen vaak efficiënter werken, wat snellere en betere resultaten oplevert. Bovendien kan jij je daardoor concentreren op andere activiteiten binnen je bedrijf, terwijl de SEO-experts je helpen de online zichtbaarheid van je bedrijf en het aantal bezoekers naar de website te vergroten.

Veelgestelde vragen over (on-page) SEO uitbesteden

  1. Waarom zou ik SEO uitbesteden aan een gespecialiseerd SEO bureau?
    Omdat het uitbesteden van SEO aan een gespecialiseerd SEO bureau meer resultaat levert. Zij hebben uitgebreide ervaring met diverse markten, branches en de best practices van zoekmachine-optimalisatie. Omdat ze zoekmachine-optimalisatie doen investeren ze daarnaast meer in training en tools. Deze tools op zichzelf kosten al snel honderden euro’s per maand. Die kennis, ervaring en software zetten ze in voor jouw bedrijf, dat betekent voor jou dus meer verkopen en een hogere omzet voor jouw bedrijf.
  2. Wat houdt on-page SEO precies in?
    On-page SEO omvat alle activiteiten die direct op de webpagina’s van een website worden uitgevoerd om de vindbaarheid te verbeteren. Dit omvat het optimaliseren van content, websitestructuur, interne links, en technische aspecten zoals laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en JSON-LD code.
  3. Waarom is SEO belangrijk voor mijn website?
    SEO of zoekmachine optimalisatie is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je website er beter vindbaar van wordt. SEO zorgt namelijk dat je site zo opgebouwd of geoptimaliseerd wordt dat deze gemakkelijk te begrijpen is voor zowel Google als je bezoekers. Hierdoor wordt je site als relevanter beschouwd voor bepaalde zoekopdrachten, wat de zichtbaarheid verhoogt.
  4. Waar moet ik op letten bij het toepassen van SEO op mijn website?
    Voor effectieve SEO zijn er enkele belangrijke aspecten om in acht te nemen:
  5. Begin met zoekwoordonderzoek en voer dit regelmatig uit.
  6. Gebruik tools die je voorzien van data waarmee je gericht je website of webshop kan optimaliseren.
  7. Zorg dat je on-page SEO goed is geoptimaliseerd. (Denk dus ook aan je schema.org en technische trucks zoals span classes en bolding)
  8. Schrijf relevante teksten die lekker lezen.
  9. Produceer hoogwaardige content (let op semantiek).
  10. Maak je website gebruiksvriendelijk (UX optimalisatie).
  11. Werk aan de diepgang in je website-inhoud (Maak je hiërarchie logisch, maar niet meer dan 3 lagen diep).