Conversion rate optimization (CRO): meer rendement uit je bestaande bezoekers
Merk je dat je website wel bezoekers aantrekt, maar dat het aantal aankopen, contactaanvragen of aanvragen lager is dan je hoopte? Dan is het verstandig om je online marketing (tijdelijk) te focussen op CRO (Conversion Rate Optimization) de perfecte aanpak. In plaats van steeds op zoek te gaan naar méér bezoekers, maken we de route voor je bestaande publiek zo soepel mogelijk. Denk aan een winkelstraat: hoe prettiger de indeling en hoe duidelijker de boodschappen, hoe groter de kans dat mensen binnenstappen én iets kopen. Hieronder lees je hoe we dat doen met a/b-testen, usability onderzoek en formulier optimalisatie.
A/b-testen
Hoe weet je of een groene of blauwe button beter converteert? Of dat een andere headline meer mensen over de streep trekt? Je kunt erover discussiëren, maar alleen een test geeft het beste antwoord. Met a/b-testen tonen we een deel van je bezoekers versie A en de rest versie B. Na verloop van tijd zie je welke variant beter scoort op je doel (bijvoorbeeld aankopen, aanmeldingen of downloads). We letten ook op de tijd op de pagina, de klikfrequentie en hoe ver mensen in de funnel komen. Op basis van harde data passen we je website vervolgens blijvend aan. Dat klinkt misschien als detailwerk, maar het kan een flink verschil maken in je omzet.
Usability onderzoek
Zoekmachines en gebruikers houden van een logische site. Maar wat logisch lijkt voor jou, kan voor een bezoeker juist verwarrend zijn. We doen daarom onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid. Dat kan via verschillende methoden:
- user testing: We vragen een groep mensen om bepaalde taken uit te voeren op je site en noteren waar ze tegenaan lopen. Zo zie je meteen waar de frustraties of vragen zitten.
- analytics en heatmaps: We bekijken hoe bezoekers je site doorklikken en waar ze afhaken. Ook zien we waar de meeste tijd wordt doorgebracht of waar mensen juist direct weggaan.
- vragenlijsten: Eenvoudig, maar vaak effectief: we stellen bezoekers een paar korte vragen om te horen wat ze handig of lastig vinden. Zo haal je concrete verbeterpunten op.
Met die inzichten achterhalen we de obstakels die bezoekers ervaren. Vervolgens werken we een oplossing uit: dat kan een aangepaste navigatiestructuur zijn, een herschreven producttekst of een duidelijker stappenplan op een bestelpagina. Het resultaat? Minder frustratie, meer conversies.
Formulier optimalisatie
Vrijwel elke website heeft een formulier: of dat nu is voor contact, offertes, inschrijvingen of aankopen. Dit is het punt waarop veel bezoekers afhaken omdat er net iets teveel velden zijn of omdat de flow niet duidelijk genoeg is. Wij brengen in kaart wat bezoekers daadwerkelijk moeten invullen en waar we het formulier kunnen versimpelen. Misschien blijkt dat je wel heel veel informatie vraagt, terwijl je eigenlijk maar twee of drie gegevens nodig hebt om iemand goed te helpen. Door onnodige drempels weg te nemen, maak je het makkelijker voor mensen om dóór te zetten. Dat resulteert direct in meer ingevulde formulieren en een vollere leads- of klantenlijst.
Meer weten?
Heb je het idee dat er nog flink wat ruimte voor verbetering is op je site? Of wil je precies weten waar en waarom je bezoekers afhaken? Dan is CRO de investering meer dan waard. Bel ons tijdens het open spreekuur vanaf 16:00 of stuur een mail. We laten je zien hoe we jouw site naar een hoger niveau kunnen tillen, zonder dat je telkens nieuwe bezoekers hoeft binnen te halen. Zo haal je méér uit wat je al hebt, en dat is vaak de slimste weg naar hogere omzet.
Recente reacties