[dipl_text_animator prefix_text=”Customer journey maken: ” animated_text=”Hogere conversie | Meer klanten | Tevreden klanten | Gratis reclame” display_tag=”h1″ animation_layout=”wave” in_stack=”on” animation_time=”900ms” animation_hold=”2210ms” main_part_text_background=”on” main_background_enable_image=”off” _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” global_text_settings_font=”||||||||” global_text_settings_text_align=”right” global_text_settings_text_color=”#00394F” global_text_settings_font_size=”90px” global_text_settings_line_height=”0.3em” pre_and_post_text_font=”|700|||||||” pre_and_post_text_text_color=”#00394F” pre_and_post_text_font_size=”56px” main_text_font=”|700|||||||” main_text_text_color=”#7CDA24″ main_text_font_size=”60px” main_text_line_height=”1.3em” module_alignment=”center” custom_margin=”0px||||false|false” custom_margin_tablet=”” custom_margin_phone=”60px||0px||false|false” custom_margin_last_edited=”on|phone” custom_padding=”||20px||false|false” pre_and_post_text_font_size_tablet=”75px” pre_and_post_text_font_size_phone=”60px” pre_and_post_text_font_size_last_edited=”on|phone” main_text_font_size_tablet=”65px” main_text_font_size_phone=”25px” main_text_font_size_last_edited=”on|phone” global_colors_info=”{}”][/dipl_text_animator]

Een customer journey maken? Dat dwingt je jezelf in te leven in de klant. Daardoor wordt jouw bedrijfsvoering en marketing vanzelf klantgerichter. En klantgerichtheid? Dat zorgt voor meer klanten, met betere ervaringen. Waardoor bestaande klanten over jou gaan praten en meer bestellen. Dus hoe gaan we jouw customer journey maken?

[dipl_button buttons_alignment=”right” module_class=”sign-up” _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” button_font=”|600|||||||” width=”100%” max_width=”100%” hover_transition_duration=”0ms” border_radii=”on|50px|50px|50px|50px” global_colors_info=”{}”][dipl_button_item button_type=”conversion” button_text=”Werkwijze customer journey workshop” secondary_text=”lees meer over onze aanpak” button_url=”#customer-journey-workshop” background_fill_style=”horizontal_shutter_fill” button_bg_color=”#98f992″ button_alignment=”right” button_use_icon=”on” button_icon=”||divi||400″ button_icon_color=”#024b5a” button_on_hover=”off” button_custom_margin=”15px||||false|false” button_custom_padding=”|70px||70px|false|false” button_custom_padding_tablet=”” button_custom_padding_phone=”|30px||30px|false|false” button_custom_padding_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” button_font=”Open Sans|600|||||||” button_text_color=”#024b5a” button_font_size=”35px” button_letter_spacing=”0px” secondary_text_text_color=”#024b5a” secondary_text_font_size=”20px” secondary_text_letter_spacing=”1px” text_orientation=”center” hover_transition_duration=”0ms” button_font_size_tablet=”28px” button_font_size_phone=”12px” button_font_size_last_edited=”on|phone” secondary_text_font_size_tablet=”18px” secondary_text_font_size_phone=”7px” secondary_text_font_size_last_edited=”on|tablet” global_colors_info=”{}” button_bg_color__hover_enabled=”on|hover” button_bg_color__hover=”#ffffff” button_bg_enable_color__hover=”on”][/dipl_button_item][/dipl_button]

Waarom een customer journey maken?

Klantgerichtheid voorkomt dat klanten ontevreden zijn of worden. In tegenstelling. Ze worden blij van zaken doen met jou! Waarom? Tijdens het maken van een customer journey breng je elk contactmoment (fysiek / digitaal | passief / actief) in kaart. Elk touchpoint (contactmoment) is daarbij een aandachtspunt voor jouw (marketing)strategie.

De customer journey maakt op deze manier glashelder wat de hoogste prioriteit heeft, wat mist in jouw marketing aanpak of bedrijfsvoering – en waar evt. uitblijven van resultaat aan te danken is.

Heb je de customer journey gemaakt? Dan optimaliseer je o.b.v. de uitkomsten stap voor stap de klantreis. Zo krijg je meer klanten, blijere klanten en meer mond-tot-mond reclame.

Vijf voordelen van een digitale customer journey optimalisatie:

1. Klanten bezoeken vaker je website.
2. Meer website bezoekers ronden een bestelling af.
3. Bezoekers bestellen gemiddeld meer.
4. Betalende klanten laten vaker reviews achter.
5. Bezoekers die geen klant zijn geworden, worden dat later alsnog.

Waarom een customer journey workshop?

In de customer journey workshop maak je – evt. samen met personeel – een (buyer) persona. O.b.v. deze persona ontwikkel je vervolgens zijn of haar klantreis. Dit doe je onder begeleiding van een customer journey expert. Het resultaat van de customer journey workshop is een optimale klantreis voor één doelgroep segment. Deze strategie kan je vervolgens stapsgewijs zelf uitvoeren of uitbesteden.

Customer journey workshop fases

Elke fase van de customer journey workshop staat hieronder op een rij. Een customer journey training bestaat uit 7 onderdelen in totaal.

[dipl_timeline global_timeline_icon_color=”#000000″ global_icon_fill_color=”#ffffff” global_timeline_icon_font_size=”18px” global_icon_shape=”use_circle” global_icon_shape_color=”#00394F” global_icon_shape_fill_color=”#00394F” global_icon_use_shape_border=”on” global_icon_shape_border_color=”#FFFFFF” global_icon_shape_border_fill_color=”#7CDA24″ global_icon_shape_border_size=”3px” timeline_bar_size=”1px” timeline_bar_color=”#00394F” timeline_bar_fill_color=”#7CDA24″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” global_timeline_header_font=”Open Sans||||on||||” global_timeline_header_font_size=”30px” global_timeline_text_text_color=”#000000″ global_timeline_text_letter_spacing=”2px” global_timeline_date_font=”Lora||||||||” global_timeline_date_text_color=”#000000″ global_timeline_date_font_size=”16px” background_color=”#111111″ background_enable_color=”off” width=”100%” max_width=”100%” min_height=”100%” height=”100%” max_height=”100%” custom_padding=”||16px|||” global_timeline_header_font_size_tablet=”30px” global_timeline_header_font_size_phone=”6vw” global_timeline_date_font_last_edited=”off|desktop” locked=”off” global_colors_info=”{}”][dipl_timeline_item timeline_title=”Buyer persona ontwikkelen” display_time=”on” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”||divi||400″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

Onder begeleiding van een customer journey expert ontwikkelen we 1-op-1 of met de groep een buyer persona. Dit is ‘de klant’ die zijn reis gaat maken. De persona is representatief voor één doelgroepsegment. Ze laten zien welke social media relevant is en welke online marketing een rol gaat spelen tijdens de 5 fases van de klantreis.

[/dipl_timeline_item][dipl_timeline_item timeline_title=”Oriëntatiefase” display_time=”on” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”||fa||900″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

Oriëntatiefase in kaart brengen en optimaliseren. Hoe komt de potentiële klant met jouw bedrijf in aanraking? Of hoe zou hij dat moeten komen? Is zijn of haar behoefte aan jouw product al duidelijk of nog niet? De oriëntatiefase draait om gezien worden door nieuwe klanten. Dat kan via  social media marketing, Google of zelfs in fysieke vorm zijn.

[/dipl_timeline_item][dipl_timeline_item timeline_title=”Overwegingsfase” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”||fa||900″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

In de overwegingsfase zoekt een klant actief naar een oplossing, deze is hij aan aan het vergelijken. Wordt jouw bedrijf wel vergeleken door deze potentiële klant? Op de juiste manier? En hoe zorg je dat je in deze fase onderscheidend bent t.o.v. concurrenten – en waarin precies? Deze fase gaat om het creëren van een voorkeur bij mogelijke klanten.

[/dipl_timeline_item][dipl_timeline_item timeline_title=”Actiefase” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”||fa||400″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

Na de overweging komt de actiefase. Actie kan een aankoop zijn in het geval van e-commerce, maar het kan ook een offerte zijn, download van een whitepaper of een email sturen door te klikken op de knop ‘neem contact op’. Het is letterlijk een ‘actie’. De fase eindigt na een daadwerkelijke aankoop. Hoe maak jij het de potentiële klant zo makkelijk mogelijk om van interesse naar aankoop te gaan? Dat is waar deze fase over gaat.

[/dipl_timeline_item][dipl_timeline_item timeline_title=”Servicefase” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”p||divi||400″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

Een potentiële klant is nu officieel jouw klant geworden. Hij of zij heeft iets gekocht, maar hoe blijft deze klant tevreden? Hoe ga je zorgen dat hij nogmaals iets bij je koopt? Wat doe je als de klant tegen problemen aanloopt – en hoe los je die op? In deze fase ligt de focus op de customer service van jouw organisatie verbeteren. Waardoor je meer blije klanten krijgt, ook als het even iets minder gaat bij de klant.

[/dipl_timeline_item][dipl_timeline_item timeline_title=”Ambassadeur fase” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”||fa||400″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

Per fase gaat het om de customer experience of in het Nederlands: klantervaring. De laatste fase is de kers op de taart. Wat doe je nu absoluut beter dan andere bedrijven? Waardoor worden bestaande klanten zo enthousiast dat ze reviews geven, je aanbevelen of zelfs je posts op social media delen? Van een blije klant een ambassadeur maken is het eindstation van de customer experience. Want deze klanten? Die kopen gegarandeerd nog eens bij je als je ze tevreden blijft houden.

[/dipl_timeline_item][dipl_timeline_item timeline_title=”SWOT-analyse met actieplan” use_timeline_icon=”on” select_timeline_icon=”||divi||400″ _builder_version=”4.14.4″ _module_preset=”default” background_color=”#ffffff” background_enable_color=”on” background_enable_image=”off” background_size=”initial” background_blend=”overlay” border_radii=”on|11px|11px|11px|11px” global_colors_info=”{}”]

De customer journey specialist eindigt de sessie met een SWOT-analyse met actieplan. Zo weet je precies welke touchpoints je aan moet pakken en in welke volgorde. Zo ga je van een customer journey maken naar een klantgerichte strategie toepassen in no-time.

[/dipl_timeline_item][/dipl_timeline]

Customer journey expert inhuren?

Een customer journey expert adviseert je bij het maken van buyer persona’s en klantreizen. Beide maken jouw marketing en bedrijfsvoering klantgerichter, waardoor de klanttevredenheid stijgt.

Gemiddeld zijn 4-6 optimale klantreizen voldoende voor significante verandering te zien in conversie. Naast een overkoepelende klantreis kan ook een specifieke reis ontwikkeld worden. Denk hierbij aan een: customer journey social media of customer journey webshop variant.

Een customer journey specialist helpt eenmalig de klantreis te ontwikkelen. Hij kan ook bij de uitvoering betrokken blijven of deze verzorgen. Wij adviseren MKB bedrijven de customer journey expert de eerste keer bij zowel: de klantreis in kaart brengen als de uitvoering ervan te betrekken. Heb je als MKB’er de customer journey training in zijn geheel gevolgd? Dan weet je precies hoe je andere klantreizen succesvol ten uitvoer brengt. 

Plan vandaag nog een half uur gratis advies. Zo weet je zeker of een customer journey sessie met een expert bij jou past.

[divi_booking booking_params=”on” categories=”15″ services=”16″ module_id=”intake” _builder_version=”4.14.2″ _module_preset=”default” module_text_align=”center” text_orientation=”center” global_colors_info=”{}”][/divi_booking][dipl_testimonial_slider include_categories=”48″ equalize_testimonials_height=”on” show_arrow=”on” arrow_color=”#00394F” arrow_background_color=”RGBA(255,255,255,0)” testimonial_per_slide_tablet=”1″ testimonial_per_slide_phone=”1″ _builder_version=”4.14.2″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/dipl_testimonial_slider]