Wat is een succesvolle marketing strategie voor jouw bedrijf?
Een succesvolle marketing strategie zorgt dat je nieuwe klanten aantrekt en huidige klanten behoud. Wat de beste strategie is? Dat is voor elk bedrijf anders. Maar hoe ontwikkel jij een succesvolle online marketing strategie voor jouw (M)KB bedrijf? Na het lezen van dit blog weet jij de geheimen – en valkuilen – voor succes. Dus, lees snel verder!
We beginnen bij het begin.
Waarom is een marketing strategie voor je (M)KB bedrijf belangrijk?
Een (online) marketing strategie is de vertaalslag van hoe je jouw bedrijfsdoelstellingen bereikt m.b.v. marketing(keuzes). Het laat zien hoe je jouw toegevoegde waarde als MKB bedrijf duidelijk maakt, kracht bijzet en systematisch uitdraagt. Het is je kompas om op korte en lange termijn onderscheidend en consistent te blijven, waardoor nieuwe en huidige klanten steeds voor je blijven kiezen.
Klinkt abstract, toch?
Laten we het daarom in een totaalplaatje zetten zodat je de context direct begrijpt. De marketingstrategie is stap 3 in het geheel.
Onder deze uitleg lees je vervolgens een aantal marketingmodellen die je kan gebruiken. Kies welke logisch voor je (bedrijf) voelt en waarop je jouw strategische keuzes wil baseren.
1. Je stelt een bedrijfsdoel. Bijvoorbeeld: meer klanten.
Vormt de basis voor je onderzoek.
2. Je doet onderzoek. Uit je onderzoek en SWOT-analyse (zie eerdere marketing blogs) blijkt dat je véél meer “eco” en “duurzaam” bent dan je concurrentie, zowel in assortiment als service en hoe jij (als bedrijf) de wereld ziet. Dat vertel je echter nog niet zo.
Vormt samen met je bedrijfsdoel de basis voor je marketing strategie.
3. Je marketing strategie. In dit geval kies je bijvoorbeeld voor: differentiatie (letterlijk: onderscheid creëren (t.o.v. je concurrenten).
Dat doe je door sterk je “eco keuzes” te benadrukken in je marketing en je organisatiebeleid (dat laatste versterkt inherent weer je marketing en communicatie).
Dat doe je in de vorm van:
3.1. Een missie formuleren (in 4-8 zinnen wat je wilt bereiken als bedrijf, hoe je dat gaat bereiken en in welk tijdspad. In deze missie staan je eco keuzes centraal.).
3.2. Een visie formuleren (in één zin of enkele woorden je boodschap waarop je doelgroep wil aanhaken). Bijvoorbeeld: “Een plasticvrije wereld”.
3.3. Strategie ontwikkelen. Waar dit blog over gaat. Dit doe je o.b.v. bijvoorbeeld het Treacy en Wiersema of Porter model.
Heb je jouw positionering al gemaakt? Dan is dit vrij simpel. Je kiest bij welke aanpak jouw positionering het beste past.
De marketingstrategie van je bedrijf vormt vervolgens de basis van je marketing plan. In dat plan maak je van jouw strategische plan een operationeel plan, ofwel..
4. Je marketing plan. In je marketing plan leg je de actiegerichte stappen en keuzes van je marketingstrategie vast.
• Je SWOT-analyse (heb je al).
• Positionering van je producten, diensten en bedrijf (heb je al). Deze gaan hand in hand met je strategie.
• Je marketingmix (welke mix van; prijs, product, plaats en promotie (4-p model) gebruik je? Of welke mix van het 4-c model; Customer solution, Cost to customer, Convenience en Communication.
• Wat zijn mijn marketingdoelen en ga ik ze meten?
• Welke (social media, on- en offline) kanalen ga ik inzetten voor mijn strategie (welke kanalen voor welk segment)?
• Tijdspad en planning: Wie? Wat? Wanneer? Wat gaat dat kosten en opleveren?
Vormt de basis van je (online) marketing succes.
De soorten marketingstrategieën én welke je kiest.
Het is tijd om je marketingstrategie te ontwikkelen o.b.v. je onderzoek (uitkomsten van de eerdere blogs), maar.. welk model ga je nu invullen? Dat is aan jou.
Besef dat je marketingstrategie moet aansluiten op jouw positionering. Je strategie is in essentie de benadering die je kiest om deze eerder ontwikkelde positionering in de markt te zetten.
Laat ik dat verder verduidelijken a.d.h.v. keuzes die hebt qua modellen.
Model 1: Treacy en Wiersema < meer informatie | Model voor waardebepaling
• Product leadership (gefocust op beste/nieuwste product bieden)
• Operational Excellence (gefocust op prijs)
• Customer Intimacy (gefocust op een band met klanten opbouwen)
Plat gezegd zijn bovenstaande de drie smaakjes waarmee je jouw overkoepelende waardestrategie als bedrijf vormt. Je moet voor 2 van de 3 een voldoende scoren, voor 1 een PERFECT. De ‘matige scores’ zijn zodat klanten niet afhaken, de perfecte score is de reden dat ze voor je kiezen.
Voorbeeld (Lidl): “Ik moet langer in de wachtrij staan, maar dat is prima want het is zo super goedkoop” (operational excellence). Als er nog 20 mensen voor je in de rij stonden zou je waarschijnlijk geen boodschappen doen, maar het is vaak wel wat drukker dan bij een jumbo of albert heijn. De prijs (Operational Excellence) is de reden dat mensen ernaartoe gaan.
Voorbeeld van dit blog. Als jij je onderscheid op bio/eco gebied, hoe doe je dat dan?
• Product leadership: Heb je innovatieve eco producten bijvoorbeeld? Waardoor mensen jou het meest innovatieve eco bedrijf vinden? Innovatie en creativiteit zijn een effectieve marketingstrategie.
• Operational excellence: Kan je zo goedkoop eco producten produceren waardoor je ze voor iedereen toegankelijk maakt (let op: maak niet je eigen markt kapot en dit werkt alleen als je écht de goedkoopste bent).
• Customer intimacy: Ben je zoveel met bio/eco waarde creëren bezig ten opzichte van de concurrentie? Zoals het maken van tips, tricks, tutorials of onderzoeken waardoor mensen jouw bedrijf willen volgen?
Model 2: Ansoff model < meer informatie | Model voor groeistrategie
Een andere manier van kijken is via het Ansoff model. Je kiest welk model het meest logisch is voor jou.
Bijj het Ansoff model gaat het om de manier waarop je een markt benaderd. Bij Treacy en Wiersema gaat het om hoe je jezelf als bedrijf onderscheid. Ik raad daarom aan altijd T&W te gebruiken als je start.
In het Ansoff model, net als bij Treacy en Wiersema maak je een duidelijke keuze. Zo voorkom je dat je ergens tussen invalt, stuck in the middle bent, vergeetbaar bent als bedrijf.. Of samengevat: niet onderscheidend genoeg bent.
1. Een bestaande markt met bestaande producten benaderen (Marktpenetratie).
2. Een bestaande markt benaderen met een nieuw product? (Productontwikkeling).
3. Bestaande producten aan een nieuwe markt verkopen? (Marktontwikkeling)
4. Nieuwe producten aan nieuwe markten aanbieden? (Diversificatie)
Wat doe je nadat je jouw marketing strategie scherp hebt?
Is je positionering, missie, visie en strategie duidelijk? Dan ontwikkel je een digitale strategie. Daar heb je daar nu alle input voor.
Je weet wat je overkoepelende strategie is, dus wie je klanten zijn, welke meerwaarde je biedt, welke kanalen ze gebruiken en of zij een actieve behoefte hebben (zoeken naar je product) OF een latente behoefte (niet direct weten dat ze je product nodig hebben).
Op basis daarvan formuleer je de digitale marketingstrategie. Je werkt daarin uit wat je operationeel gaat/laat doen voor bijvoorbeeld:
• SEO (vindbaar worden in Google) – bij actieve behoefte
– Blog strategie
– On-page SEO
– Website architectuur
– Outreach / linkbuilding
• SEA (vindbaar worden in Google met advertenties) – bij actieve behoefte
– Display campagnes (latente behoefte groot bereik)
– Shopping ads
– Local ads (Google mappack)
– SERP advertenties (weergeven worden bij specifieke zoekopdrachten)
• Social media kanaal (geselecteerd o.b.v. of je doelgroep het kanaal gebruikt)
– Actieve behoefte: advertenties, e-commerce integratie, optimaliseren vindbaarheid en publiceren van relevante content
– Latente behoefte: advertenties, community building rondom thema’s (en indirect tussendoor jouw producten promoten)
• Retargeting campagnes (als je al veel bezoekers/klanten hebt, maar niet zoveel conversie) – bij actieve behoefte
– Mensen je product / dienst vaker tonen als ze op andere websites zitten of social media, maar jouw website al hebben bezocht.
– Je mail contacten opbouwen en benaderen per mail, vooral handig als je er al veel hebt.
Afsluitend. Voor je aan de slag gaat. Check goed op de meestvoorkomende fouten:
• Je marketing strategie baseren op ongefundeerde aannames. Doe eerst het onderzoek (zie vorige hulp bij marketing blogs, dan pas de strategie)
• Maak je digitale strategie pas na je marketing strategie en onderzoek.
• Probeer je strategie niet “voor iedereen” te laten zijn, dan is het voor niemand. Focus op (een) rendabele doelgroep/doelgroepen, waarna je uitbreidt.
Conclusie marketing strategie
Een marketing strategie geeft richting aan je organisatorische beleid en marketingkeuzes. Het is de vertaalslag van je doelstellingen naar een marketingaanpak, wat je vervolgens nodig hebt om een digitale marketingstrategie en marketingplan op te baseren. Een goede strategie zorgt dat je positionering versterkt wordt en systematisch uitgedragen wordt. Dit zorgt dat nieuwe klanten voor je kiezen en bestaande klanten voor je blijven kiezen.
Wil je graag zelf aan de slag met een marketingstrategie? Of vind je het juist lastig en besteed je het liever uit? Plan een 100% gratis en vrijblijvende (online) marketing adviessessie van 30-60m via de agenda.
0 reacties