december 29, 2022

Welke digitale marketingmiddelen heb je als MKB’er nodig?

Welke digitale marketingmiddelen heb je nodig?

Na je onderzoek heb je een glasheldere positionering en marketing strategie ontwikkeld. Het is nu tijd je kernboodschap – en positionering – via je digitale marketingmiddelen over te brengen aan je (potentiële) klanten. 

Dat is waar je jouw digitale marketing middelen voor inzet.

Waar vroeger je visitekaartje, een flyer en/of jij zelf de eerste indruk gaf, krijgt je klant tegenwoordig zijn eerste indruk via je digitale kanalen. Waarom? Mensen zoeken jou en je bedrijf online op, ga daar maar vanuit. Of je vindbaar bent en/of hoe je presentatie eruitziet? Dat is waar dit blog over gaat.

Want..

Een verfrommeld visitekaartje aangereikt krijgen? Dat was vroeger al een no-go op voorhand. Toch? Dat werkt nu net zo met je digitale marketing middelen. Een verjaarde website schrikt af. Op onbewust niveau vertrouwen wij – en dus ook onze klanten – een strakke moderne website meer. Hetzelfde geldt ook voor je andere digitale middelen / kanalen. Zorg dat er verzorgd uitzien, zo komt je boodschap over.

Maar..

Welke digitale middelen gebruik je en waar let je verder op?

De basis van je digitale marketing middelen als je klanten bedrijven zijn:
• Je website of webshop.
• Een zoekwoorden onderzoek + basisstrategie voor je SEO (vindbaarheid in Google).
• Google Analytics instellen (GA4).
• Google mijn bedrijf.
• LinkedIn pagina voor je bedrijf.
• Je eigen LinkedIn pagina.
• Andere middelen die voortkomen uit je strategie.
• Je mailfunnel en/of e-mailhandtekening.

LinkedIn is in de B2B wereld het nieuwe visitekaartje als je zakelijke professionals en ondernemers contacteert. Met zo’n 5.000.000+ gebruikers is het een beetje de ‘standaard’ geworden.

De basis van je digitale marketing middelen als je klanten particulieren zijn:
• Je website of webshop.
• Een zoekwoordenonderzoek + basisstrategie voor je SEO (vindbaarheid in Google).
• Google Analytics instellen (GA4).
• Google mijn bedrijf.
• Een social media pagina die je doelgroep ook gebruikt.
• Templates voor je posts.
• Evt. een contentkalender en social media strategie als je op dat social media kanaal inzet.
• Andere middelen die voortkomen uit je strategie.
• Je Andere en/of e-mailhandtekening.

Afhankelijk van je doelgroep kies je een of meerdere social media kanalen waarop zij actief zijn.

Om het makkelijker te maken een keuze te maken licht ik hieronder toe wat het doel is van deze ‘basis van je digitale marketingmiddelen’ en hoe je er eventueel op verder bouwt.

Je website.
Logisch. Het is je “visitekaartje”, iets waar je klanten naar verwijst om meer te lezen over je onderscheidende vermogen, je bedrijf, producten en diensten. Toch? Nee. Je website richt je namelijk liever niet in als een ‘visitekaartje’, maar als een marketingmachine.

Er komen leads naar jouw website via je online campagnes en advertenties, via je website nemen ze vervolgens contact op, bestellen ze en/of laten ze contactgegevens achter.

Er zijn 5 dingen belangrijk voor de basis van je website:
1. Je website moet vindbaar zijn (daar is SEO voor).
2. Je website moet gebruiksvriendelijk ingericht zijn, wat de frictie voor een aankoop/contact wegneemt.
3. Je website moet conversiegericht zijn. Ofwel, het moet zo soepel mogelijk middels; tekst, beeld en interface leiden naar contact opnemen of bestellen.
4. Je website of webshop moet snel laden. (duurt het langer dan 2 seconden? Dan verlies je al 20% van je bezoekers, bij 3s+ 50% en bij 5s+ houd je vrijwel geen bezoekers over. Logisch. Want zou jij wel zo lang wachten? Nee, dan maar een andere website bezoeken. Toch?
5. Je website moet je positionering en kernboodschap goed overbrengen middels beeld, tekst en/of geluid/video.

Later kan je je website uitbreiden met meer blogs, pagina’s en functionaliteiten, waarmee je nog beter vindbaar wordt en je conversie verder verhoogt.

Je email funnel en/of handtekening.
Wil je niks met mail doen? Dan is een e-mailhandtekening voldoende. Toch raad ik je aan er wel wat mee te doen. Waarom? Klanten die op je website komen zijn wellicht wel geïnteresseerd in je product of dienst, maar nog niet volledig overtuigd. Je kan je conversie (het percentage bezoekers dat contact opneemt) significant verhogen met een mailfunnel.

Een basis mail funnel bestaat uit een reeks van 6-8 mailtjes waarin je de klant stuurt op alsnog contact met je op te nemen. Er zijn veel simpele programma’s voor zoals mailchimp of sendinblue.

Een bezoeker van je website vult een formulier in, waarna hij automatisch deze reeks mails ontvangt. Waardoor een percentage van de bezoekers die anders geen contact op zou nemen alsnog contact opneemt. Handig, toch?

Wil je meer doen met e-mailmarketing? Dan kan je later meerdere funnels inzetten. Een funnel die gericht is op een thema of een van je specifieke producten/diensten OF zelfs voor elk product. Dit kan je ook weer koppelen aan je standaar nieuwsbrief, waarin je van tijd tot tijd aanbiedingen doet en klanten informeert.

De basis van je SEO regelen.
Leuk een website, maar een website hebben is niet je doel. Toch? Je wilt klanten. Voor iemand kan veranderen in een klant moet hij echter eerst je website vinden. Logisch, dat is waar SEO (Search Engine Optimization) voor is. Je optimaliseert o.a. teksten, je URL-structuur, plaatjes en andere zaken zoals video o.b.v. je zoekwoorden onderzoek.

Je zoekwoorden/zoektermen onderzoek voer je uit via de zoekwoordplanner van Google (via Google Ads) of een andere SEO tool. Zoals de naam al doet vermoeden onderzoek je op welke woorden je klant zoekt. Deze verwerk je strategisch in je website, teksten, enz. Dat maakt je website in basis al beter vindbaar.

Waarom is het optimaliseren voor zoekwoorden belangrijk?

1. Als je niet de juiste woorden / termen gebruikt (de manier waarop klanten zoeken naar je) dan zal je nooit gevonden worden.

2. Het verschil tussen optimaliseren voor “marketingbureau” en “marketing bureau” kan het verschil zijn tussen optimaliseren om 10 bezoekers per maand te krijgen of 1000. Dat geldt voor jouw termen net zo. Onderzoek loont.

3. Tegenwoordig heeft elk bedrijf een website, het is geen luxe meer, maar een noodzaak. Meer websites van concurrenten betekent meer online concurrentie in Google, specifiek op ‘zoekwoorden’. SEO wordt steeds populairder, maar nog niet iedereen doet mee. Dus doen je concurrenten nog niet volop mee? Mooi! Des te makkelijker het voor jou is om te scoren.

Dat is belangrijk, want jij weet net als ik, dat alleen de websites die in de top 3 van Google staan voor een zoekopdracht alle klikken krijgen. Daar wil jij dus ook staan. Gelukkig zijn er honderdduizenden zoekwoorden waar je op kan scoren, maar dan moet je wel weten welke dit zijn en er voor optimaliseren.

Je kijkt bij je onderzoek naar:
• Hoe vaak er naar een zoekwoord/-term gezocht wordt per maand.
• Wat de intentie van iemand is die zoekt.
• Wat de concurrentie is.

Later kan je meer doen om hoger te komen in Google voor meer relevante termen.
• Onpage SEO (meer (geoptimaliseerde) pagina’s, teksten/copy, beelden en video’s)
• Offpage SEO (links of gastblogs die naar je website verwijzen van relevante websites)
• Technische SEO, UX/UI (de techniek en gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren)

Het totaal van alle activiteiten die je doet om gevonden te worden in Google heet zoekmachine optimalisatie. Wil je veel met SEO doen? Top. Het loont en is goedkoper op de lange termijn, daarom is de vraag met honderden procenten gestegen afgelopen jaren, maar.. SEO is, net als social media marketing, e-mailmarketing en andere online marketing vormen, geen heilige graal.

Wil je sneller scoren? Dan kan je jouw zoekwoorden onderzoek ook handig inzetten voor je  SEA (Search Engine Advertising), ofwel: “betaald adverteren in Google”. Dat kost geld, maar levert ook direct bezoekers op.

Je Google analytics (GA4) instellen. Meten is weten. Als je wilt weten hoeveel bezoekers je, waar ze vandaan komen (bijv. social media, een campagne of Google) en of er groei in zit, dan heb je Google analytics of een andere tool nodig. 

Wil je weten op welke zoekwoorden mensen klikken voor ze op je website komen? Dan heb je Google Search Console (SC) nodig. Stel deze dus in of laat deze instellen.

O.b.v. deze info kan je ook berekeningen maken voor je organisatie doelstellingen en KPI’s.

Wat kan je later nog met GA4 en Search Console?

Je kan er nog veel meer gegevens in uitlezen, zoals hoe lang bezoekers blijven, hoe vaak ze terugkomen, hoeveel pagina’s ze bezoeken, enz. Met de Google tag manager kan je hier vervolgens weer koppelingen maken voor marketing automation. Dit kan je op zijn beurt weer koppelen met je Google Ads. Zo kan je bijvoorbeeld betalen voor een “conversie” i.p.v. een klik, wat naar rato meestal goedkoper is.

Google mijn bedrijf (GMB) Je kent dat icoontje op de kaart van een bedrijf met een kleine omschrijving, telefoonnummer, openingstijden en mailadres op “Google maps” wel. 

Je wilt dat je bedrijf daar op staat. Zo kan een potentiële klant makkelijk naar je navigeren als hij al een afspraak heeft.

Een potentiële klant die zoekt naar een lokaal bedrijf die je product/dienst levert? Die ziet jouw bedrijf bovenaan staan als je jouw GMB geoptimaliseerd hebt. Die klant navigeert dus een stuk waarschijnlijk naar jou, niet je concurrent 😉

Daar heb je een Google Mijn Bedrijf voor nodig. Je optimaliseert je Google profiel weer o.b.v. woorden waar je op gevonden wilt worden.

Je hebt daardoor ook direct een sterke backlink van Google zelf, altijd doen dus!

LinkedIn pagina voor je bedrijf.
Veel zakelijke professionals en ondernemers zitten op LinkedIn. Je kan ze uitnodigen voor je pagina en daar het contact op onderhouden, als alternatief van een nieuwsbrief bijvoorbeeld. De posts die je deelt kunnen net als bij andere social media gedeeld en geliked worden. Op die manier stijgt je naamsbekendheid weer. Via hier verwijs je bezoekers weer naar je website.

Een onderdeel van je marketing strategie kan een content strategie voor LinkedIn zijn. Door waarde te creëren met je posts trek je meer mensen naar je pagina, bouw je autoriteit op en naamsbekendheid. Het uiteindelijk doel is zoveel mogelijk volgers veranderen in klanten. De conversie kan op LinkedIn plaatsvinden, bijv. via een chat, opmerking of formulier, maar in het gros van de gevallen wil je potentiële klanten via de pagina naar je website krijgen waar je ze m.b.v. je marketingstrategie verandert in klanten.

 Je eigen LinkedIn profiel.
Uiteindelijk doen we allemaal zaken met mensen, niet met bedrijven. Een goed profiel zorgt dat je professioneler overkomt. Een profiel maakt het ook makkelijker digitaal te netwerken, interessante zakelijke contacten te ontmoeten, maar dat werkt ook vice versa. Iemand die zoekt naar iemand met jouw expertise kan jou makkelijker vinden, wat weer kan leiden tot een nieuwe klant.

Content marketing voor andere social media.
Zet je in op andere social media kanalen? Dan maak je daar content voor, dit doe je a.d.h.v. een contentplan. Dit geeft structuur aan wat voor soort posts je wanneer plaatst. Je maakt ze vooraf en plant ze in om structuur te behouden. 

Het doel is niet direct verkoop, maar “waarde creëren”, door de meerwaarde die je creëert krijg je likes, volgers en word je gezien als autoriteit. Aan die groep volgers die je af en toe weer een aanbod doet, verandert een percentage uiteindelijk in betalende klanten. Hoe groter het aantal volgers? Hoe meer zo’n actie je oplevert.

Andere online marketingmiddelen.
Er zijn nog tal van andere online marketingmiddelen die je kan inzetten, van gegevensverzameling tot e-mail integraties met andere tools om je marketing te automatiseren tot complete affiliate tooling, waarbij je klanten aanmoedigt om nieuwe klanten aan te dragen. Ik moedig je aan om op onderzoek uit te gaan!

Vind je dit een lastig onderdeel? Geen zorgen. Je bent lang niet de enige. We helpen je graag op weg met een 100% gratis en vrijblijvende afspraak. Deze kan je plannen via de agendamodule op de contact pagina. Wie weet spreken we je morgen al!

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *