SEO Content | Van analyse tot creatie en van optimalisatie tot distributie
Content creatie en optimalisatie is een must voor elk bedrijf dat wil ranken in zoekmachines. SEO content is niet alleen een hulpmiddel voor het verbeteren van de zichtbaarheid van je website op zoekmachines, maar speelt ook een belangrijke rol in het aantrekken en behouden van je doelgroep. Het maken van content die een duidelijke meerwaarde biedt voor je doelgroep blijft in de kern het belangrijkste. Dat is wat anders dan ‘namaak-content’, want immers kan iedereen blogs namaken en overtypen. Dat werkte ooit heel goed, maar nu is er toch echt wat meer creativiteit voor nodig.
Met de juiste achterliggende strategie kan SEO content een krachtige brug vormen tussen bedrijven en hun potentiële klanten. Hoe? Door content te maken die zowel informatief als aantrekkelijk is voor je doelgroep én goed begrijpbaar is voor zoekmachines. Een zoekmachine moet snappen waar je pagina over gaat, anders kan hij je pagina niet op de juiste zoekwoorden ranken. In dit artikel bespreek ik daarom alle onderdelen die komen kijken bij content creatie en optimalisatie. Denk aan de relevantie van on-page seo, zoekwoorden onderzoek en analyses, en de kwaliteit van je content, maar ook de distributie ervan (middels gastblogs, social media en linkbuilding). Dit zijn allemaal belangrijke onderdelen van je SEO (content) strategie. Doe je het goed? Dan treedt er synergie op die ervoor zorgt dat je website als een raket stijgt binnen de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing.
Wat lees je in dit artikel over SEO content creatie en optimalisatie?
• SEO content creatie #seo-content-creatie
• SEO content optimalisatie
• Geavanceerde optimalisatietechnieken met onder andere AI en semantiek
• Content distributie en promotie
Na het lezen van dit blog weet jij welke principes je moet toepassen voor een maximaal SEO-resultaat. Je schrijft SEO optimized content die niet alleen de aandacht van zoekmachines trekt, maar ook de aandacht van je lezers.
Laten we beginnen bij het begin. Hoe maak je waardevolle content waar jij, je bezoekers en zoekmachines blij van worden?
SEO-Content creatie
Om goede content te maken verricht je eerst een zoekwoordonderzoek en query-onderzoek. Bij deze stap gaat het bijna altijd fout, zelfs bij gevorderde SEO’s. Dat is enorm balen, want hier berust jouw hele SEO strategie op.
Waarom gaat het dan zo vaak fout? Omdat standaard keyword onderzoek verouderd is, daar is nog niet iedereen zich van bewust. Zelfs veel SEO-bureaus niet. Zoekmachines zijn een stuk slimmer geworden. Sommige verouderde SEO technieken werken daarom nog wel, maar de meeste niet meer.
Dus waar gaat het in de onderzoeksfase fout? Laat ik dat verduidelijken in 4 voorbeelden.
Voorbeeld 1: Verleid door zoekwoordvolumes
De kans is groot dat je in de gemiddelde ranktracker zoals SEMrush, Ahrefs of SEranking volumes ziet zoals in de onderstaande tabel. Vaak zie je alleen een lange lijst met honderden zoekwoorden, queries en zoektermen, maar daar kom ik zo nog op terug.
De eerste fout die gemaakt wordt is alleen kijken naar het zoekvolume, zonder te kijken naar de mate van concurrentie. Bij de ene SEO tool zie je de concurrentiegraad als een score van 1 tot 100, bij de ander wordt het in kleurtjes uitgedrukt en in Google Ads bijvoorbeeld met de niveaus: – (n.v.t.), laag, gemiddeld en hoog.
Zeker als je een klein marketingbureau bent zal het enorm moeilijk zijn om te scoren op deze hoofdquery “marketingbureau”. Je website heeft dan al flink wat content, autoriteit, links van anderen, enz. nodig.
Als je kiest voor ‘een trapje lager’: Digitaal marketingbureau, zal je al sneller ranken. Richt je je op advies geven? Dan kan je wellicht beter inzetten op de hoofdquery marketingadvies. Ik noem het bewust hoofd-queries, dat verduidelijk ik verder in voorbeeld 2.
Voorbeeld 2: Veelgemaakte fout bij queries versus keywords onderzoek.
Query betekent ‘datgene wat iemand typt om iets te zoeken’ ofwel zijn feitelijke zoekopdracht. Hierbij is zijn doel om iets te vinden. Dat lijkt veel op een ‘zoekwoord’, maar toch is het anders.
Een zoekwoord wordt namelijk afgeleid van queries. Denk aan synoniemen, maar ook andere geformuleerde korte zoekopdrachten die met elkaar samenhangen. Bijvoorbeeld vorkheftruckchauffeur, heftruckchauffeur, heftruckbestuurder en zo ook nog eens elk woord met en zonder spaties.
Een query-response kan op zichzelf veranderen afhankelijk van het query-pad ofwel: de vorige, huidige en komende zoekopdrachten die iemand uitvoert. Laat ik dat verduidelijken.
Als iemand eerst zoekt naar vacatures en dan zoekt naar heftruckchauffeur. Dan snapt een zoekmachine dat de zoeker waarschijnlijk wil een baan zoekt als heftruckbestuurder, hij krijgt dan prominenter dit soort vacatures getoond.
Als iemand eerst zoekt naar personeel inhuren en dan naar heftruckchauffeur, wordt hem misschien eerst een uitzendbureau of detacheerder getoond. Klinkt logisch, toch?
Je kan je voorstellen dat achter dit soort zoekopdrachten clusters met gerelateerde zoekwoorden en termen schuilgaan die binnen een ‘query’ of een ‘query-pad’ vallen, welke aansluiten op de intentie die de bezoeker wanneer hij een query zoekt. Tegelijkertijd snap je nu ook dat je misschien helemaal niet wilt ranken op zo’n hoofdquery, maar op een subquery.
Het is aan jou om ‘uit de lijst’ die je voor je krijgt in SEO-software met zoekwoorden de juiste clusters te herkennen. Dit zijn de bouwstenen van je SEO die je op logische wijze verwerkt op één pagina of een reeks pagina’s. Voor deze zoekwoorden optimaliseer je vervolgens.
Met deze aanpak bouw je wél gericht autoriteit op rondom bepaalde queries, je zal zien dat je daarna makkelijker rankt voor gerelateerde zoekwoorden binnen dat cluster.
In de praktijk wordt er nog teveel gewerkt met losse zoekwoorden, welke uit andere clusters komen. Daardoor is het lastiger om gericht te ranken en autoriteit binnen een ‘pilaar’ (zie afbeelding hieronder) of ‘cluster’ op te bouwen.
Pro tip: Zie je blogs als het beantwoorden van hoofdvragen die bezoekers mogelijk hebben over een onderwerp. Bouw de inhoud van je pagina op als logisch opeenvolgende vragen, koppel op dezelfde wijze je blogs. Blog 1 is hoofdvraag 1, die linkt naar blog 2 met de logische vervolg-hoofdvraag, blog 2 linkt weer naar blog 3 met de hoofdvraag die daarna waarschijnlijk volgt en zo ga je verder.
Voorbeeld 3: Missende entities.
Je schrijft SEO content voor bezoekers, maar het moet ook voor zoekmachines logisch zijn. Ze hebben bepaalde herkenningspunten nodig. Ofwel, zoekmachines hebben entities nodig die op een specifieke manier met elkaar gekoppeld worden, met behulp van links en LSI zodat de zoekmachine kan bepalen waar jouw website over gaat. Pas dan kan een zoekmachine je ranken. Dit wordt vaak vergeten.
Wat zijn entities en LSI?
Entities zijn onderwerpen die gedefinieerd zijn in de zoekmachines. Dit gebeurt tegenwoordig deels door een zelflerende algoritme, maar ook deels door de menselijke invoer van data.
Zoekmachines koppelen deze onderwerpen (entities) op de achtergrond aan elkaar (zie afbeelding hieronder). Hierop baseren ranktrackers bijvoorbeeld vaak kolommen zoals ‘gerelateerde termen’.
In de lijstjes die je gepresenteerde krijgt in een tool wordt weinig onderscheid gemaakt. Jij ziet zowel de entities als ze zoekwoorden door elkaar staan in jouw lijst met zoekwoorden en termen.
Elke entity heeft zijn eigen set met LSI’s (latent semantic indexing) woorden of n-grams (sets van opeenvolgende woorden), die gebruikt worden om de relaties tussen 2 entities te leggen door zoekmachines. Een zoekmachine kijkt daarbij naar de data die hij heeft (zoals andere websites en wiki-bronnen) en baseert daar onder andere confidence en relevance scores op. Ofwel ‘als ik deze woorden zie gaat het waarschijnlijk om A’ of ‘als ik deze woorden zie gaat het waarschijnlijk om b’. Dit verduidelijk ik in de 2 alineas hieronder.
Als een pagina gaat om een wasmachine waarbij de LSI’s zijn: oud-ijzer, kapot, inleveren, staal verkopen, stort en container vaak genoemd worden. Dan zal een zoekmachine dit sneller koppelen aan een staalhandel of milieustraat.
Zijn de LSI juist: nieuwe kopen, wasmachine bestellen, nieuwe trommel wasmachine, bonte was, dan zal dit eerdere gekoppeld worden aan een winkel die wasmachines verkoopt of een productpagina.
Ontbreken er een boel LSI en entities? Dan is de kans groot dat je ergens op plek 50-1000 eindigt. De zoekmachine kan dan met te weinig zekerheid zeggen dat jouw pagina over een onderwerp gaat.
Gebruik je allerlei LSI en entities door elkaar die niet bij de query horen? Ook eindig je waarschijnlijk ergens op plek 50-1000. Je verwart de zoekmachine dan op welk onderwerp jij zou moeten ranken.
Klinkt eigenlijk best logisch, vind je ook niet? Stap 1 is daarom volgens ons ook heel goed begrijpen waar je naar kijkt en waar je naar zoekt, voordat je een tool aanschaft en de adviezen opvolgt. Dat brengt ons bij het laatste voorbeeld en veelgemaakte fout bij keyword research. Dar gebruik ik nogmaals dezelfde tabel bij (zie hieronder).
Voorbeeld 4: de foute zoekwoorden kiezen
De juiste zoekwoorden kiezen lijkt makkelijk, de meeste adviezen die je krijgt zijn: kies een hoog volume met lage concurrent en ta-da! Helaas werkt dat niet zo. Alles hangt samen met de query, de zoekintentie van de zoeker.
Zo zie ik bijvoorbeeld vaak webshops die willen scoren op termen met “beste..”, bijvoorbeeld: beste stoel. Klinkt als een goed idee, maar als jij maar teak-houten 8 stoelen hebt, terwijl een andere shop misschien 200 houten stoelen, 100 stoelen met lederen bekleding en nog tal van andere meubels heeft, dan zal die shop een stuk meer kans maken.
In een goed geval zou je kunnen scoren met een blog zoals “De 8 beste teak-houten stoelen”. De vraag is wil je dat? Iemand die zoekt naar ‘de beste..’, wil vergelijken.
Jouw blog komt dan over als Wij van WC eend bevelen WC eend aan. Vaak is dat dus niet de beste optie, tenzij je juist een prijsvergelijker website hebt gemaakt. Moet je dat zoekwoord dan links laten liggen? Nee, je moet hem slechts op een andere manier inzetten. Laat ik dat verduidelijken.
Analyseer de tabel hierboven. Zou ik willen ranken voor online marketingbureau? Dan zou ik zeker kijken naar een term zoals “beste marketingbureau”, wat een gerelateerd zoekwoord is.
Vervolgens zou ik Googlen naar het zoekwoord ‘beste marketingbureau’. Dan kijk ik naar de top 10 in de zoekresultaten. Daar vind ik waarschijnlijk partijen die marketingbureau vergelijken of blogs hebben waarin ze dat doen.
Dit zijn partijen die ik zou benaderen om in hun blog of vergelijkingsoverzicht te staan. Dat zou een legitieme manier zijn om toch als ‘beste online marketingbureau’ naar boven te komen. Wat ik nu net beschreven heb is bijvoorbeeld een klein onderdeeltje van linkbuilding.
Voorbeeld 5: Geen echte meerwaarde bieden
De laatste en misschien wel meest gemaakte fout is SEO content maken puur om te ranken, maar niet om meerwaarde te bieden aan bezoekers. Meerwaarde bieden is de grootste reden waardoor je rankt.
Veel mensen schrijven met het idee “oeh, ik ga scoren voor dit zoekwoord want dan krijg ik veel bezoekers”, maar vergeten de query en de behoefte waarin je moet voorzien voor de bezoeker. De meerwaarde is de hoofdreden dat je rankt, anders kan je beter betaald adverteren.
Een voorbeeld: Iemand die zoekt naar de beste manier om leren schoenen schoon te maken, wil waarschijnlijk dé beste manier of enkele manieren weten. Als jij simpelweg van 10 manieren 20 manieren maakt, waarvan er 10 maar half-half werken, dan wordt de bezoeker daar niet blij van. Zijn intenties is immers snel weten wat de beste manier is om zijn leren schoenen schoon te maken.
Kopieer je alleen wat de top 3 in de zoekresultaten doet? Dan worden zowel Google als je bezoeker daar niet blij van. Daar waren die andere pagina’s al voor.
Maak je echter een filmpje met duidelijke stappen, een tekstuitleg met plaatjes bij elke stap en een schema.org how-to format erbij, terwijl anderen dat niet doen? Dan wordt je kans om te ranken ineens een stuk groter!
Het belang van zoekwoordonderzoek bij content creatie
Zoekwoordonderzoek vormt de basis van elke effectieve SEO-strategie. Dit proces helpt je te identificeren welke termen potentiële klanten gebruiken bij het zoeken naar producten of diensten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Door inzicht te krijgen in deze zoektermen en hun onderlinge samenhang, kan je vervolgens content creëren die goed aansluit bij de zoekintenties van je doelgroep. Het is aan jou om die zoekwoorden logisch te cluster in verschillende content.
Bij het kiezen van je zoekwoorden is het belangrijk dat je dus rekening houdt met de queries en een balans vindt tussen zoekvolume en competitiviteit van de zoekwoorden. Hierdoor werk je gerichter aan het vergroten van je zichtbaarheid in de ranking van zoekmachines.
De aanpak van je zoekwoorden-onderzoek:
- Start met een brainstorm: Interview een aantal potentiële klanten, niet je vrienden. Stel vast wat hun queries en behoeften zijn (hun hoofd- subvragen zijn en de behoefte die ze daarbij hebben).
- Inventariseer ideeën: Gebruik ter inspiratie voor je content input van interviews, reacties op social media en fora of reacties die per mail krijgt in de inbox van jouw bedrijf. Je schrijft immers voor (potentiële) klanten.
- Breid je input uit met behulp van een uitgebreide zoekwoord-analyse: Identificeer zoekwoorden die relevant zijn voor jouw onderwerp. Hiermee bedoel ik de hoofd entity van je website en de hoofd entities van je categorieën.
- Beoordeel de competitiviteit van de zoekwoorden: Kies zoekwoorden met een haalbare competitiviteit voor je website.
- Maak een GAP-analyse: Gebruik een SEO tool om jouw keywords te vergelijken met degene waar jouw concurrenten op ranken. Zoek naar ontbrekende zoekwoorden en termen die je moet gebruiken in jouw strategie.
- Bedenk alvast hoe je zoekwoorden op natuurlijke wijze in je content verwerkt: Houd rekening dat de gekozen zoekwoorden op een manier die natuurlijk aanvoelt binnen de tekst, inclusief titels, subkoppen en de hoofdtekst moet verschijnen.
Unieke en waardevolle content maken
Het creëren van unieke en waardevolle content is noodzakelijk. Er is tegenwoordig zoveel content, zeker nu AI in opkomst is. Veel van die tools pakken wat in de top 3-10 staat en maken op basis daarvan een soortgelijk iets op de informatie die ze voor handen hebben.
Needless to say..
Wordt het resultaat daar vaak niet beter van.
Dus om niet alleen de aandacht van lezers te trekken, maar ook om autoriteit op te bouwen binnen je niche moet je jezelf onderscheiden. Dat doe je door mensen beter helpen en tegelijkertijd te laten zien dat je meer weet dan anderen.
Content moet informatief, nauwkeurig en boeiend zijn. Het moet vooral je lezersiets bieden wat ze nergens anders kunnen vinden. Dit verhoogt de kans dat jouw content gedeeld wordt en dat bezoekers terugkeren.
Tip: Analyseer Google trends en andere trends in het nieuws. Schrijf daar vanuit jouw invalshoek over en bied meerwaarde en inzichten aan potentiële klanten. De concurrentie is standaard lager voor dit soort artikelen dan onderwerpen waar mensen al jaren voor optimaliseren, dit brengt je traffic snel op gang. Let op, als het gaat om een hype of nieuwsartikel ebt die waarde ook snel weg. Link dus wel vanuit dat artikel naar andere relevante SEO content.
Een paar blogs met een goede stap-voor-stap aanpak met video’s, plaatjes en uitleg om een tuin tegen een minimaal budget om te toveren tot een natuurparadijs, doet het zoals je jezelf kan voorstellen beter dan 10 tips om goedkoop je tuin op te leuken.
Wat korte tips voor unieke content:
- Ontwikkel originele content: Zorg ervoor dat je content minimaal een originaliteitsscore heeft van boven de 90%. Die andere 10% mag je best afleiden van andere blogs. Behalve wanneer je over juridische regels, wetten en andere vaststaande feiten schrijft natuurlijk.
- Voeg diepte toe door onderzoek: Integreer jouw eigen onderzoek, data en analyses om de diepgang van je content te vergroten. Voeg bijvoorbeeld resultaten van klantenenquêtes vertaald naar visuals en infographics toe, screenshots van polls of een opgenomen interview of podcast met inzichten uit deze gesprekken.
- Speel in op de behoeften van je doelgroep: Begrijp wat jouw lezers willen en nodig hebben, stem hier je content op af.
Tip: De meeste SEO bureaus en SEO schrijvers kijken naar wat rankt in de top 10, net als AI doet. Onderscheid jezelf door onder andere te zoeken naar powerpoints, presentaties, PDF files, onderzoeken en publicaties waar jij inzichten uithaalt. Bekijk om dezelfde reden bijvoorbeeld video’s van thought-leaders om daar informatie uit te halen. Dit maakt je artikel waardevoller, relevanter en unieker ten opzichte van de ‘top-3 kopie’ blogs.
Gebruik visuele elementen en / of video
Visuele content, zoals afbeeldingen, video’s en infographics, zorgen dat een tekst prettig leest. Een beeld zegt ook meer dan duizend woorden. Het gebruik van visuals verhoogt de betrokkenheid en het begrip van de content. Visuele elementen maken complexe informatie toegankelijker en aantrekkelijker, wat de verblijftijd op de pagina kan verlengen en de interactie kan verhogen. Dit soort onderdelen worden vaak gedeeld.
- Integreer relevante afbeeldingen en video’s: Zorg dat deze visuele elementen de tekst aanvullen en verduidelijken.
- Optimaliseer visuele content voor SEO: Gebruik alt-tags en zorg voor een goede bestandsnaam om de SEO-waarde van de afbeeldingen en video’s te verhogen.
- Gebruik infographics om data te visualiseren: Presenteer complexe data of stappenplannen op een visueel aantrekkelijke manier.
Tip: Verwerk jouw bedrijfsnaam in afbeeldingen of maak een bronnensectie met plaatjes die andere kunnen downloaden.
Hoe zorg je dat zoekmachines je SEO-content zien?
Volg deze 6 stappen om je SEO-content zichtbaar te maken:
1. Maak het blog of stuk content en plaats het op een pagina op je website.
2. Publiceer de content.
3. Zorg dat er al rankende pagina’s linken naar je content.
4. Zorg evt. voor externe links naar je content.
5. Ga nu naar Google Search Console en type bovenaan in de zoekbalk de URL van je content in. Klik nu op “Indexering aanvragen”.
6. Deel je content vervolgens op Social media om het bereik te vergroten.
7. Keer een dag later terug naar Google Search Console. Type weer de url van je SEO content bovenaan in de zoekbalk in. Als het goed is moet er nu staan dat je pagina geïndexeerd is met groene vinkjes (zie afbeeldingen voor zoekbalk + indexering van pagina hieronder). Zo niet? Check dan welke foutmelding er weergeven wordt.
Door deze strategieën toe te passen, maak je SEO-content die scoort bij je klanten én in zoekmachines. Voor zover helder? Super! Dan gaan we nu door naar hoe je de gemaakte content optimaliseert.
Tip na de publicatie: Check direct na het publiceren in google met het commando: “Zoekwoord” site:jouwwebsite.nl. Er komen dan blog en pagina’s naar boven met het zoekwoord erin, de ankerteksten op deze pagina kun je gebruiken om te linken naar jouw nieuwe stuk content.
Voor externe links naar je SEO-content daarentegen, moet je zorgvuldig kiezen wat betrouwbare en relevante bronnen volgens Google zijn. Dit zijn namelijk de links van pagina’s en domeinen (backlinks)m waaraan jouw website zijn autoriteit en geloofwaardigheid ontleent.
Deze externe domeinen kunnen jouw website-imago dus verbeteren. Verwijzen er veel lage kwaliteit externe bronnen naar je website? Dan kan jouw web-autoriteit en je rankings ook verminderen.
Structuur en leesbaarheid
Een goed gestructureerde en leesbare stuk content is een noodzaak voor zowel de gebruikerservaring als voor zoekmachine-optimalisatie. Gebruik daarom duidelijke H1, h2, h3 en h4 (koppen en subkoppen). Ook het gebruik van korte alinea’s en lijstjes met bullet points kan de leesbaarheid verbeteren.
Dit volgt niet altijd de Nederlandse stijl- en schrijfregels die je misschien gewend bent, maar het maakt het makkelijker voor zowel gebruikers als zoekmachines om de belangrijkste punten van de content snel te identificeren.
Daarnaast is het aan te raden om de content op te breken met relevante afbeeldingen en video’s, die voorzien zijn van de juiste alt-tags, om de interactie en de tijd die bezoekers op de pagina doorbrengen te verhogen. Het gebruik van eenvoudige, begrijpelijke taal verzekert dat de content toegankelijk is voor een breed publiek.
Gevorderde optimalisatietechnieken
Optimalisatie met AI
Artificial Intelligence (AI) speelt een cruciale rol in de optimalisatie van SEO-strategieën. Het gebruik van AI maakt het mogelijk om zoekwoordonderzoek en content creatie te versnellen en te vereenvoudigen. AI-tools kunnen grote datasets analyseren, zoekvolumes van zoekwoorden bepalen en helpen bij het vinden van zoekwoorden die wellicht over het hoofd zijn gezien.
Daarnaast biedt AI ondersteuning bij het verbeteren van de leesbaarheid, structuur en relevantie van teksten, wat essentieel is voor een hogere ranking in zoekmachines. AI stelt bedrijven ook in staat om de SEO-strategieën van concurrenten te analyseren en hieruit te leren, waardoor ze hun eigen strategieën kunnen aanpassen om competitieve voordelen te behalen.
Voorkom dat je niet unieke content maakt, maar voorkom ook dat je informatie mist. Een goede manier om dit te doen is door eerst je SEO content te schrijven. Daarna vraag je chat-GPT om advies over mogelijk missende informatie voor iemand die zoekt naar “query”. Doe dit achteraf, zo voorkom je dat je jezelf laat leiden door AI richtlijnen.
Houdt er rekening mee dat het WWW semantisch is
Semantische SEO is gericht op het begrijpen van de betekenis achter zoektermen en het koppelen van deze betekenis aan de inhoud van een pagina. Door gebruik te maken van natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning, analyseren semantische SEO-tools de inhoud van webpagina’s en identificeren ze de relaties tussen woorden en zinnen.
Deze analyse helpt zoekmachines om de zoekintentie van gebruikers beter te begrijpen en relevantere zoekresultaten te leveren. Het goede nieuws? Hier kan je gebruik van maken! Bestudeer goed welke LSI en entities je moet verwerken in je teksten en andere stukken content, waarbij je ze op logische wijze aan elkaar koppelt.
Het implementeren van structured data speelt hierbij ook een belangrijke rol, omdat het zoekmachines aanvullende informatie geeft over de inhoud van een webpagina, wat de kwaliteit van de zoekresultaten verbetert.
Is jouw SEO-content geschikt voor overal of gericht op een lokale markt?
Als je een lokaal bedrijf bent, zoals een slotenmaker of autogarage, dan kan het schrijven over lokale gebeurtenissen en ontwikkelingen erg interessant zijn. Je kan ook gebruik maken lokale kranten, bladen of netwerkgroepen met een website om content voor te schrijven. Zo stijgen je lokale rankings. Dit wordt ook wel lokale SEO genoemd.
Is jouw content juist bedoeld voor een nationale of internationale markt? Dan vermijd je liever teveel locatiewoorden, anders verwar je Google wellicht dat je content specifiek bedoeld is voor een geografische regio.
Analyse en continue verbetering
SEO is een continu proces dat regelmatige analyse en aanpassingen vereist. Door regelmatig een SEO-audit uit te (laten) voeren, kan je als bedrijf de prestaties van je website in zoekmachines beoordelen en verbeterpunten identificeren.
Let er bij het monitoren van je zoekwoorden wel op dat rankings volatiel zijn (omhoog en omlaag gaan).
Tip: maak gebruik van onze gratis website scan.
Deze website-audits evalueren verschillende aspecten van een website, denk hierbij aan; de technische structuur, SEO content, gebruik van on-page ranking factors, foutmeldingen door linkrot, het gebruik van schema en het linkprofiel.
Op basis van de auditresultaten kunnen specifieke aanbevelingen worden gedaan om de website verder te optimaliseren voor zoekmachines. Het is ook belangrijk om nieuwe content te blijven publiceren en bestaande inhoud regelmatig bij te werken om de zichtbaarheid en ranking te verbeteren.
Het gebruik van tools zoals Google Analytics en Google Search Console is hierbij onmisbaar, omdat deze inzicht geven in hoe gebruikers de website vinden en gebruiken, en welke zoektermen het meest effectief zijn.
Tot slot het laatste en vaak vergeten onderdeel. Het promoten en distribueren van je SEO-content. Dat is ontzettend jammer, want je hebt keihard gewerkt en menig uurtjes gestopt in het ontwikkelen van je content.
Content promotie
Bij het promoten van SEO content is het belangrijk om een strategie te hebben die verder gaat dan alleen het publiceren op je website. Het betrekken van verschillende kanalen en methoden kan de zichtbaarheid en impact van uw content aanzienlijk vergroten. Dit zijn enkele handige voorbeelden van goede content promotie.
Social media strategieën
Social media platforms zijn krachtige hulpmiddelen voor het vergroten van de zichtbaarheid van jouw content. Door actief te zijn op platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en X, kan je een breder publiek bereiken met je content. Dit zijn enkele tips voor een effectieve social media strategie:
- Deel waardevolle content: Publiceer regelmatig posts die je volgers interessant vinden en die waarde toevoegen.
- Interactie met je volgers: Reageer op opmerkingen en berichten om betrokkenheid te stimuleren en een relatie met je publiek en volgers op te bouwen.
- Gebruik relevante hashtags: Dit kan helpen om je posts vindbaar te maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in uw onderwerpen.
- Voer de ALT-gegevens in: Bij de meeste platformen kan je ook tags gebruiken, zoals in youtube bij je video en LinkedIn bij het plaatsen van plaatjes. Maak hier gebruik van, ook dit is een onderdeel van SEO. Social media platforms zijn namelijk ook zoekmachines.
- Promoot je content op meerdere platforms: Dit vergroot de kans dat jouw content door een breder publiek wordt gezien.
- Recycle je content: Je kan een uitgebreid blog gebruiken en er kleine stukjes content voor verschillende kanalen van maken, zo haal je veel meer uit de tijd die je kwijt was aan het blog maken. Link deze weer terug naar het totale blog, dat zorgt weer voor meer bezoekers op je website.
Samenwerkingen en gastbloggen
Een andere effectieve methode voor content promotie is het aangaan van samenwerkingen en het gastbloggen op relevante websites met een hoge DA (Domain Authority). Dit vergroot de zichtbaarheid van je content, maar ook jouw domeinautoriteit door de kwalitatieve backlinks. Hierover leg ik meer uit in het artikel over linkbuilding.
Gebruik van e-mailmarketing
E-mailmarketing kan een krachtig kanaal zijn voor het promoten van je content en het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep. Er wordt niet voor niets vaak gezegd ‘the money is in the list’. Op zich ook logisch. Deze mensen kennen je al, hebben interesse getoond en zijn in verhouding veel goedkoper om te bereiken dan nieuwe klanten met advertenties.
3 tips bij content promotie via mailing:
- Ontwikkel een e-maillijst: Richt zich op het opbouwen van een lijst met abonnees die geïnteresseerd zijn in jouw content.
- Segmenteer de mensen in je e-maillijst: Stuur gepersonaliseerde en relevante e-mails naar verschillende segmenten van jouw publiek. Hoe gerichter je promoot, hoe waardevoller je bent voor jouw publiek en.. Hoe gerichter je hen kan leiden naar de koop van een product of dienst.
- Moedig het delen van e-mails aan: Voeg social media deelknoppen toe aan je e-mails en moedig abonnees aan om uw content te delen. Doe hetzelfde bij de blogs.
SEO content laten maken?
Goede SEO content maken is iets waar we elke dag graag ons bed voor uitkomen, maar dat geldt niet voor iedereen zo. Gelukkig maar, anders hadden we geen werk. Nee, maar alle gekheid op een stokje. Wil je steengoede SEO-content laten ontwikkelen? Wij zijn er voor! Onze SEO pakketten voor het KB en MKB beginnen al vanaf €1.500,- per maand.
0 reacties