mei 29, 2024

De impact van linkrot op SEO en hoe je het voorkomt

Wat is de impact van linkrot op SEO en hoe voorkom je het?

Article ImageHeb jij een website of webshop met honderden of duizenden pagina’s? Dan is de kans groot dat je last hebt van link rot. Je hebt er wellicht onbewust weleens over gehoord. Dit is waar mensen het over hebben als ze praten over dead links, broken links of link decay. Er wordt op deze termen echter zelden gezocht. Dat komt omdat veel mensen niet wat linkrot is en wat voor problemen het oplevert voor de rankings en gebruikerservaring van je site. Dus waarom dan dit artikel denk je nu? Omdat jij er gegarandeerd wél op wilt letten dit te voorkomen.

Het voorkomen en oplossen van linkrot probleempjes is een onderdeel van linkmanagement, wat als je een klein beetje technisch bent zelfs heel makkelijk is. Door linkrot te voorkomen of het in ieder geval tijdig op te lossen, voorkom je een grote negatieve impact op je zoekmachine optimalisatie of realiseer je er zelfs een positief SEO effect mee.

Je wilt dit artikel over linkrot lezen omdat:
• Linkrot leidt tot frustratie bij jouw gebruikers (door 404 errors)
• Linkrot zorgt voor minder websiteverkeer naar je website
• Linkrot vermindert de zichtbaarheid van je website
• Linkrot schaadt de reputatie van je merk
• Linkrot leidt in veel gevallen ook tot omzetverlies, zeker bij webshops.

Tip: Het voorkomen van linkrot is maar een klein onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO), maar juist dit kleine onderdeeltje kan een groot effect hebben op je SEO. Hoe groter je website? Hoe groter de kans op linkrot. Bij slecht linkmanagement betekent dat ook een grotere impact op je SEO en gebruikerservaring.

In dit artikel benader ik linkrot vanuit verschillende invalshoeken om je zo een zo’n volledig mogelijk beeld te geven van de oorzaken, gevolgen en oplossingen. Zo ga ik in op: gebruikerservaring, ontoegankelijke webpagina’s door broken links, content removal of domain expiration en het imago van je website (kwaliteit en betrouwbaarheid). Door linkrot tijdig aan te pakken en regelmatig te monitoren, minimaliseer je zowel de risico’s als de tijd die je er aan kwijt bent. Dit doe je door te zorgen dat bezoekers toegang behouden tot de originele bronnen van je content.

In dit artikel over linkrot lees je:

Wat linkrot is en wat het gevolg is voor je SEO
Impact van broken links op SEO
De rol van interne links op je website
•, identificeert oorzaken zoals domain expiration, server issues, en content migration, en bespreekt de gevolgen voor eindgebruikers en websitebeheerders. Het biedt praktische oplossingen voor het voorkomen en herstellen van linkrot, zoals het gebruik van link checkers, link management strategieën, en het instellen van redirects. De nadruk ligt op het belang van linkonderhoud voor een betere user experience en het Semantic Web. Met de juiste aanpak kunnen bedrijven de negatieve effecten van linkrot vermijden en een sterke online aanwezigheid behouden.

Wat betekent linkrot?

Linkrot is een fenomeen dat optreedt wanneer hyperlinks op internetpagina’s na verloop van tijd niet meer functioneren. Dit kan gebeuren omdat de doelpagina niet meer beschikbaar is, een andere url (naam) heeft gekregen of omdat de website niet meer bestaat. Wanneer de weblink niet is verwijderd of aangepast om te verwijzen naar de juiste url, heet dat linkrot. Een veelvoorkomend gevolg van linkrot is dat gebruikers klikken op zo’n link. Ze komen dan uit op een scherm dat aangeeft dat het gaat om een niet-bestaande pagina, ofwel: ze krijgen de foutcode “Error 404”. Deze heb jij waarschijnlijk ook weleens gezien. Deze foutcode wordt verstuurd door de webserver die de opgevraagde pagina niet kan vinden.

Voor je bezoeker is het duidelijk, het gaat om een gebroken link, maar.. Is dat voor jou ook duidelijk? Nee, vaak niet. Er zijn namelijk maar weinig mensen die je erop attenderen dat je links gebroken zijn, ze klikken simpelweg weg.

Gebroken links ook bekend als dode links of linkrot, zijn hyperlinks op een website die niet langer naar de bedoelde inhoud leiden. Dit kan schadelijk zijn op verschillende manieren voor je zoekmachine rankings:
• Het kan de betrokkenheid van gebruikers negatief beïnvloeden, ze klikken weg in plaats van verder rond op je pagina’s. Ook kan het simpelweg frustrerend zijn voor je bezoekers. Geïrriteerde bezoekers zijn slecht voor je conversiepercentage natuurlijk.
• Als Google ziet dat jij een gebroken link hebt geeft hij je minpunten. Hij ziet jouw website dan als een bron met inhoud van slechte kwaliteit of verouderde inhoud.
• Als bezoekers ook nog eens wegklikken door linkrot krijgt je ranking nog meer minpunten.
Zoekmachine crawlers, die websites indexeren, kunnen geen toegang krijgen tot de inhoud waarnaar gebroken links verwijzen. Als de content waarna je nu met een kapotte link naartoe linkt geen links (meer) heeft, dan is je pagina een Orphan Page (pagina zonder links ernaartoe), dat kan leiden tot de de-indexering van die pagina.
• Bezoekers (en Google) kunnen het vertrouwen in de geloofwaardigheid van je website verliezen. Dit kan resulteren in een hoger bouncepercentage en minder tijd die op de site wordt doorgebracht.

Al met al genoeg redenen om te werken aan gebroken links voorkomen op je website.

Tip: Ook andere websites hebben last van linkdecay, misschien zelfs sites of blogs die naar jouw domein verwijzen. Als er door een externe website verwezen wordt naar een niet langer bestaande url op jouw website loop je linkjuice mis. Probeer daarom zoveel mogelijk te voorkomen dat je links wijzigt of 301 redirect je oude url naar de nieuwe url. Zie je toch dat er niet goed naar jouw website gelinkt wordt? Neem even contact op met de beheerder, zowel jij als zij hebben er baat bij dat de backlink goed werkt.

De rol van interne links op je website

Interne links zijn links van een bepaalde pagina op een website naar een andere pagina op dezelfde website. Deze links zijn belangrijk voor het crawlen van de website door zoekmachines. Doordat je linkt kunnen bots makkelijker nieuwe content op je website ontdekken en indexeren. Interne links dragen ook bij aan de autoriteit van een website als geheel. Dit gebeurt door autoriteit door te geven van de ene pagina naar de andere. Deze autoriteit doorgeven wordt ook wel linkjuice genoemd (wat bijdraagt aan je Pagerank score), die autoriteit kun pagina’s dus zowel ontlenen van externe als interne links. Als een pagina meerdere interne links ontvangt dan wordt hij door zoekmachines als belangrijk gezien, waardoor de autoriteit van de individuele pagina ook stijgt (gebaseerd op Pagerank). Dit is vooral belangrijk voor het opbouwen van domeinautoriteit en een grotere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Daarnaast maken interne links het voor gebruikers makkelijker om te navigeren en helpen ze ook hen bij het ontdekken van nieuwe content, wat bijdraagt aan een betere gebruikerservaring. Een goed geoptimaliseerde interne linkstructuur kan de zichtbaarheid van een website in zoekmachines verbeteren en gebruikers naar de juiste pagina’s op je website leiden, daar waar de verkopen en conversies plaatsvinden dus.

Linkrot en gebroken links vormen dus een significant afbreukrisico van al die voordelen. Daarom is het belangrijk voor websitebeheerders en SEO-specialisten om het te voorkomen, te monitoren en z.s.m. op te lossen.

Pro tip: let bij het maken van je interne links op het gebruik van je url. Maak hier een routine van. Gebruik altijd https://jouwwebsite.nl/url/ (met een /) of altijd https://jouwwebsite.nl/url (zonder /). Dien exacte dezelfde urls in bij je indexatieverzoeken in Google Search Console en gebruik precies dezelfde URL’s voor externe links die naar jouw website linken. Zo voorkom je errors zoals duplicate content, verlies van linkjuice en een onnodige serverbelasting. Als je nu een URL van je website zie je naar welk pad hij redirect (met of zonder / en bijvoorbeeld met of zonder www.), gebruik dit pad voor de url-structuur. Hier lees je de richtlijnen van Google over URL-paden. Dit voorkomt onnodige server-verzoeken aan de achterkant. Gaat www.jouwwebsite/url/ bijvoorbeeld niet naar het juiste pad, maar laadt de browser het als aparte URL? Zorg dan dat alle URL-structuren naar één url pad leiden en gebruik deze vorm.

Oké dat stuk is waarschijnlijk wel duidelijk, maar hoe ontstaat linkrot dan?

Wat zijn de oorzaken van linkrot?

Linkrot kan verschillende oorzaken hebben. Zo zijn er technische problemen die de oorzaak kunnen zijn, maar ook menselijke fouten. Het begrijpen van deze oorzaken is belangrijk, want zo weet jij hoe je linkrot voorkomt of vindt en oplost. Hieronder lees je een aantal van de meest voorkomende oorzaken.

Migreren of updaten van website content

Wanneer websites worden gemigreerd naar een nieuwe platform, CMS of ander hosting kan linkrot ontstaan, hetzelfde geldt bij content of een website die wordt geüpdate. Hierbij kunnen de URL’s (of meestal op schaal: URL-paden) veranderen. Als de originele links niet worden bijgewerkt naar de juiste URL krijg je last van gebroken links. Dit is een veelvoorkomend probleem bij het herontwerpen van websites of het overzetten van inhoud naar andere CMS-platforms. Het gebruik van permanente hyperlinks (permalinks) en het correct doorverwijzen van oude URL’s naar de nieuwe URL met een HTTP-statuscode 301 (Moved Permanently) helpt de kans op linkrot te verminderen.

Tip: zorg dat je voor een website migratie een redirect plan maakt of laat maken. Dat is een Excelbestand waarin je alle oude URL’s zet, met daarnaast alle nieuwe. Dit wordt heel vaak vergeten. Als de oude URL’s niet redirecten naar de nieuwe, dan gaat al je opgebouwde autoriteit en linkjuice van die oude pagina’s verloren.

Verlopen van een domeinnaam

Het verlopen van domeinnamen kan leiden tot niet-functionerende links en daarmee tot linkrot. Wanneer de registratie van een domeinnaam verloopt, worden alle daaraan gekoppelde links niet-functioneel. Dit benadrukt het belang van het regelmatig vernieuwen van domeinregistraties om de functionaliteit van links te behouden.

Tips: Stel notificatie-berichten in van je hosting provider. Je wordt dan tijdig geïnformeerd wanneer je domein dreigt te verlopen. Log daarnaast zo nu en dan in bij je hosting partij. In deze online omgeving vindt je namelijk ook tot wanneer jouw domeinnamen geldig zijn. Ben je na een jaar tevreden over je hostingpartij? Dan kan je ook voor meerdere jaren je domeinnaam afkopen, hier krijg je meestal ook extra korting voor of je betaling op automatisch verlengen zetten..

Gebroken links door serverproblemen

Technische problemen, zoals websitecrashes en serverfouten kunnen tot linkrot leiden. Tijdelijke serveruitval of trage reactietijden kunnen er voor zorgen dat links gebroken lijken voor Google en je bezoekers. Dat is extra vervelend en moeilijk op te merken omdat ze misschien op andere momenten wel correct functioneren. Het is daarom belangrijk om je technische infrastructuur regelmatig te controleren en te onderhouden om de kans op dergelijke problemen te minimaliseren.

Tips: Zet (pro)actief in op snellere laadtijden van je website. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring en kan ook voor betere SEO-resultaten zorgen. Als je pagina’s snel laden draagt dit ook bij aan de hoeveelheid pagina’s die Google kan crawlen. Let ook op je CPU en RAM verbruik in je hosting omgeving. Bij hostingpartijen zoals Siteground kan je statistieken inzien. Verbruikt je website of webshop meer CPU dan waar je voor betaald? Dan kan je website langzaam worden of uitvallen, dat is wat zorgt voor problemen. Zorg in dat geval dat je met technische optimalisaties het CPU-verbruik verlaagd of upgrade je hostingpakket.

Dead links door inhoudsverwijdering

Soms besluiten contentmakers of website-eigenaren bepaalde pagina’s of bronnen te verwijderen. Dit kan vooral problematisch zijn als andere pagina’s binnen dezelfde website of externe websites waar je links van verzameld hebt met linkbuilding, naar de verwijderde inhoud linken. Als er naar zo’n pagina gelinkt wordt dan komen bezoekers namelijk op een 404 scherm of 410 scherm uit. Het regelmatig bijwerken van interne links en het controleren op gebroken externe links zijn belangrijke stappen om linkrot te voorkomen. Je kan dit handmatig doen, maar dat kost veel tijd. Het is handiger om een tool te gebruiken zoals Screaming frog.

Tips: Spendeer 2-3 minuten op het moment dat je een pagina verwijdert aan welke links naar deze pagina verwijzen. Verander die links op dat moment, zo voorkom je het gros van de problemen. Gebruik ook een SEO tool zoals SEMrush om te analyseren welke backlinks nu niet meer op de correcte manier naar jouw webpagina linken. Heb je een WordPress website? Dan kan je ook een plugin zoals RankMath of een andere betaalde plugin die automatisch redirects aanmaakt bij wijzigingen.

Linkrot door menselijke fouten

We zijn allemaal mensen en in veel gevallen zijn wij de oorzaak van linkrot, in ieder geval zeker als we geen tools hebben ingesteld die het risico op fouten beperken. Typefouten bij de URL-invoer of HTML-codering zijn anders snel gemaakt. Dit soort fouten bij een handmatige invoer van hyperlinks leidt tot gebroken links, tenminste als de beoogde bestemming niet overeenkomt met de link zoals geschreven. Aandacht voor detail bij het maken van links en het regelmatig controleren van de website op fouten kunnen helpen om dergelijke menselijke fouten te verminderen.

Tip: Weet je van jezelf dat je niet zo’n Pietje precies bent? Neem dan liever een plugin die de links voor je maakt en onderhoudt. Denk aan LinkWhisper, Inlink of linkinstellingen van een SEO plugin zoals Rankmath. Of beter nog.. Laat het iemand voor je doen! Dit voorkomt het gros van de link rot problemen die ontstaan door handmatige foutjes.

Wat zijn de gevolgen van linkrot?

Linkrot heeft verschillende gevolgen voor website-eigenaren, uitgevers, contentmakers en eindgebruikers. Het tast de geloofwaardigheid en het vertrouwen in je website, geeft een slechte gebruikerservaring en heeft een negatieve impact op je SEO en aantal bezoekers. Hieronder ga ik in op een aantal van de belangrijkste gevolgen.

Verminderde geloofwaardigheid

Een website kan aan geloofwaardigheid inboeten als gevolg van gebroken en dode links. Wanneer je veel gebroken links op je website hebt kan dat de indruk wekken aan bezoekers en zoekmachines dat de inhoud verouderd is, onbetrouwbaar is of dat de site niet goed wordt bijgewerkt. Je kan je al voorstellen hoe mensen dan denken: “Dan zal de rest ook wel niet goed geregeld zijn”.

Slechte gebruikerservaring

‘Rotten links’ of gebroken web links zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Gebruikers die proberen specifieke informatie of bronnen op het internet te vinden, krijgen als ze op zo’n link drukken niet de gewenste resultaten en kunnen daardoor gefrustreerd raken. Dat wil je dus zoveel mogelijk voorkomen. Blije bezoekers kopen meer! Gefrustreerde bezoekers zorgen eerder voor een slechte review, zelfs zonder dat ze iets gekocht hebben.

Negatieve impact op SEO

Bij het ranken van websites houden zoekmachines zoals Google rekening met gebroken links. Websites met veel gebroken links kunnen daarom een daling in organisch verkeer en zoekmachine rankings verwachten. Als iemand op een link klikt, een 404 ziet en direct je website verlaat, dan is dat ook weer een signaal dat je gebruikerservaring niet goed is aan Google. Ook dat kan zorgen voor negatieve effecten op je SEO.

Verlies van verkeer

Een website met veel gebroken links kan te maken krijgen met verlies van verkeer. De kans dat  gefrustreerde en ontmoedigde gebruikers in de toekomst je website nog eens bezoeken is klein, er zijn immers genoeg concurrenten waar de gebruikerservaring wél goed is.

Problemen op juridisch vlak

In juridische en compliance-omgevingen kunnen gebroken links naar juridische bestanden, wetten of servicevoorwaarden verwarring en mogelijk juridische problemen veroorzaken. In de medische en gezondheidszorgindustrieën kan bijvoorbeeld ongepaste koppeling naar medische richtlijnen of onderzoeksartikelen rampzalige gevolgen hebben.

Kanttekening: Google is extra oplettend op dit soort zaken. Deze categorie websites worden ook wel YMYL genoemd, wat staat voor Your Money or Your Life. Dit zijn sites zoals die van banken, juristen, advocaten en gezondheidgerelateerde instanties. Ofwel sites met het informatie die een grote impact kunnen hebben op de gezondheid en financiën van een bezoeker.

Hoe voorkom je linkrot en hoe los je link rot op?

Om de negatieve impact van linkrot op SEO en gebruikerservaring te minimaliseren zijn een paar dingen belangrijk. Als eerste is het belangrijk om proactieve maatregelen te nemen om het ontstaan van gebroken links te voorkomen, als tweede moet je een manier hebben om dead links te identificeren om ze te repareren.

4 tips om linkrot te voorkomen.

1. Link naar originele bronnen

Het is belangrijk om direct naar de originele bronnen te linken bij elke hyperlink die je op je website maakt. Door te linken naar één URL verminder je de kans dat links in de toekomst breken. Dit helpt de autoriteit en betrouwbaarheid van een website te behouden. Tegelijkertijd helpt het je in een later stadium wanneer je een redirect moet maken. Je hoeft dan maar één redirect te maken in plaats van meerdere, dat verkleint de kans op fouten en een negatieve impact op je SEO ook weer.

2. Gebruik permalinks

Een permalink (permanente link) is een URL die is ontworpen om onveranderd te blijven en consistent toegang te bieden tot een specifieke webpagina, blogpost of ander online content item. Permalinks bieden een ‘permanente oplossing’ voor het behoud van functionele links, vandaar ook de naam.

3. Stel redirect settings op je website preventief in

Er zijn verschillende plugins voor WordPress zoals Rankmath en 301 Redirects beschikbaar die automatisch pagina’s redirecten wanneer de url wijzigt. Maak gebruik van deze settings om problemen te voorkomen. Heb je een HTML website? Vraag dan je programmeur om hulp. Het doel is dat er automatisch redirects gemaakt worden naar de juiste URL wanneer een pagina wijzigt, waarbij je ziet welke pagina’s ernaartoe linken. Hierdoor kan je later indien nodig deze interne links van andere pagina’s aanpassen zodat ze rechtstreeks naar de content leiden. Nog mooier is als je ook dit kan laten automatiseren natuurlijk.

4. Kies op voorhand de juiste url’s

Het lijkt een open deur, maar in de praktijk veranderen mensen heel vaak kort na het publiceren al de URL van een pagina. Denk vooraf goed na over de URL van een pagina en je categorisering. Als je dat doet hoef je namelijk weinig aanpassingen te maken. Zo voorkom je dus op voorhand dubbel werk en de kans op linkrot.

Hoe merk je linkrot op?

Identificeren van gebroken links

Het opsporen van gebroken links kan je handmatig doen, maar als je veel pagina’s hebt werkt een tool zoals Screaming Frog een stuk efficiënter. Ook SEMrush en andere SEO-tools scannen een website op gebroken links en bieden een gedetailleerd rapport van links die aandacht vereisen. Dat kan zowel gaan om gebroken links, maar ook over bijvoorbeeld pagina’s die 0 links hebben (orphan pages) of die een titel of meta-beschrijving missen. Handmatig kunnen websitebezoekers via een contactformulier natuurlijk een melding maken van niet-werkende links, maar dat gebeurt maar zelden.

Hoe check je handmatig of je gebroken links op je website hebt?

Open Google Search Console, klik in het linkermenu op “Pagina’s” onder het kopje Indexeren. Scroll naar beneden en check de meldingen die gerelateerd zijn aan links, zoals de 404 melding.

Tip: Het werkt een stuk efficiënter om een tool aan te schaffen zoals Screaming frog. Met de freemium versie van dit programma kun je tot 500 URL’s gratis checken. Heb je meer pagina’s, maar zit je financieel even krap? Check dan je gebroken links met een gratis online tool zoals de Broken link checker.

 

In deze afbeelding hieronder zie je mijn broken links check, ik heb er nu bewust een gemaakt. Heb je nog nooit gecheckt op broken links, geen plugins, maar wel veel pagina’s? Dan zal de lijst waarschijnlijk een stuk langer zijn. In de broken links kolom zie je de url waar naar verwezen wordt. Zo kun je vaak al direct zien of de link die je gebruikt klopt. In de link text kolom zie je de ankertekst die je gebruikt hebt. Als je op “url” klikt dan ga je naar de pagina waarmee je linkt naar de broken link. Je kan hem dan opzoeken en oplossen. Gebruik CTRL+F om te zoeken op je linktekst, et voila. In de kolom helemaal links zie je wat voor soort error je hebt. Aan de 404 zie je dat het gaat om een ‘niet gevonden pagina’, dat is in dit geval logisch, want de link die ik heb gemaakt bestaat helemaal niet. Had er een 500, 502 of 504 error gestaan, dan had ik geweten dat het ging om een server fout. 

broken links oplossen tool

Als je op “src” (source code) klikt dan kom je uit in de code van de pagina waar je vandaan linkt. Dit is handig als je bijvoorbeeld in HTML werkt. Je kan dan direct naar de regels zoeken waar je in jouw code moet zoeken. Deze worden bij fouten rood gemarkeerd (zie afbeelding hieronder). Ik weet hierdoor precies dat ik in dit voorbeeld iets moet aanpassen op regel 385. 

dead links vinden in html code

Herstellen van Interne Links

Het herstellen van interne links is van essentieel belang voor het behoud van een sterke site-structuur en voor je SEO resultaten. Onder herstellen vallen het vervangen of verwijderen van gebroken links en het correct doorverwijzen van oude URL’s naar de nieuwe met een HTTP-statuscode 301 (Moved Permanently). Dit helpt zoekmachines zoals Google om deze links te updaten in hun zoekindex, waardoor de vindbaarheid van de content behouden blijft.

Tip: Heb je een oudere website? Dan krijg je waarschijnlijk sinds recent een foutmelding te zien als je op pagina’s gaat die beginnen met http://, jouw klanten zien hetzelfde. Heb je daar last van? Check dan of je http:// URL-paden wel naar https:// geredirect worden op je server (dit  wordt ook wel force redirect genoemd). 

Wat als je nu veel hebt lopen ‘rommelen’ in de urls en niet meer weet welke url’s je voorheen gebruikte? Dan ga je checken of je wat kan terugvinden bij je gearchiveerde urls’.

Gebruik van gearchiveerde links

Heb je links naar in- of externe bronnen die niet meer beschikbaar zijn en die niet redirecten naar de juiste url? Dan kan in veel gevallen een archiefdienst zoals de Wayback Machine, WebCite, of archive.today een uitkomst bieden. Deze diensten bieden de mogelijkheid om oude pagina’s op te vragen en kunnen alternatieve spiegellinks (mirrorlinks) creëren, waardoor je toegang tot de oorspronkelijke content behouden blijft. 

Vermijden van dieplinken

Dieplinken betekent letterlijk ‘dieper linken’ ofwel linken naar subpagina’s i.p.v. hoofdpagina’s. Hoe ‘dieper de url in je website zit’, hoe groter de kans op linkrot omdat je bovenstaande url’s kunnen wijzigen, dat heeft dan impact op alle url’s die eronder vallen.

Dit is dus hoog jouwsite.nl/niet/ en dit is (4 lagen) diep: jouwsite.nl/niet/zo/diep/linken/  Is het beter om geen categorieën te maken? Nee! Want website hierarchië is belangrijk voor het crawlen, om overzicht te houden en aan te geven wat belangrijke pagina’s zijn aan zoekmachines. Wees alleen extra alert wanneer je het URL-pad van categorieën wijzigt, dit kan grote gevolgen hebben op honderden of soms duizenden pagina’s.

Het is daarom raadzaam om zowel voor je in- als externe links vaker naar hoofdpagina’s te verwijzen dan naar subpagina’s, dit omdat de URL’s waarschijnlijk minder vaak veranderen. Dat betekent niet dat je nooit linkt naar dieper geplaatste pagina’s, maar simpelweg minder vaak. 

Door deze strategieën toe te passen, kan je als website- of webshopbeheerder je online aanwezigheid optimaal behouden en zorgen voor een betere gebruikerservaring en SEO-prestaties. Let op: Regelmatig onderhoud en monitoring zijn belangrijk. Hiermee voorkom je linkrot en het waarborg je de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van jouw online content.

In het verlengende van ‘links’ is het ook handig om aandacht te besteden aan je sitemap, waarin alle links die je bewust wilt laten crawlen zijn opgenomen. 

Ben je als (M)KB’er liever niet zelf met dit soort dingen bezig? Dan kun je er ook voor kiezen om je SEO uit te besteden.

SEO uitbesteden als (M)KB’er?

Ons fullservice marketing bureau doet hoofdzakelijk SEO voor MKB klanten. Wij werken al jaren hoofdzakelijk voor MKB en KB bedrijven. Er is niets leukers dan underdogs de status quo te laten overschaduwen. Overweeg jij jouw zoekmachine optimalisatie uit te besteden? Neem dan vrijblijvend contact op. Onze SEO pakketten starten al vanaf €1.500,- per maand.

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *