Hoe lokale SEO je bedrijf lokaal vindbaar maakt [in 6 stappen]
Aan de hand van dit blog kan jij in 6 stappen je lokale vindbaarheid vergroten. We starten kort met een intro, maar als je al weet wat lokale SEO inhoud kan je direct starten met lezen bij stap 1.
Lokale SEO of Local SEO is een vorm van zoekmachine-optimalisatie die zich richt op het optimaliseren van een website om de lokale zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren [1]. Deze vorm van zoekmachinemarketing is erg belangrijk voor bedrijven lokaal een product verkopen of dienst verlenen. Ook grotere organisaties met meerdere fysieke locaties kunnen er veel baat bij hebben. Deze marketingvorm groeit in populariteit omdat er steeds meer zoekopdrachten vanuit verschillende locaties worden uitgevoerd, mede door de toename van het gebruik van mobiele apparaten [1]. Door de prioriteit die Google geeft aan het tonen van de meest relevante resultaten aan gebruikers, wordt locatie een aanzienlijke factor [1]. Dit maakt lokale SEO cruciaal voor bedrijven die een lokaal publiek willen bereiken en een sterke lokale positie willen vestigen, met name wanneer gebruikers zoeken naar producten of diensten in hun omgeving [2].
Lokale SEO is een vorm van zoekmachine-optimalisatie die bedrijven helpt hun lokale zichtbaarheid te vergroten.
De implementatie van lokale SEO strategieën omvat het optimaliseren van de online aanwezigheid om bovenaan de lokale zoekresultaten te verschijnen, wat bijzonder belangrijk is gezien de toenemende gebruik van spraakzoekopdrachten die vaak een geografische focus hebben. Dit betreft het gebruik van locatiespecifieke zoekwoorden en generieke termen uit een specifieke locatie, en benut platforms zoals Google Mijn Bedrijf om zichtbaarheid in Google Maps en lokale zoekresultaten te verbeteren. Het uiteindelijke doel van lokale SEO is om een website organisch vindbaar te maken binnen een regio, wat leidt tot meer gericht verkeer van bezoekers die specifiek op zoek zijn naar bedrijven in hun omgeving [1][3].
Stel, je hebt een autogarage. Iemand rijdt in zijn auto, zijn lampje begint te knipperen.. Uh-oh. “Hee Siri, waar is de dichtstbijzijnde autogarage?” Is jouw autogarage in de buurt én geoptimaliseerd voor lokale vindbaarheid, dan kom jij bovenaan. Fijn, een nieuwe klant! “Waar kan ik snel pizza bestellen?” Nog zo’n voorbeeld! “Waar kan ik een goede advocaat vinden?” Nog zo een! Local search optimalisatie is dus belangrijk voor veel meer bedrijven dan lokale winkels of grillrooms.
Het belang van lokale SEO voor je bedrijf gaat echter een stuk verder. Of je nu het eten van je restaurant wil promoten, je loodgieter service wilt verlenen, evenement in de kroeg organiseert of producten die je verkoopt bij jou in de buurt onder de aandacht wilt brengen. Lokale zichtbaarheid wordt steeds belangrijker. Een groot deel van de Nederlanders die ‘bij jou in de buurt wonen’ en zo zoeken, hechten namelijk waarde aan jou even in de ogen kijken voor ze zaken met je doen. En.. Niet elke service of product is even geschikt voor een online verkoop. Dus..
Wat is Lokale SEO?
Lokale SEO ofwel lokale zoekmachine-optimalisatie, is een essentiële strategie voor bedrijven, vooral die met een fysieke aanwezigheid, omdat maar liefst 46% van alle Google-zoekopdrachten een lokale intentie heeft [4]. Dit betekent dat bijna de helft van alle zoekopdrachten gericht is op het vinden van informatie of diensten in de directe omgeving van de gebruiker. Daarnaast is lokale SEO steeds belangrijker geworden doordat 30% van de mobiele zoekopdrachten locatiegerelateerd is en local packs steeds vaker in zoekresultaten worden getoond [5]. Lokaal zoeken begon met een simpel pinnetje op de kaart, maar tegenwoordig kunnen klanten je zelfs zoeken op basis van de gerechten die je aanbied.
Steeds meer filters voor local SEO
Ook je locatie zelf wordt op voorhand meer ‘filterbaar’. Daarmee bedoel ik niet alleen dat mensen checken of je wel 4 of meer sterren hebt voor je geweldige service. Nee, iemand kan óók checken of je bijvoorbeeld een drive-trough hebt, invalidentoilet en wel genderneutraal bent ingesteld. Handig voor je bezoekers om te weten, maar ook voor jou. Huh, hoe bedoel je? Nou, je hebt nu de kans om veel meer ‘features’ van je bedrijf uit te lichten aan potentiële lokale bezoekers of mensen op doorreis, dat moet je natuurlijk wel doen, want.. Het nadeel is dat als jouw concurrentie dezelfde features heeft én ze wel uitlicht, terwijl jij ze ook hebt maar dat niet doet, jij met 1-0 achterstaat.
Belangrijke onderdelen voor lokale SEO en lokale vindbaarheid:
-
- Google Mijn Bedrijf: Een belangrijk hulpmiddel voor lokale SEO, met dit profiel kan jouw gedetailleerde bedrijfsinformatie in de zoekresultaten worden getoond.
- Citaties: Het vermelden van de NAW-gegevens (naam, adres en telefoonnummer) van het bedrijf op relevante websites is essentieel voor lokale SEO. In het Engels wordt er naar NAW gerefereerd met NAP (Name, Address and Phone). Hier valt ook het consistent gebruiken van de link (url) naar je website onder. Wat ik zelf meer als de W van Website zie in het Nederlands.
- Mobielvriendelijke website: Een website die geoptimaliseerd is voor een optimale mobiele gebruikerservaring is een belangrijk voor lokale SEO. Een groot deel van de lokale zoekopdrachten wordt namelijk via mobiele apparaten en telefoons uitgevoerd.
- Lokale linkbuilding: Het focussen op het verkrijgen van backlinks van relevante lokale websites is belangrijk voor lokale SEO.
- Klantenreviews: Het verkrijgen van een groot aantal klantenreviews is gunstig voor lokale SEO.
Er zijn ook truckjes om je conversieratio’s van lokale zoekopdrachten nog verder te vergroten. Wat is de belangrijkste ’truck’? Zorg dat je een call-to-action hebt in je profiel waarmee klanten zo makkelijk mogelijk contact op kunnen nemen. Je website helpt ook bij je vindbaarheid, zelfs op lokaal niveau. Het helpt voor iedereen die zijn GPS-locatiegeschiedenis of IP-adres deelt met een zoekmachine, ofwel: bijna iedereen!
Hoe werkt lokale SEO?
Lokale SEO werkt door een goed lokaal zoekwoordonderzoek te verrichten, waarna met behulp van lokale SEO-methoden en hulpmiddelen in te te zetten de lokale zoekmachine ranking wordt verbetert. Dit omvat het registreren van uw bedrijf op Google Mijn Bedrijf, het verkrijgen van klantenreviews, het optimaliseren van on-page elementen, het bouwen van externe links, up-to-date blijven volgens de richtlijnen van Google-algoritme wijzigingen, concurrenten monitoren (en anticiperen op wat zij goed doen), bouwen van lokale links (lokale linkbuilding), spam rapporteren en regelmatig prestaties meten en analyseren. Door het creëren van hyperlokale SEO-content die zich richt op specifieke buurten, wijken of bezienswaardigheden, kan de zichtbaarheid in de directe omgeving van je bedrijf aanzienlijk worden vergroot.
Pro tip: wil je de aandacht van mensen in de buurt? Overweeg dan ook eens location based marketing. Dat is marketing gericht op mensen binnen een afgebakend geografisch gebied. Bijvoorbeeld bij jou in de winkelstraat of juist op de snelweg. Even een snel knopje voor een heerlijk kopje koffie en een lunch met korting? Yes, please!
Oké, maar waarom is local SEO nou precies belangrijk voor kleine bedrijven?
Belang van lokale SEO voor kleine bedrijven
Lokale SEO kan een belangrijke rol spelen in de marketing voor kleine bedrijven door hun zichtbaarheid in lokale zoekresultaten te verbeteren. Zo kan je gericht meer mensen naar je winkel, restaurant, lunchroom, kroeg, poolbar, hotel, camping en ga zo maar door leiden. Ben je een dienstverlener? Ook dan is het een flinke plus. Veel mensen die in jouw dorp, stad of regio wonen zoeken meestal iemand in de buurt voor bijvoorbeeld: bouwprojecten, service verlening zoals loodgieters, automonteurs, maar ook therapeuten. Je kan het het beste vergelijken met de lokale folders, flyers en bordjes langs de weg van vroeger. Het voordeel nu is dat zelfs wanneer je locatie iets meer ‘verstopt is’, je juist online veel beter zichtbaar kan zijn en daardoor vinden klanten je vaker en makkelijker.
.Dit zijn enkele belangrijke sleutelaspecten van lokale SEO en de impact ervan op kleine bedrijven:
- Verbetering van positie in de lokale zoekresultaten (maps en SERP): Door het optimaliseren van hun website en content voor lokale zoekopdrachten, kunnen kleine bedrijven hoger ranken in de zoekresultaten. Dit vergroot de kans dat potentiële klanten hun bedrijf vinden wanneer ze zoeken naar relevante producten of diensten in de buurt [6].
- Acquisitie van hoogwaardige backlinks: Lokale SEO helpt bij het verkrijgen van backlinks van gerenommeerde lokale websites. Deze backlinks verbeteren niet alleen de SEO-waarde van een website, maar verhogen ook de geloofwaardigheid en zichtbaarheid van het bedrijf in de lokale gemeenschap [6].
- Mobielvriendelijke websites: Aangezien een aanzienlijk deel van de lokale zoekopdrachten afkomstig is van mobiele apparaten, is het essentieel dat kleine bedrijven een mobielvriendelijke website hebben. Dit zorgt ervoor dat ze effectief kunnen communiceren met lokale klanten die onderweg zijn [6].
Daarnaast heeft lokale SEO een directe marketingimpact op mogelijke voorbijgangers (lopend, fietsend en zelfs in de auto) en potentiële klanten die een bedrijf bezoeken OF bezocht hebben.
Plat gezegd helpt zichtbaar zijn in lokale zoekresultaten kleine bedrijven meer klanten aantrekken naar hun fysieke locatie(s). Wat enorm belangrijk is nu iedereen “Googled” naar letterlijk alles wat iemand wil.
Tot slot, lokale SEO is niet alleen een strategie om de zichtbaarheid te verbeteren; het is ook een investering die leidt tot meer contact en verkopen. Google heeft vastgesteld dat 78% van de lokale zoekopdrachten binnen een dag resulteert in een persoonlijk contact, en 28% leidt tot een aankoop. Dit benadrukt het potentieel van lokale SEO om daadwerkelijk bij te dragen aan de groei en het succes van kleine bedrijven [7].
Heb jij jezelf lokaal nog niet letterlijk en figuurlijk “op de kaart gezet”? Begin dan meteen bij stap 1.
1. Google Mijn Bedrijf (GMB): De eerste stap naar lokale zichtbaarheid voor je bedrijf
Google Mijn Bedrijf (GMB) staat centraal in lokale SEO. Het is zoiets als de website voor je online aanwezigheid, maar dan meer gericht op “lokale online zichtbaarheid”. Heb je jouw GMB correct ingesteld? Dan zorgt dat standaard al voor betere rankings in Google Maps en dus in een verhoogde online zichtbaarheid [4]. Let op. Dat is pas het begin. Om de lokale zichtbaarheid en ranking te verbeteren, is het essentieel om je GMB-profiel te optimaliseren. Berichtjes te plaatsen en de rest van de stappen te volgen.
Onthoud dat je door meer informatie in te vullen, je relevanter bent. Zorg er wel voor dat de informatie klopt natuurlijk. Uiteindelijk draait alles om gebruikersgemak en gebruikerservaring, ook online. Als je een invalidenetoilet hebt lijkt dat voor jou misschien normaal, maar het is een filter die een wereld van verschil maakt voor iemand die in een rolstoel zit. Voor jou betekent dat dus mogelijk wel een klant of geen klant op bezoek.
Hieronder volgen stappen en tips voor het effectief inrichten en optimaliseren van uw GMB-profiel:
1. Registratie en verificatie:Claim of registreer uw bedrijf op Google Mijn Bedrijf
• Vul je adresgegevens correct in en selecteer de juiste bedrijfscategorieën. (Minimaal 1, maar je mag ook subcategorieën invullen. Maak daar gebruik van, vul in wat relevant is!)
• Voeg nauwkeurige contactinformatie toe, inclusief een website met HTTPS.
• Voltooi je registratie en wacht op een verificatiecode van Google.
2. Optimalisatie tips voor je GMB:
• Zorg dat je gedetailleerde en nauwkeurige bedrijfsinformatie invoert.
• Gebruik relevante tref-/zoekwoorden in je beschrijvingen.
• Houd je openingstijden up-to-date en voeg speciale uren toe voor feestdagen.
• Kies een korte profielnaam voor betere zichtbaarheid in Google Maps en zoekresultaten. (Let op, gebruik bij stap 4 bij elke bedrijfsgids dezelfde naam en adres-/contactgegevens. Het laatste wat je wilt is zoekmachines verwarren over je locatie.)
• Voeg als je start foto’s toe om je vermelding te verbeteren en reageer op recensies, zowel positieve als negatieve, zo laat je zien dat je feedback waardeert én snel reageert.
3. Monitoring en aanpassing:
• Gebruik de Insights-functie van GMB om weergaven, zoekopdrachten en acties gerelateerd aan je vermelding te volgen.
• Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam en adres consistent zijn met andere online vermeldingen om uw lokale SEO te verbeteren.
• Moedig je klanten aan om recensies achter te laten en reageer daar professioneel op. (Jij kijkt naar de sterren op Google, dat doen je klanten ook, meer sterren betekent vaak ook een betere zichtbaarheid)
• Voeg foto’s, video’s en een logo toe om het profiel visueel aantrekkelijk te maken en maak gebruik van beschikbare kenmerken en functies op basis van het bedrijfstype.
Waar let Google op bij local search?
Het is belangrijk om te onthouden dat Google Mijn Bedrijf-profielen worden gerangschikt op basis van relevantie, afstand en prominentie. Relevantie verwijst naar hoe goed het bedrijf overeenkomt met de zoekopdracht. Afstand is de nabijheid van het bedrijf tot de zoeker. Prominentie is afhankelijk van de informatie die in het profiel wordt verstrekt, het aantal beoordelingen, en de populariteit van de website. Door deze stappen te volgen, kan je bedrijf zijn lokale SEO verbeteren, wat resulteert in een betere zichtbaarheid in Google Maps, hogere zoekrangschikkingen en een grotere kans om te verschijnen in Google’s top drie lokale bedrijfssuggesties. Wil je ranken? Dan raad ik je aan om nog drie stappen verder te gaan.
Drie extra dingen die bijdragen aan local SEO, maar vaak niet genoemd worden zijn:
1. Vergroot je betrouwbaarheid: verzamel sterren en reviews, maak je profiel vollediger en neem onzekerheid weg door vragen vooraf te beantwoorden.
2. Reageer snel: laat iemand een review achter? Reageer meteen! Stelt iemand een vraag via je profiel? Reageer meteen! Stel de chat mogelijkheid in en krijg je een bericht.. Reageer meteen!
3. Blijf actueel: heb je aanbiedingen, promoties, iets te melden, nieuwe foto’s of wat dan ook? Plaats ze meteen!
2. Onderzoek zoekwoorden voor je lokale SEO
Het onderzoeken van belangrijke keywords (zoekwoorden), zoektermen en queries (vraagstellingen) voor lokale SEO is een fundamentele stap om je website te optimaliseren voor een betere zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten. Wil je dat goed doen? Volg dan deze 3 stappen:
- Identificeer long-tail Keywords:
- Begin met het identificeren van long-tail keywords die relevant zijn voor spraakzoekopdrachten, zoals ‘Waar in Rotterdam zitten garages?’ Deze zoekopdrachten zijn vaak gedetailleerder en hebben een hogere conversieratio.
- Gebruik longtail lokale zoektermen op uw locatiepagina’s [9]. Dit helpt niet alleen bij het verbeteren van de relevantie en ranking in lokale zoekresultaten, maar maakt uw content ook nuttiger voor de lezer.
- Gebruik van keyword research tools:
- Zet keyword research tools in om lokale zoektermen te ontdekken. Tools zoals Google Keyword Planner of SEMrush bieden data over zoekvolume en concurrentieniveau van keywords.
- Analyseer de populariteit, moeilijkheidsgraad en relevantie van keywords. Kies keywords met een hoog zoekvolume en lage concurrentie als hoofdtermen.
- Bepaal de huidige zoekmachine ranking voor elk keyword en stel specifieke doelen om de ranking van elk keyword te verbeteren.
- Content creatie en optimalisatie:
- Ontwikkel een plan om content rond de geïdentificeerde keywords te creëren. Dit kan variëren van blogposts over lokale evenementen of nieuws tot pagina’s die specifieke diensten in een bepaalde stad of wijk beschrijven.
- Gebruik een contentkalender (planning van je contentcreatie en plaatsing) en houd deze goed bij, evalueer regelmatig hoe je zoekwoorden scoren en of er relevante zoekwoorden bijkomen waar je op rankt. Hie wil je evt. ook voor optimaliseren. Zorg er wel voor dat het zoekgedrag en je bedrijfsaanbod met elkaar matchen. Een van de grootste fouten in SEO is optimaliseren voor iets wat niet voldoet aan de behoefte van je gebruikers.
Door deze stappen te volgen kan je effectief lokale keywords onderzoeken en integreren in je website content, wat essentieel is voor het verbeteren van je lokale zichtbaarheid. Het is belangrijk om te onthouden dat lokale SEO een doorlopend proces is, waarbij regelmatige monitoring en aanpassingen nodig zijn om de beste resultaten te behalen.
3. Optimaliseer je website voor lokale SEO
Bij het optimaliseren van je website voor lokale SEO kun je de volgende strategieën toepassen:
- Zorgen voor consistentie van NAW-gegevens (Naam, Adres, Telefoonnummer):
- Zorg ervoor dat je NAW-informatie consistent is op alle online platforms waar je het op plaatst, inclusief je website en Google Mijn Bedrijf-vermelding.
- Kies als het even kan exact dezelfde bedrijfscategorie.
- Plaats deze gegevens op een prominente plaats op uw website, zoals in de voettekst of op een specifieke contactpagina.
- Website-optimalisatie voor mobiele apparaten:
- Aangezien Google mobielvriendelijke websites de voorkeur geeft in zoekresultaten, is het belangrijk om een responsive design te implementeren dat zich aanpast aan verschillende schermformaten.
- Test je website met Google’s Mobile-Friendly Test om ervoor te zorgen dat deze geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers.
- Optimalisatie van metadata en structured Data:
- Optimaliseer de metadata van uw webpagina’s, inclusief titeltags en metabeschrijvingen, voeg er relevante en beschrijvende informatie aan toe. Gebruik lokale zoekwoorden om zowel zoekmachines als gebruikers aan te trekken.
- Implementeer ‘LocalBusiness’ schema markup op je website om essentiële bedrijfsinformatie aan zoekmachines te presenteren. Gebruik Google’s Structured Data Markup Helper om de implementatie makkelijker te maken. Heb je een WordPress website dan kan een plugin zoals Rankmath of Yoast je hier ook bij helpen en dit voor je doen.
- Lokale content en linkbuilding:
- Creëer relevante lokale content, zoals blogposts over lokale evenementen of landingspagina’s die specifieke diensten in een bepaalde stad of wijk beschrijven. Inclusief lokale informatie, zoals parkeermogelijkheden, openingstijden en evenementen, kan de relevantie voor lokale zoekopdrachten vergroten. Kortom voeg alle mogelijke info toe die relevant zou kunnen zijn voor bezoekers. Het zijn dezelfde dingen die jij zou willen weten als je ergens heen ging of het nu naar een winkel of dagje uit is. Vraag het ook eens aan anderen, het liefst aan potentiële klanten.
- Bouw lokale backlinks op door samen te werken met lokale organisaties, verenigingen en publicaties. Het verdienen van backlinks door het delen van content, zoals lokale evenementengidsen, vergroot jouw ‘lokale online aanwezigheid’, diensten en producten.
Door deze stappen te volgen, kan je website beter geoptimaliseerd worden voor lokale SEO, wat resulteert in een betere zichtbaarheid in lokale zoekresultaten en Google Maps. Let op. Het is essentieel om consistent te zijn als het gaat om NAW-/NAP-informatie. Je wilt niet dat er verwarring ontstaat bij zoekmachines welke website, telefoonnummer of mailadres ze moeten laten zien. Want verwarring bij zoekmachines zorgt ook voor verwarring bij klanten. Dat kan je veel potentiële klanten kosten.
Pro tip: Google alvast je eigen bedrijfsnaam, claim citaties, listings en directories zodat je controle hebt op de NAP en NAW gegevens, zorg dat ze kloppen. Vermijd dat je je aanmeldt voor elke random bedrijfsgids die je tegenkomt, richt je op kwalitatieve en relevante directories. Doormiddel van zogenaamde aggregators worden deze na verloop van tijd vaak overgenomen door kleine bedrijfsgidsen. Zie het als een sneeuwbal, jij maakt hem in het begin groot, de rest regelt zichzelf.
4. Lokale citaties en listings
Bij het verbeteren van de lokale SEO voor je bedrijf, spelen lokale citaties en listings een onmisbare rol. Dit zijn enkele belangrijke tips om lokale citaties en listings effectief in te zetten:
- Selecteer alleen de relevante directories en listings:
- Directory Listings: Kies voor de beste directories die relevant zijn voor je branche of bedrijfssector. Dit helpt bij het verkrijgen van backlinks met lokale intentie, wat weer bijdraagt aan een verbeterde lokale SEO.
- Google Places: Maak een lokaal profiel op Google Places aan. Dit is essentieel voor het verschijnen in lokale zoekresultaten en draagt bij aan de zichtbaarheid op Google Maps.
- Registratie op Bing en Apple: Vergeet je bedrijf niet te registreren op Bing en Apple, twee andere gigantische ‘zoekmachines’ die je helpen je online aanwezigheid te vergroten.
- Consistentie en nauwkeurigheid van NAP-gegevens:
- Zorg voor consistentie in je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAP) op alle online platforms, inclusief Google Mijn Bedrijf, Yelp, en de Gouden Gids/ Google gebruikt deze informatie om de relevantie en locatie van uw bedrijf te begrijpen en te verifiëren, wat direct invloed heeft op de ranking in lokale zoekresultaten. Je kan je daarnaast ook voorstellen dat je (gechargeerd) op het ene platform een boekhouder bent, op de ander een advocaat, dat dat niet goed samengaat. Het is een afbreuk aan je betrouwbaarheid en verwarrend voor zoekers.
- Het Belang van Reviews en Lokale Citaten:
- Reviews: Positieve reviews spelen een significante rol in lokale SEO. Ze kunnen de ranking van een bedrijf in lokale zoekresultaten aanzienlijk verbeteren. Moedig klanten daarom aan om reviews achter te laten en reageer professioneel op zowel positieve als negatieve feedback.
- Lokale Citaten: Lokale citaten zijn vermeldingen van de NAW-gegevens van uw bedrijf op andere websites of online-gidsen. Deze citaten verhogen niet alleen de zichtbaarheid, maar bevestigen ook de legitimiteit, relevantie en bekendheid van uw bedrijf, wat cruciaal is voor lokale SEO. Zorg ervoor dat deze informatie consistent en nauwkeurig is over alle vermeldingen heen om hoger te scoren in lokale zoekresultaten en meer lokale klanten aan te trekken.
Door deze strategieën toe te passen, kunt u de lokale SEO van uw bedrijf aanzienlijk verbeteren. Het is belangrijk om regelmatig de consistentie en nauwkeurigheid van uw NAP-gegevens te controleren en uw aanwezigheid in relevante lokale directories en listings te onderhouden. Dit zal niet alleen de zichtbaarheid in lokale zoekresultaten verbeteren, maar ook bijdragen aan de algehele online aanwezigheid en reputatie van uw bedrijf.
5. De impact van online reviews op lokale SEO
Online reviews spelen een cruciale rol in lokale SEO. Denk er maar over na. De kans is klein dat met zoveel resultaten de sterrenbeoordeling geen rol speelt bij de keuze, waarschijnlijk gebruik jij deze ‘beoordeling’ vaak voor je eigen ‘beoordeling’ om ergens wel of niet naartoe te gaan. Het beïnvloedt dus de besluitvorming van je potentiële klanten, maar ook hoe zoekmachines zoals Google de relevantie en betrouwbaarheid van jouw bedrijf beoordelen. Hier zijn enkele belangrijke punten over de impact van online reviews op lokale SEO:
- Invloed op het besluitvormingsproces:
- Vertrouwen: Positieve reviews verhogen het consumentenvertrouwen met 73%, waarbij 49% van de consumenten een 4-sterren beoordeling als minimum beschouwt om een bedrijf te kiezen [8]
- Zoekmachine rankings: Google neemt de kwantiteit en kwaliteit van reviews in overweging, waarbij een hoog aantal positieve reviews een bedrijf kan helpen om lokale concurrenten met lagere beoordelingsscores te overtreffen
- Authenticiteit en diversiteit: Negatieve reviews leiden niet noodzakelijkerwijs tot een daling in Google ranking, aangezien de zoekmachine de authenticiteit en variëteit van reviews verifieert.
- Strategieën voor het beheren van reviews:
- Respons op feedback: Het reageren op negatieve feedback kan voorkomen dat negatieve reviews uw beoordelingen domineren en een negatieve review omzetten in een positieve ervaring.
- Aanmoediging van reviews: Moedig klanten aan om reviews achter te laten door incentives aan te bieden zoals kortingen of promoties. Dit kan niet alleen het aantal reviews verhogen, maar ook positieve ervaringen benadrukken
- Gebruik van social media: Wees actief op social media platforms en reageer tijdig op klantvragen om een betrouwbaar imago op te bouwen voor potentiële klanten
- Optimalisatie en presentatie van reviews:
- Schema.org Microdata: Toon reviews met behulp van schema.org microdata, wat kan leiden tot rich snippets die verschijnen in Google zoekresultaten, waardoor de klikfrequenties toenemen. Je kan dit zowel doen met ratings in de vorm van sterren als met tekstjes van reviews. Als je niet zo bekend bent met schema.org dan kunnen plugins zoals Rankmath (hier ben ik affiliate en fan van) of ander SEO plugins je bij helpen.
- Verhoogde Click-through Rates: Google beloont websites met hogere click-through rates door hun rankings te verbeteren, wat het belang van positieve online reviews en social media reviews onderstreept voor het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid.
Als je deze ‘regeltjes’ in acht neemt en proactief werkt aan het verzamelen en optimaliseren van online reviews, kan je als bedrijf je lokale SEO aanzienlijk verbeteren.
6. Lokale linkbuilding strategieën
Het ontwikkelen van lokale linkbuilding strategieën kost tijd, maar het is de moeite waar. Het vergroot de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van je website in de lokale zoekresultaten. Dit zijn enkele effectieve methoden:
- Netwerken met lokale bedrijven en evenementen:
- Samenwerkingen: Werk samen met lokale leveranciers of partners en schrijf een blog over hoe hun producten of diensten je bedrijf ondersteunen. Vraag hen dit op hun site te plaatsen met een link terug naar jouw website
- Lokale evenementen: Sponsor lokale evenementen of participeer in lokale PR-activiteiten. Dit kan leiden tot vermeldingen op hun websites met links naar uw site.
- Gastblogs: Schrijf gastblogs voor lokale websites of nieuwsplatforms. Dit is niet alleen een kans om backlinks te verkrijgen, maar ook om uw expertise en diensten te delen met een lokaal publiek
- Gebruik van content creatie:
- Infographics: Creëer waardevolle en deelbare infographics die relevant zijn voor jouw lokale doelgroep. Benader lokale websites die mogelijk geïnteresseerd zijn in het delen van je infographics en zorg ervoor dat ze naar je website teruglinken
- Lokale nieuwssites: Doe een lokale PR campagne. Benader lokale nieuwssites met content die relevant is voor je publiek. Dat kan gaan om een evenement, de opening van een locatie, maar liever nog zet je in op iets dat laat zien dat je bedrijf onderscheidend is. Lokale publiciteit kan een goede bron van backlinks zijn en helpt bij het verhogen van uw lokale zichtbaarheid.
- Analyse en Optimalisatie:
- Concurrentieanalyse: Gebruik tools zoals Neil Patel’s backlink tool of Semrush om te ontdekken waar uw concurrenten worden vermeld. Benader deze sites om te zien of ze ook geïnteresseerd zijn in het vermelden van uw bedrijf.
- Keyword Gaps: Identificeer keyword gaps tussen u en uw concurrenten. Schrijf een blog voor een site die rankt voor een keyword waarvoor u wilt ranken, zorg ervoor dat u vermeld wordt als de auteur of link terug naar uw site.
- Online Lijsten: Zoek naar online lijsten waarop uw bedrijf zou kunnen worden vermeld. Neem contact op met de site en voorzie hen van waardevolle informatie voor hun lijst [10].
Pro tip: Sponsor lokale verenigingen en clubs en culturele aangelegenheden in ruil voor een backlink. Dit zorgt zowel op on- als offline niveau voor een betere zichtbaarheid bij je potentiële doelgroep.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik mijn SEO verbeteren?
Je SEO verbeteren kan door de gebruikerservaring (UX) te optimaliseren, kwalitatieve en relevante content te creëren, long-tail zoekwoorden te gebruiken, Google Analytics en Search Console te benutten, je site te optimaliseren voor voice search en het opbouwen van kwalitatieve backlinks. Je kan ook een SEO cursus volgen bij De Maandelijkse Marketeer.
Wat houdt lokale SEO in en hoe functioneert het?
Lokale SEO richt zich op het optimaliseren van je website voor zoekopdrachten die lokaal georiënteerd zijn. Dit betekent het gebruik van lokale zoekwoorden en generieke termen in combinatie met locaties. Met de opkomst van mobiele zoekopdrachten kan Google gemakkelijker bepalen waar iemand zich bevindt, wat lokale SEO nog belangrijker maakt.
Wat zijn de beste praktijken voor het optimaliseren van mijn SEO?
Om je SEO te optimaliseren, kun je het beste een uitgebreid trefwoordonderzoek uitvoeren, zorgen voor hoogwaardige en relevante content, de metatags en HTML-structuur optimaliseren, de snelheid van je website verbeteren, waardevolle backlinks opbouwen, je website mobielvriendelijk maken en schema markup gebruiken voor gestructureerde data.
Wat is een SEO-strategie en waarom is het belangrijk?
Een SEO-strategie is een gedetailleerd plan om de online zichtbaarheid en vindbaarheid van een website te vergroten in zoekmachines zoals Google. Het doel is om een hogere positie in de zoekresultaten te bereiken, waardoor meer mensen de website kunnen vinden en bezoeken.
Kan ik mijn SEO uitbesteden aan De Maandelijkse Marketeer?
Ja, je kan je SEO uitbesteden aan online marketing bureau De Maandelijkse Marketeer heeft al SEO pakketten voor de volledige uitbesteding van je zoekmachine-optimalisatie vanaf €1.500,- per maand.
Een speciale dank aan de betrouwbare bronnen voor cijfers en feiten:
[1] – https://tobefound.nl/blog/wat-is-local-seo/
[2] – https://www.seolab.nl/blog/lokale-seo-voor-bedrijven-10-essentiele-strategieen
[3] – https://dokonline.nl/seo/lokale-seo/
[4] – https://ralfvanveen.com/lokale-seo/
[5] – https://www.tasmanic.nl/blog/local-seo/
[6] – https://www.ranktracker.com/nl/blog/6-key-benefits-of-local-seo-for-small-businesses-in-2023/
[7] – https://www.mkbservicedesk.nl/sales-marketing/website/met-deze-9-lokale-seo-tips-bereik-je-meer-klanten
[8] – https://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-de-invloed-van-reviews-op-je-seo/
[9] – https://ontwerpia.be/blog/waarom-lokale-seo-belangrijk-is-voor-uw-bedrijf/
[10] – https://whello.nl/marketing-tips/seo/linkbuilding-8-onontdekte-strategieen-die-je-nu-in-kunt-zetten/
0 reacties