maart 10, 2024

Ankertekst en SEO | Dé ultieme gids voor ankertekst-optimalisatie

Alles wat je moet weten over ankerteksten inzetten voor SEO

Wil jij echt alles weten over “ankertekst SEO” op je website? Dan is dit het enige blog dat je hoeft te lezen. In dit artikel wordt behandeld wat een ankertekst is, hoe diverse soorten ankerteksten invloed hebben op SEO, en hoe je deze op een strategische manier kunt inzetten voor verbeterde zoekmachine-optimalisatie [1] [2] [4]. We zullen ook de best practices uiteenzetten voor het hanteren van ankerteksten, inclusief hoe je relevante informatie biedt via interne links, en hoe je veelvoorkomende fouten kunt vermijden om een optimale gebruikerservaring te waarborgen [3] [5] [6].

Over ankerteksten gesproken.. Klik maar raak!

Wat is een ankertekst?
Wat het belang van ankerteksten is voor zoekmachine-optimalisatie
Welke soorten anchor texts er zijn en wat hun waarde is voor je SEO
Hoe je ankerteksten inzet om je zoekmachine-optimalisatie te boosten
Hoe je ankerteksten inzet om je zoekmachine-optimalisatie te verpesten

Ankerteksten zijn de klikbare teksten binnen een hyperlink. Deze klikbare tekstuele links dragen bij aan het begrip dat zoekmachines hebben van de inhoud op de gelinkte pagina [1] [2]. Deze tekstelementen zijn dus niet alleen belangrijk voor een fijne gebruikerservaring op je website, maar ook om de juiste hints aan zoekmachines te geven over de context en relevantie van de content waarnaar ze verwijzen [3] [4] [6]. Maak je gebruik van de juiste zoekwoorden in ankerteksten? Dan kan de positie van de pagina waar je naar linkt in de zoekresultaten-pagina verbeteren voor de specifieke zoekwoorden die je gebruikt. De inhoud van die pagina moet natuurlijk ook geoptimaliseerd zijn voor dat zoekwoord, maar het laat zien hoe belangrijk ankerteksten zijn voor zoekmachine-optimalisatie[1].

Ben je een echte Pietje-precies? Dan kan een SEO bureau dat een SEO cursus geeft je precies uitleggen hoe je zorgt dat je het maximale haalt uit deze link-goudmijntjes. Let op, anchor texts optimaliseren is slechts een van de vele effectieve on-page SEO technieken die je kan toepassen om de vindbaarheid voor zoekwoorden te verbeteren [5]. Het gaat om de juiste mix van optimalisatie voor  ranking signalen om daadwerkelijk je page te ranken.

Wat is een ankertekst?

Ankertekst is voor de meeste mensen bekend als de klikbare tekst in een hyperlink, welke vaak een opvallend kleurtje heeft en dik gedrukt is om extra op te vallen. Het is de zichtbare tekst die gebruikers door erop te klikken leidt naar hun doelbestemming. Dat kan een link zijn die leidt naar een deel op dezelfde pagina, een andere pagina op je website, maar ook een andere pagina op het internet. Daarbij geeft de ankertekst context aan zowel de gebruiker als zoekmachines over de inhoud van de gelinkte pagina [4] [7] [10] [11].

In het kort waar je op moet letten bij ankerteksten schrijven:

  1. Zorg dat je ankerteksten relevant zijn:
    • De ankertekst moet relevant zijn voor de pagina waarnaar hij linkt, en niet generiek zoals “klik hier” of “lees meer” [4]. Stel dat je linkt naar een categoriepagina voor mountainbikes dan wil je in je ankertekst “mountainbikes” gebruiken, als je heel veel interne links hebt dan maak je daar wat variaties op, zoals “mountain bikes” en “fiets mountainbike”, maar het moet nog steeds duidelijk zijn dat het gaat om mountainbikes. Maak dus Als je Google 50 signalen stuurt waarbij je zegt “klik hier” of “lees verder” dan geeft dat weinig context.
    • Een goede ankertekst is beschrijvend en bevat vaak slechts enkele woorden die de inhoud van de gelinkte pagina samenvatten [4]. Maak dus liever geen hele zinnen blauw, dat leest ook niet fijn voor gebruikers.
  2. Besef dat elke anchor text invloed heeft op je SEO:
    • Ankerteksten zijn essentieel voor Google om te begrijpen waar een pagina over gaat [4]. Besteed daarom aandacht aan ze optimaliseren. Het is zelfs in 2024 nog steeds een gemiste kans door veel website eigenaren, dus voor jou een kans om een +1 te scoren op je zoekmachine-optimalisatie ten opzichte van de website die zij hebben.
    • Door exacte zoekwoorden te gebruiken als ankertekst, kunnen zoekmachines een beter begrip krijgen van de pagina, wat kan leiden tot verbeterde rangschikkingen [4].
    • Een gevarieerd gebruik van ankerteksten draagt bij aan een gezond backlinkprofiel, wat de SEO-prestaties aanzienlijk kan verbeteren [4] [7]. Het zou simpelweg raar zijn als je bij een grote website duizend keer exact hetzelfde woord gebruikte om naar een pagina te linken. Dat vinden Google en andere zoekmachines ook raar en dat zorgt ervoor dat je minpunten krijgt, maar nu je dit weet gaat dat niet gebeuren natuurlijk 😉
  3. Gebruik niet steeds exact dezelfde ankertekst:
    • Het is belangrijk om een variëteit aan ankertekst-termen te gebruiken om over-optimalisatie en mogelijke straffen van zoekmachines te vermijden. [7] [9]. In het verlengde van punt 2 is het dus belangrijk om her en der ook ankertekst-zinnen (anchor text frases) te gebruiken om over-optimalisatie en mogelijke straffen van zoekmachines te voorkomen. Maak van deze ‘zinnen’ bij voorkeur geen hele zinnen, 3-5 woorden is meer dan genoeg 😉
    • Overoptimalisatie van ankerteksten kan ervoor zorgen dat zoekmachines de links wantrouwen [9].
    • Diversifieer ankerteksten om over-optimalisatie te voorkomen en de SEO-waarde te maximaliseren [9].

Tools die kunnen helpen bij het controleren van ankerteksten zijn onder andere Semrush, Ahrefs, Backlinkwatch.com, SEO Analyzer en Backlinks van Nealpatel.com. Deze tools geven je inzicht in hoe ankerteksten worden gebruikt en hoe ze kunnen worden geoptimaliseerd voor betere SEO-prestaties [4]. Dit is handig als je website flink gegroeid is en je moeilijk het overzicht kan bewaren. In de meeste tools zie je waarden als hoe vaak er van of naar een gelinkt wordt, maar ook welke anchor texts hierbij gebruikt worden. Je ziet dan al snel of je misschien wat meer variatie in ankerteksten moet aanbrengen of niet.

Door ankerteksten te gebruiken die relevant, beknopt en beschrijvend zijn, helpen ze zoekmachines niet alleen de inhoud en context van de gelinkte pagina te begrijpen, maar verbeteren ze ook de gebruikerservaring door duidelijk aan te geven wat gebruikers kunnen verwachten wanneer ze op een link klikken [3] [5] [6] [12].

Zoekmachines willen net als je gebruikers weten waar ze uitkomen als ze ergens op klikken.

Het belang van ankerteksten voor SEO

  • Relevantie van ankerteksten: Ankerteksten zijn van cruciaal belang voor SEO omdat ze zoekmachines helpen de inhoud van de gelinkte pagina te begrijpen. Ze geven aan hoe relevant de gelinkte pagina is voor specifieke zoekopdrachten, wat kan leiden tot hogere posities in de zoekresultaten [5] [6] [14].
    • Exacte en gedeeltelijke overeenkomst: Onderzoek door Ahrefs toont aan dat er een correlatie bestaat tussen de positie in Google en het gebruik van ‘exact match’ en ‘partial match’ ankerteksten. Het gebruik van relevante zoekwoorden als ankertekst kan de rangschikking van een pagina voor die zoekwoorden verbeteren [2].
    • Interne links: Interne links met ankerteksten helpen Google niet alleen om de inhoud van de pagina te begrijpen, maar verbeteren ook de SEO voor specifieke zoekwoorden [2].
  • Risico’s van over-optimalisatie:
    • Google Penguin Update: Google’s Penguin-update richt zich op het misbruik van ankerteksten en kan leiden tot sancties bij over-optimalisatie. Het is daarom belangrijk om een natuurlijke variatie in ankerteksten te behouden en het gebruik van exacte overeenkomstige ankerteksten te vermijden [2] [18].
    • Spamachtige inhoud: Een overmatig gebruik van exacte overeenkomstige ankerteksten kan worden gezien als spamachtige inhoud, wat kan resulteren in lagere zoekmachine rankings [16].
    • Balans in interne links: Een excessieve interne linkstructuur kan als spamachtig worden beschouwd; een evenwichtige benadering is noodzakelijk en vermijd over-optimalisatie van ankerteksten [17].
  • Best practices voor ankerteksten:
    • Kort en specifiek: Volgens Neil Patel moeten ankerteksten kort (1-4 woorden) zijn, gevarieerd, gedeeltelijk overeenkomend en relevant voor de gelinkte pagina. Het zoekwoord waarvoor je wilt ranken, mag niet meer dan 10% van de ankerteksten uitmaken [18].
    • Beschrijvend en rijk aan zoekwoorden: Beschrijvende en zoekwoordrijke ankerteksten kunnen relevantie en belangrijkheid aan zoekmachines signaleren, waardoor de rankings voor gerichte zoekwoorden verbeteren [11].
    • Externe links: Ankerteksten van andere sites naar jouw site zijn bijzonder belangrijk voor SEO en wegen zwaarder dan interne links. Google waardeert ankerteksten van externe links hoog omdat deze moeilijker te manipuleren zijn door de website-eigenaar [12].

Verschillende typen ankerteksten en hun impact

Ankerteksten zijn er in verschillende vormen, elk met een unieke impact op SEO. Ik zet er bewust even de engels namen bij zodat je weet wat je tegenkomt in tools en andere SEO blogs. Dit zijn 5 soorten ankerteksten, hun effecten en de belangrijkste opmerkingen per ankertekstsoort:

  1. Exacte ankertekst [exact match anchors]:
    • Bestaat uit het exacte het zoekwoord of -term waarvoor men wil ranken [13].
    • Kan de relevantie van een pagina verbeteren, maar dient met mate gebruikt te worden om over-optimalisatie te voorkomen [21].
  2. Gedeeltelijke ankertekst [partial-match anchors]:
    • Bevat een deel van het zoekwoord of de zoekterm [13].
    • Helpt de relevantie van een pagina voor specifieke zoekwoorden te verhogen zonder de kwaliteit van de inhoud aan te tasten [21].
  3. Merknaam ankertekst [branded anchor text]:
    • Omvat de naam van het merk of bedrijf dat gepromoot wordt [21].
    • Moet ongeveer 40% van het ankertekstprofiel uitmaken en kan de merkbekendheid en relevantie verhogen [19]. Branded rankings zorgen dat je op termijn ook beter kan ranken als bedrijf + zoekwoord voor onderwerpen, waardoor je dankzij jouw naamsbekendheid in combinatie met een onderwerp je positie in de zoekresultaten kan verstevigen.
  4. Generieke ankertekst [generic anchor text]:
    • Algemene termen die weinig context bieden, zoals ‘klik hier’ of ‘lees meer’ [5].
    • Moet spaarzaam gebruikt worden, aangezien het weinig bijdraagt aan de relevantie van de pagina voor zoekwoorden [21]. Vooral belangrijk als je grote aantallen ankerteksten hebt naar dezelfde pagina.
  5. Afbeelding ankertekst [image anchor text]:
    • Alternatieve tekst voor een afbeelding op een website [21].
    • Het gebruik van relevante zoekwoorden in de alternatieve tekst kan helpen bij het bepalen van de relevantie van een pagina [21].

Een goed ankertekst-profiel is belangrijk voor je SEO-strategie

Dit zijn een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten om een gezond en gevarieerd ankertekst-profiel op te bouwen.

  • Diversificatie toepassen:
    • Een gevarieerd gebruik van ankerteksten draagt bij aan een organisch en natuurlijk linkprofiel [11].
    • Variatie afhankelijk van het type website is essentieel om over-optimalisatie en mogelijke zoekmachinepenalties te vermijden [2] [19].
  • Samenstellen van een natuurlijk ankertekst-profiel:
    • Bevat een mix van merknaam, naakte URL’s, exacte overeenkomsten en gedeeltelijke overeenkomsten [20].
    • De optimale verhouding van ankerteksttypen kan variëren afhankelijk van de industrie en concurrentie [20].
  • Aanbevolen gebruik:
    • LSI (Latent Semantic Indexing) ankerteksten worden sterk aanbevolen omdat ze zoekwoorden associëren met een website [5].
    • Het gebruik van URL-ankerteksten wordt niet aangeraden, omdat deze geen nuttige informatie aan zoekmachines bieden [5].
    • Bij links die als afbeelding worden weergegeven, kan het toevoegen van een zoekwoord aan het adres of de alternatieve tekst van de afbeelding de SEO-positionering helpen [5].

Het zorgvuldig kiezen van ankerteksten is kortom belangrijk voor je SEO. Door relevante en beschrijvende ankerteksten te gebruiken en een natuurlijke diversiteit in het ankertekstprofiel te onderhouden, kunnen websites hun vindbaarheid en relevantie in zoekmachines optimaliseren, zonder dat het beschouwd wordt als over-optimalisatie.

Er zijn veel wegen die leiden naar Rome, maar online zijn al je wegen alleen links.

Best practices voor het gebruik van ankerteksten

  • Interne Linkstructuur: Zorg voor een goede interne linkstructuur waarbij belangrijke pagina’s niet te veel muisklikken verwijderd zijn van de homepage, zowel voor gebruikers als voor Google [22]. Een zogenaamde gouden stelregel was altijd 3 klikken, maar door verbeterde UX mogelijkheden is dat niet meer aan de orde. Zorg wel dat je het aantal klikken waar kan beperkt houdt, maak het niet moeilijker dan het hoeft te zijn voor een bezoeker om snel te vinden wat hij nodig heeft.
    • Consistente Verwijzing: Het is aanbevolen om consequent naar dezelfde URL te verwijzen om PageRank-verlies te voorkomen, met een alternatief van 301-redirects naar één variant [22]. Let op, PageRank is geen waarde meer die wij kunnen zien, maar nog steeds relevant. De meeste “PA” of Pagina Autoriteit metrics in ranktrackers zijn hier op gebaseerd.
    • Externe Links: Het opnemen van een klein aantal uitgaande links naar thematisch vergelijkbare en gezaghebbende sites (zoals Wikipedia) wordt positief beoordeeld door Google [22]. Vermijd echter teveel links naar andere websites, het is dan beter ze te citeren of als bron te vermelden.
  • Linkuitwisselingsprogramma’s: Deelname aan linkuitwisselingsprogramma’s wordt niet aanbevolen vanwege de lage autoriteit van dergelijke sites [22]. Excessief links wisselen zorgt ook voor problemen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling 😉
  • Backlinks creëren: Het verkrijgen van inkomende links (backlinks) naar je website is heel belangrijk voor SEO. Linkpopulariteit, domeinpopulariteit en IP-populariteit zijn belangrijke factoren [22]. Ook het aantal referring domains is belangrijk 6 links van 1 website doen bijvoorbeeld minder dan 6 links van websites met veel autoriteit. Zie het een beetje zo: als iemand 6x jou aanbeveelt aan een iemand dan is dat super natuurlijk! Maar als 6 verschillende mensen iemand aanbevelen om jouw klant te worden? Dan is dat nog veel beter natuurlijk!
    • Relevante sites: Het verkrijgen van links van relevante sites en het vermijden van linkfarms wordt aanbevolen [22].
    • Analyse van backlinks: Google Search Console en commerciële SEO tools zoals Moz, Majestic, Ahrefs (ongeveer €100/maand) kunnen worden gebruikt om backlinks te analyseren [22]. Anno 2024 is SEMrush bijvoorbeeld ook een hele goede tool hiervoor.
  • Sociale media links: Links van social media platforms zoals Facebook en Twitter hebben geen directe impact op SEO, maar kunnen indirect voordelen bieden door het genereren van verkeer en aandacht [22]. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen traffic op gang te krijgen naar een pagina, waardoor hij sneller rankt.
    • Hoogwaardige links: Focus op het verkrijgen van hoogwaardige links van verschillende domeinen en IP-adressen [22]. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwssites, magazine sites en andere hele grote sites.
    • Relevante websites: Gebruik relevante websites en zorg voor goede ankerteksten [22]. Misschien kleinere sites, maar wel met bezoekers er op die doorgaans meer passen in het profiel van jouw klant worden. Voorbeeld: je hebt een webshop met kruiden. Je hebt een blog met backlink op een kruideninfo platform mensen informatie over kruiden kweken uitwisselen.
    • Gebruik van sociale media: Begin het SEO-proces met het gebruik van sociale media [22].
  • Diversiteit en natuurlijkheid: Gebruik diverse en natuurlijke ankerteksten, vermijd over-optimalisatie, creëer waardevolle en relevante inhoud en gebruik contextueel relevante ankerteksten als best practice voor ankerteksten [13].
    • Strategieën voor backlink ankerteksten: Gebruik alle relevante zoekwoorden, analyseer en spiegel de strategieën van concurrenten en handhaaf een veilige verhouding van verschillende ankerteksttypen [2].
    • Contextuele links: Plaats contextuele links in relevante secties of alinea’s, positioneer links strategisch binnen de inhoudsstroom en gebruik interlinks in call-to-actions [11].
  • Optimalisatie van zoekwoorden: Optimaliseer primaire zoekwoorden in ankerteksten, gebruik long-tail zoekwoorden om specifieke gebruikersintenties te targeten en incorporeer synoniemen en varianten voor een natuurlijker linkprofiel [11].
    • Regelmatig checken van je interne links: Controleer en update regelmatig interne links, gebruik een verscheidenheid aan ankertekstvarianten en vermijd over-optimalisatie [11].
    • Hiërarchische linkstructuur: Implementeer een hiërarchische linkstructuur, gebruik categorie- en tagpagina’s voor inhoudsorganisatie en incorporeer links in navigatiemenu’s, voetteksten en zijbalken [11].
  • Gebruikerservaring: Relevante en beschrijvende ankerteksten verbeteren de gebruikerservaring en moedigen gebruikers aan om op links te klikken, en het behouden van een balans tussen interne en externe links creëert een goed gestructureerd en onderling verbonden web van inhoud [20].
    • Manipulatie vermijden: Gebruik niet steeds dezelfde ankertekst of ga niet over tot manipulatieve linkbuildingpraktijken [12].
    • Geavanceerde ankertekst linking technieken: Implementeer silostructuren, optimaliseer externe ankertekst, gebruik dieplinken, link naar gezaghebbende bronnen, link naar door gebruikers gegenereerde inhoud, link contextueel vanuit externe inhoud, link naar inhoudsclusters, link naar evergreen content, implementeer dynamische interne linking en link vanuit gebieden met hoge zichtbaarheid [11].

Veelgemaakte fouten om te vermijden

  • Technische SEO-problemen: Veel websites kampen met technische SEO-problemen die de prestaties beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn:
    1. Overmatig gebruik van scripts en tags door ongebruikte functies en extra bibliotheken geladen door pagina-bouwers zoals Elementor, Divi of WPBakery [15].
    2. Niet geoptimaliseerde afbeeldingen, lange laadtijden en onvriendelijke URL’s [15].
    3. Dubbele of standaard titeltags, slecht beheer van omleidingen, gemengde inhoud en incorrecte HREF-lang en meertalige instellingen [15].
    4. Het ontbreken van Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager, die cruciaal zijn voor het bijhouden van SEO-prestaties [15].
  • Content en linkbuilding fouten:
    1. Duplicate content, inclusief vertaalde of gelokaliseerde inhoud; slecht vertaalde inhoud kan leiden tot onleesbaar en onbetrouwbaar materiaal, wat klantenverlies kan veroorzaken [23].
    2. Meer waarde hechten aan de hoeveelheid interne links dan aan de kwaliteit; goed geïmplementeerde interne links helpen Google je website beter te begrijpen en te rangschikken [23].
    3. Het negeren van belangrijke SEO-elementen zoals regelmatig bloggen, een juiste linkstructuur en linkbuilding kan negatieve gevolgen hebben voor SEO-prestaties [23].
    4. Het niet integreren van belangrijke en relevante zoekwoorden in de inhoud en metatags maakt het voor zoekmachines moeilijk om de waarde van de inhoud te beoordelen [17].
  • Linkprofiel en Gebruikerservaring:
    1. Een natuurlijk linkprofiel bevat een mix van verschillende soorten ankerteksten; het gebruik van exact dezelfde ankertekst voor alle links is niet natuurlijk en kan als manipulatief worden gezien door zoekmachines [12] [24].
    2. Snelheids- en mobielvriendelijkheid van de website zijn belangrijke rankingfactoren; een langzaam ladende of niet mobielvriendelijke website kan de zoekrangschikking negatief beïnvloeden [23].
    3. Het gebruik van spammy directory links, betaalde links, irrelevante of niet-gerelateerde links, linkfarms en links van artikel directories en persberichten wordt als een fout beschouwd; deze links kunnen de geloofwaardigheid en autoriteit van een site schaden en leiden tot straffen van Google [18].

Conclusie: Ankerteksten zijn key voor goede SEO, maar je moet het ‘natuurlijk’ doen!

In dit onderbouwde artikel benadrukte ik het belang van een strategische aanpak bij het gebruik van ankerteksten in SEO. Door een diversiteit aan ankerteksttypen te gebruiken en over-optimalisatie te vermijden, kan je een website flink helpen om de ranking en zichtbaarheid te verbeteren. Onthoud dat je daarvoor meer moet gebruiken één exact match ankertekst die steeds weer gebruikt. Maak je ankertekst-profiel natuurlijk door variatie in de ankerteksten aan te brengen, zo vermijd je (Google) penalties en bouw je aan een sterke online aanwezigheid. Let op, je anchor texts moeten goed zijn, maar het is minstens zo belangrijk dat de kwaliteit van je content goed is.

Bronnen

 

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *