december 30, 2022

Marketing verbeteren

Je marketing verbeteren in vijf stappen. 

In het vorige Blog las je hoe je de basis van je digitale middelen op orde brengt. Heb je dat eenmaal gedaan? Dan is het tijd om je marketing te verbeteren. Je (online) marketing verbeteren doe je doorlopend. Zo behaal je steeds meer en betere resultaten.

Maar hoe doe je dat? Dat is waar dit blog over gaat. Gelukkig is het makkelijker dan je waarschijnlijk denkt.  

De hoofdvraag is: “Hoe kan ik mijn marketing verbeteren?”

Het antwoord is simpel: Optimale customer journeys (klantreizen) creëren voor jouw doelgroepen. 

Heb je de vorige blogs over hulp bij marketing niet gelezen? Dan is de customer journey een handig toetsinstrument. Je checkt hiermee eerst of je marketing wel volledig is.

Een veelvoorkomende fout bij (online) marketing is enkel inzetten op nieuwe klanten werven. Waarom is dat een fout? Het kost meer en levert minder op. Je kan beter (eerst) meer halen uit je bestaande klantenbestand. Daarna focus je je op nieuwe klanten aantrekken.

Waarom?

Een bestaande klant is al overtuigd van de kracht van je onderneming, product of dienst. Daardoor zal hij sneller meer bij je afnemen. Dat kost dus minder moeite (en geld). Is een bestaande klant tevreden? Dan wil hij je zelfs vaak aanbevelen aan anderen.

In de customer journey komen al deze fases aan bod. In totaal zijn dat 5 fases, van nieuwe klant aanttrekken tot ze ambassadeur maken van jouw onderneming. Heb je al deze fases eenmaal ingevuld? Dan kun je ze per fase optimaliseren.

Binnen zo’n fase zijn er meerdere momenten waarop je klant met je in contact komt. Dat kan bijvoorbeeld via een advertentie zijn, een mail, blog of afspraak. Dit worden touchpoints genoemd, ook deze kun je individueel optimaliseren door ze te a/b testen OF je kan relevante touchpoints toevoegen.

Al het bovenstaande doe je op basis van de wensen en behoeften van je (potentiële) klant. Ontbreekt er nog een van onderstaande fases in je online marketingstrategie? Ontwikkel deze dan eerst.  

Je marketing in 5 stappen verbeteren a.d.h.v. de customer journey.

 

1. Verbeter de aandachtsfase van je marketing.

Goede marketing begint met een heldere kernboodschap, daarmee grijp je de aandacht van je potentiële klant. In deze fase gaat het om op juiste plek zichtbaar zijn voor je potentiële klant. Door je doelgroeponderzoek weet je op welk kanaal je aanwezig moet zijn.

Voorbeelden om je marketing in de aandachtsfase te verbeteren:
1.1 Door zoekmachine optimalisatie (SEO).
Een van de belangrijkste inbound marketing middelen is SEO, ofwel: zorgen dat je website gevonden wordt in Google op zoekwoorden en -termen die je klant gebruikt. Als ze eenmaal op je website zijn leidt je ze naar andere pagina’s.

Scoor je nog geen nr. 1 tot 3 posities voor de termen waar je klant op zoekt?

Creëer dan meer (en/of betere) Blogs en pagina’s rondom de termen. Zorg evt. voor meer kwalitatieve links van andere websites naar deze pagina’s. M.b.v. Google Analytics en Search Console krijg je zicht op de voortgang en bottlenecks.

Weet je niet hoe het er nu voorstaat? Check dan deze gratis website scan.

1.2. M.b.v. social media advertenties of posts meer bereik creëren bij potentiële klanten.

Heb je al een Facebook, Instagram of ander zakelijk social media profiel? Maak dan gebruik van advertentiemogelijkheden. Creëer waardevolle en unieke content die gedeeld wordt door (potentiële) klanten. M.b.v. content marketing krijg je meer volgers en behoud je er meer. Deze volgers verander je in een latere fase in betalende klanten.

1.3. SEA (Google) advertenties op zoekwoorden-/termen waar je (potentiële) klant op zoekt.

Wordt zichtbaar voor potentiële klanten door te adverteren op zoekwoorden en termen waarop zij zoeken.

1.4 Billboard advertenties, flyering of een advertentie in de krant of vakblad.

Plaats je kernboodschap in een advertentie. Dit doe je bijvoorbeeld in de (lokale) krant een vakblad of billboard. Kies het kanaal dat het beste bij je doelgroep en jouw bedrijf past.

1.5. Pitch je bedrijf, product of dienst op (netwerk)events.

Bouw aan je autoriteit en die van je bedrijf door te spreken op congressen, kleine of grote netwerkevents. Meestal begin je in een klein zaaltje, dit bouw je gaandeweg op. Eerst aan 10 mensen, dan 50 en zo tot publiek met wel duizenden mensen.

2. Verbeter de overwegingsfase van je marketing.

Check op welke kanalen je bedrijf, product of dienst vergeleken wordt. Denk aan vergelijkingssites. Het belangrijkste in deze fase is dat je ervoor zorgt dat je zichtbaar bent op de plekken waar je vergeleken wordt.

Voorbeelden om je marketing in de overwegingsfase te verbeteren:
a. Zorgen dat je op meer plekken zichtbaar bent waarop je product, dienst of bedrijf vergeleken wordt.
b. Door te zorgen dat je beter zichtbaar bent op een kanaal waarop je al vergeleken wordt. Bijvoorbeeld met een betaalde advertentie waardoor je boven staan staat in een overzicht.
c. Vergelijkingen met (bekende) concurrenten toevoegen op je eigen website. Dit combineer je met je SEO (uit fase 1). Denk aan vergelijkingstabellen van producten of zelfs hele Blogs.

3. Verbeter de actie/-aankoopfase van je marketing.

Hoe soepel verloopt het proces van een product bestellen, extra producten bestellen en/of contact opnemen?

Voorbeelden om je marketing in de actiefase te verbeteren:
a. Een agenda module op je website implementeren waarmee een bezoeker een kennismaking kan plannen.
b. Je content optimaliseren voor conversie m.b.v. beeld (zoals pijltjes) en copy (tekst die mogelijke bezwaren wegneemt en meerwaarde van de koop benadrukt).
c. Je bestel-/betaalpagina optimaliseren en afleidingsvrij maken.

4. Verbeter de retentiefase van je marketing.

In de retentiefase gaat het om klanten behouden. Een van de voorwaarden daarvoor is communicatie.

Voorbeelden om je marketing in de retentiefase te verbeteren:
a. Zorg dat je klanten op de hoogte blijven van je bedrijf per mail of social media.
b. Beloon klanten die langer klant blijven. Denk aan een spaarprogramma.
c. Automatiseer – en verstuur berichten naar klanten op een moment vlak voor een herhaalaankoop. Denk aan: inkt gaat bij bedrijven gem. 2 maanden mee. Stuur vlak voor maand 3 een promotie met kortingscoupon per mail.

5. Verbeter de Loyaliteit fase van je marketing.

In de loyaliteit fase van je marketing gaat het om reviews, testimonials en referenties opbouwen. 

Voorbeelden om je marketing in de loyaliteit fase te verbeteren:
a. Verstuur verzoeken voor een review of testimonial.
b. Geef een klant met resultaat extra marketing aandacht, vraag hem of je een best case van zijn resultaten mag maken.
c. Start een affiliate programma waarbij je klanten beloont voor een doorverwezen klant.

3 tips om je marketing te verbeteren

Tip 1. Koppel je on- en offline marketing aan elkaar

Een customer journey vindt zelden geheel online plaats, ofwel: dus ook offline. Dat betekent dat je bij een goede en volledige customer journey als bedrijf ook aan offline marketing doet. Dat kan een simpel kaartje of a4tje zijn bij de bestelling / order van de klant. Een ander voorbeeld is met zo’n actie mensen in je maillijst te krijgen of op social media, bijvoorbeeld met een actiecode die ze online moeten inleveren. Op die manier zorg je voor meer warme leads op de kanalen en in de funnels, wat voor meer omzet en betere ROI’s zorgt.

Tip 2. Meet je marketingresultaat

Het is belangrijk om resultaten van je marketingactiviteiten te meten, zo weet je wat jouw investeringen opleveren. Op basis van die data / gegevens kan je onderbouwde keuzes maken om bepaalde kanalen op of af te schalen. Zo blijft investeren in marketing leuk en vooral resultaatgericht. Voor elk kanaal zijn andere tools beschikbaar, ook die tools kosten weer geld. Je kan ontzettend veel data achterhalen, dat kan een valkuil zijn. Let dus wel op wat je wilt meten en waarom je dat wilt. Zorg dat je geen aannames in dit proces laat om misinvesteringen te voorkomen.

Tip 3. Segmenteer en personaliseer je marketing

Een van grootste ROI-killers is een gebrek aan segmentatie en personalisering in de marketing. Hoe meer ‘op maat gemaakt’ jouw aanbod voelt voor een potentiële klant, hoe eerder jouw doelgroep besluit om je klant te worden. Een van de meest gemaakte fouten is daarom je marketing in te steken vanuit de visie: “iedereen is mijn klant”. Die verschillen kunnen demografisch zijn, maar ook functioneel (soort gebruik, afmetingen of materialen), maar ook emotioneel.

Een voorbeeld van segmentatie ter verduidelijking:

Het product is een prachtige rode bijenwaskaars met bloemetjesdecoratie. Misschien wil iemand hem voor een sfeervolle kerst of valentijnsdag (gelegenheidshopper), iemand anders zijn favoriete kleur is simpelweg rood (emotioneel), weer een ander zoekt naar een bijenwas kaars (functioneel), de ander zoekt naar kaarsen vindt bloemetjes leuk en wil zijn huis decoreren en weer iemand anders gebruikt het juist voor zijn bloemstukken op te leuken. Door teksten en campagnes te maken die aansluiten op specifieke segmenten zal je sneller een kaars aan hen verkopen. Dit doe je bijvoorbeeld door een valentijn- of kerstcampagne te maken, de kaars te laten verwerken in een woondecoratie blog of een influencer die prachtige bloemstukken maakt te vragen een werk te fotograferen met jouw kaars erin. Dit zijn natuurlijk allemaal niet-onderbouwde voorbeelden, maar ter plekke verzonnen, het gaat erom dat jij het wel onderbouwd. Kies welke doelgroep veel potentie heeft en wellicht ook hoge volumes wil afnemen, hoe minder marketingbudget je hebt, hoe creatiever je moet denken! Om dezelfde reden zie je vaak dat succesvolle webshops zowel gebruik maken van productcategorieën als segmentcategorieën of thema’s op hun website.

Een voorbeeld van personalisatie ter verduidelijking:

Bestelling van producten zijn normaal, customer service is een must, maar personalisatie.. Dat is iets wat zelfs grote bedrijven en jouw concurrenten nog niet helemaal onder de knie hebben, een uitgelezen kans voor jou dus om een streepje voor te krijgen bij de klant. Implementeer software op je website die de naam van je klant laat zien, geef een aanbod op maat op basis van de bestelgeschiedenis van de klant, stuur eens een handgeschreven verjaardagskaartje of kerstkaartje of.. Heb je klanten met hoge orderwaardes? Onderzoek eens kort het LinkedIn van je klant, schrijf vervolgens een berichtje of noteer het in een klantvolgsysteem. Zodat je jouw klant kan voorzien van zinvol advies, laat zien dat je meedenkt, schrijf een mailtje op basis van informatie die je kan vinden welke écht indruk maakt. Dit hoef je natuurlijk niet bij al je klanten te doen, maar het is zinvol om van je A-klanten echte Ambassadeurs te maken.

Conclusie: je marketing verbeteren.

Je marketing verbeter je door een of meerdere klantreizen per segment te ontwikkelen. Deze zijn een essentieel onderdeel van je online marketing strategie.

Vervolgens optimaliseer je elke fase. De touchpoints binnen een fase a/b test. Waar nodig optimaliseer je door meer waarde te creëren tijdens een touchpoint en/of je voegt relevante touchpoints binnen een klantreis fase toe.

Je marketing verbeteren is een continu proces. Je kan er een keer per week aandacht aan besteden, maar liever nog elke dag.

Vind je dit een lastig onderdeel? Vraag een online marketeer om je advies te geven of het voor je te doen. We gaan graag 100% vrijblijvend en gratis met je in gesprek over de mogelijkheden. Plan je digitale afspraak hier op een moment dat het jou uitkomt. 

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *