januari 24, 2024

Welke bureaus helpen MKB bedrijven aan meer klanten?

Welk bureau kies je waarvoor als MKB’er?

Wanneer een MKB bedrijf een extern bureau inschakelt is dat in essentie om meer te verdienen. Uiteindelijk draait dat om meer winst, niet perse om meer omzet. Meer winst kan je als MKB organisatie behalen op verschillende manieren zoals: je omzet verhogen (meer verkopen van je product of afnames van je dienst) of je bedrijfsefficiëntie verhogen (slim bezuinigen of processen automatiseren). In dit blog richten we ons op de marketing- en communicatie kant. De hoofdvraag van dit blog is: Welk bureau schakel je in om meer orders van klanten te realiseren?

Wat zijn marketingbureaus?

Marketingbureaus zijn bedrijven die marketing als een dienst aanbieden aan andere bedrijven of organisaties. Een marketingbureau kan full service marketingdiensten aanbieden, maar een adviserende of uitvoerende rol aannemen voor specifieke marketingactiviteiten zoals: een marketingplan schrijven , off- en online marketingstrategieën ontwikkelen, marketingcampagnes maken, SEO en contentcreatie (voor bijvoorbeeld specifieke social media kanalen of printcampagnes).

Hoe helpt een marketingbureau MKB ondernemers?

Marketingbureaus kunnen MKB bedrijven op verschillende manieren helpen. Zo kan een marketingbureau MKB’ers helpen door een  marketingstrategie te ontwikkelen of  een marketingcommunicatie-strategie of -plan te schrijven. Een bureau kan ook marketingadvies geven, coaching met betrekking tot marketing of social media bieden of een of meerdere on- of offline marketingactiviteiten in opdracht van jouw bedrijf uitvoeren. Marketing is een breed speelveld, met verschillende disciplines, expertises en activiteiten. Welke (combinatie) daarvan ingezet moet worden is afhankelijk van de doelgroep, branche, bedrijf en het soort producten of diensten dat een MKB-bedrijf wil verkopen. Een goed marketingbureau helpt de MKB’er zijn marketingdoelstellingen te realiseren op een wijze die passend is bij het budget van het bedrijf.

Wat zijn consultancybureaus?

Consultancybureaus zijn generalistische of specialistische adviesbureaus. Deze bureaus bieden hulp bij ht ontwikkelen van marketingstrategieën of optimalisaties van een website of social media kanalen. Denk aan het maken an situatieanalyses en doelgroeponderzoeken, welke de basis zijn voor elke goede strategie. Een consultancybureau kan ook in een latere fase ingeschakeld worden, wanneer de marketing al verder geprofessionaliseerd is.

Wat zijn communicatie- en brandingbureaus?

Als je jouw bedrijf sterk in de markt wilt positioneren schakel je als MKB’er een communicatie- of brandingbureau in. Deze bureaus helpen je bij het definiëren en uitdragen van het imago en de identiteit van jouw organisatie. Dit doen ze in de vorm van tekst (copy), beeld (grafisch design) en/of video. Je betaalt een prijs voor de creativiteit en het onderzoek, maar in ruil daarvoor heb je een logo met pay-off, een huisstijl en/of andere media-uitingen die in een oogopslag ‘jouw bedrijfsverhaal’ en ‘jouw meerwaarde als bedrijf’  samenvatten.

In een latere fase kunnen de bureaus je bedrijf helpen door alles wat te maken heeft met tekst en beeld (content) te ontwikkelen en te optimaliseren. Het doel hierbij is op de perfecte manier communiceren met je klant om een betere binding en meer verkopen te krijgen. Uiteindelijk wil je zelfs dat klanten ambassadeurs worden, welke zelf weer klanten naar jouw doorverwijzen. Dat begint bij op een professionele en consistente manier communiceren met jouw doelgroep in de vorm van tekst en beeld.

Moet je een consultancybureau in een vroeg of laat marketingstadium  inhuren?

Je kan als MKB’er een adviesbureau in een vroeg of juist in een laat marketingstadium inschakelen. Het voordeel van een consultancybureau in een vroeg stadium inschakelen is dat je een stevige fundering aan kennis hebt voor je start met je marketing. Daardoor kan je middelen en tijd effectiever inzetten en er meer rendement uithalen, je voorkomt ook dat je de verkeerde kanalen, middelen of aanpakken hanteert. Dat laatste kan namelijk leiden tot het falen van je marketing en dus een onnodig verlies van je marketingbudget. Daartegenover staat wel dat een consultancybureau inhuren geld kost, dat moet je natuurlijk wel hebben.

En hoe zit het dan met inhuren in een laat stadium? Als je een consultancybureau pas later inhuurt, bijvoorbeeld omdat je eerst zelf wilde werken aan je marketing, dan zal je verschillende zaken moeten aanpassen of opnieuw moeten doen. Er moeten waarschijnlijk eerder gemaakte fouten opgelost worden, dat kost geld. Daartegenover staat dat als je al verder bent in je marketing en als MKB bedrijf al redelijke omzetten draait, kleine aanpassingen in je marketing kunnen daardoor vaak snel en meer rendement opleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advies over conversie verhogende principes en technieken toepassen op een al goed bezochte website.

Wanneer je een consultancybureau inschakelt doe je dat wellicht om je eigen marketing skills te verbeteren. Op die manier kun jij namelijk op minder drukke dagen en/of systematisch aan je eigen marketing werken. Als budget een grote rol speelt dan zijn er ook bureaus die hun eigen trainingen aanbieden.

Kies je voor coaching van een marketingbureau, online tools of een platform als MKB ondernemer?

Er is geen goede of foute keuze, het is eerder een budgetkwestie. Wel zijn er wat overwegingen, die lichten we hier kort toe. Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan met je marketing zijn er volop marketingbureaus en online tools / platforms om kennis vandaan te halen. Verschillende online diensten zijn zelfs gratis.

Maar..

Denk goed na waar jij je kennis vandaan wilt halen. Iemand met weinig ervaring binnen online marketing, kan jou best een gratis e-book geven of zelfs een gratis cursus. De vraag is alleen wat je er dan uithaalt aan resultaat als je al die adviezen opvolgt.

Er zijn betaalde tools die je helpen met analyses maken, maar die analyses moet je zelf wel kunnen interpreteren. Kan je dat? Dan is dat een prima keuze. Vaak is het ook mogelijk voor zo’n tool via het bijbehorende platform een training te volgen. Dit helpt je al meer op weg, maar het verschil van kwaliteit in de output tussen het zelf doen en iemand die al 10 jaar met de tool werkt, die is vaak wel groot.

Een-op-een marketing coaching van een marketingbureau is vaak de duurste keuze, maar je krijgt er ook de meeste aandacht en doet er in de kortste tijd de meeste kennis op. Als je advies en uitleg zoekt over een specifiek onderdeel van je marketing, schakel dan een specialist in.  specifieke onderdelen van marketing aan de slag gaat en

Moet ik SEO-specialisten inschakelen als ondernemer?

Mensen die zich bezighouden met zoekmachineoptimalisatie van websites of webshops worden SEO-specialisten genoemd. Je kan hen inschakelen om je eigen kennis te vergroten met betrekking tot Search Engine Optimization, zo kan je zelf zorgen voor meer bezoekers op je website. SEO is wel een vorm van marketing die veel tijd kost, wees je daar dus van bewust.

Wil je een SEO-specialist inschakelen? Let dan wel op, er zit namelijk een behoorlijk verschil in de kennis en ervaring van iedere specialist. Iedereen mag zich zelfs SEO-specialist noemen. Verder is het belangrijk dat je de juiste specialist kiest voor het onderdeel of de onderdelen waar jij mee aan de slag wilt. Zo kan je kiezen voor iemand die je algemeen wat over SEO kan uitleggen of juist over een onderdeel zoals linkbuilding, technische SEO, SEO copywriting, onpage of offpage SEO. Wil je verschillende disciplines aanleren? Dan kan je het beste beginnen bij de trainingen en cursussen van bijvoorbeeld SEMrush en Ahrefs, daarna kan je gericht een SEO specialist inschakelen.

Is SEO een gratis vorm van marketing

SEO wordt soms gepromoot als gratis marketing. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Om te beginnen ben je veel tijd kwijt. In sommige gevallen is het gratis omdat je voor verschillende termen nog makkelijker kan ranken, simpelweg omdat de competitie van die zoekwoorden lager is. Dat betekent voor jou als MKB’er dat je door basisoptimalisatie voor de zoekmachine al snel top 10 plekken in de zoekresultaten kan veroveren met je website. Je kan hiervoor inzichten uit je Google Search Console, Google Analytics of bijvoorbeeld uit je Bing webmaster halen.

Echter..

Met steeds meer websites en webshops groeit de concurrentie voor zoektermen. Bij termen met meer concurrentie heb je vaak ook betaalde middelen nodig om je website te analyseren en moeilijke(re) optimalisaties te implementeren. Ook heb je in dat geval vaak links nodig van bijvoorbeeld kranten, nicheplatforms, bedrijfsgidsen en andere website met hoge autoriteit. Deze kosten bijvoorbeeld wel weer geld.

SEO-specialisten of andere digital marketing specialisten inschakelen?

SEO-specialisten helpen jou SEO-vaardigheden aan te leren waardoor je zelf lekker aan de slag kan met je website of webshop optimaliseren, maar wat nou als je bedrijf vooral B2B gefocust is en weinig van je klanten zoeken via Google? Dan kan bijvoorbeeld LinkedIn of direct marketing veel interessanter zijn. In dat geval kan je beter (digital) marketing specialisten inhuren die zich op dat soort kanalen richten of misschien zelfs een sales-adviseur.

Webontwikkeling en full service internetbureaus:

Webontwikkeling is steeds makkelijker door de komst van WordPress, Wix, Stato en andere CMS’en waarmee je een website kan maken. Echter is dat er vaak ook aan af te lezen. Vaak worden dezelfde templates gebruikt of is er weinig ruimte voor custom werk. Tenzij je plugins inschakelt, welke weer ten koste kunnen gaan van de laadtijd. Het voordeel van dergelijke CMS’en is dus dat je relatief snel en makkelijk zelf een website kan maken, laten maken en/of onderhouden. Het nadeel is dat er weinig customization mogelijk is. Daar heb je dan weer een full service internetbureau voor, welke jou daarbij kan helpen. Zij kunnen ook helpen op het gebied van online marketingcampagnes om bezoekers op je website te krijgen, maar ook bij bijvoorbeeld de SEO van je website als je dat toch liever niet zelf doet.

Wil je aan de slag met je marketing als MKB’er? Twijfel je of je jouw marketing moet uitbesteden of juist zelf moet gaan doen? Laat het ons weten, wij kunnen je als marketingbureau in Tilburg op elke mogelijke manier helpen als het gaat om marketing, communicatie, webdesign, zoekmachine-optimalisatie (SEO) en grafische vormgeving.

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *