mei 28, 2024

Startpagina Linkbuilding: Werkt het nog in 2024?

Startpagina Linkbuilding: Werkt het nog in 2024?

Article ImageZoekmachineoptimalisatie (SEO) is een speelveld dat constant in beweging is. Terwijl we midden in de opkomst van SGE (Search Generative Experience) en AI zoals Chat-GPT zitten, blijft de vraag: “heeft startpagina linkbuilding nog steeds invloed op de SEO-prestaties” nog steeds relevant. Startpagina’s worden ook wel een webindex, linkpagina of webportaal genoemd. Linkpagina’s zijn webpagina’s die hoofdzakelijk uit hyperlinks bestaan. Linkpagina linkbuilding vormde ooit de ruggengraat van zowat elke linkbuilding service, dat terwijl de pagina’s nu antiek lijken in vergelijking tot wat er op webdesign-gebied allemaal mogelijk is. Ben jij op zoek naar kwalitatieve backlinks om je zichtbaarheid op het web te vergroten? Dan vraag je jezelf nu af: moet ik deze webindexen nu wél of juist niet gebruiken? Om daar een goed antwoord op te geven is het belangrijk om het mechanisme dat achter deze startpagina’s zit te begrijpen. Ze werken namelijk als een soort digitale telefoongids. Daarom hebben de non-spammy portalen nog steeds potentie als linkbuilding tool, het is dan wel belangrijk dat je een natuurlijk linkprofiel hebt. Enkel linkjes van startpagina’s? Dat werkt dus niet en wordt beschouwd als onnatuurlijk.

Startpagina linkbuilding heeft in de geschiedenis van SEO een grote rol gespeeld om websites te laten ranken, maar nu de online zoekmachinestructuur en algoritmes zijn veranderd, bevindt deze strategie zich nu op een kruispunt. De traditionele benaderingen van linkbuilding werken nog gedeeltelijk, maar wil je online succes realiseren? Dan moet je deze manier van links bouwen niet als kernstrategie zien, maar als een klein aanvullend onderdeel dat aansluit op een volledig vernieuwde digitale marketingstrategie.

In dit artikel ga ik dieper in op hoe je startpagina’s nog wél voor je Search Engine Optimization (SEO) kan inzetten én hoe. Als je een goed beeld hebt van linkpagina’s binnen deze context, inclusief de voor- en nadelen die deze benadering met zich meebrengt, kan je de juiste keuzes maken voor jouw SEO-strategie. Daarom bespreek ik ook wat effectieve strategieën voor het gebruik van startpagina’s voor zoekmachine-optimalisatie, waarbij de focus zal ligt op hoe ‘traditioneel linkbuilden’ kan voldoen aan de moderne linkbuilding richtlijnen. Het artikel eindig ik met een stukje toekomstvoorspelling van startpagina linkbuilding binnen zoekmachineoptimalisatie.

Wat was en is de rol van linkpagina’s binnen SEO?

Linkpagina’s, zoals Startpagina.nl dat in 1998 werd opgericht door Durk Jan de Bruin (en vrienden), zijn essentieel geweest in de evolutie van het internet. Deze platforms boden gebruikers de mogelijkheid om een persoonlijke startpagina te creëren, gevuld met links naar hun favoriete websites, geordend per onderwerp. Dit maakte het navigeren op het internet aanzienlijk eenvoudiger en hielp bij het structureren van de enorme hoeveelheid beschikbare informatie. Waar Facebook een smoelenboek wilde maken met personen, was het idee van startpagina een linkboek te maken om websites makkelijk te vinden. Zo’n link-overzicht was natuurlijk ook handig voor zoekmachines  Dit was voor hen een van de eerste vormen om clusters met informatie makkelijk te analyseren. Zoals wij telefoonnummers van personen en bedrijven in een telefoonboek opzochten, zocht de zoekmachine websites op via dit soort linkpagina’s. Hiermee was het ook een van de eerste en meeste simpele vormen van SEO.

Voorbeeld: Toen er nog relatief weinig websites waren, moest je er voor zorgen dat je als schoenmaker op pagina’s stond die te maken hadden met schoenen, mode en kleding. Natuurlijk moest je ook op je website de woorden schoen, schoenmaker, schoenhersteller, schoentechnicus, etc. hebben staan. Zo werd je relatief makkelijk gevonden.

Definitie van linkpagina’s

Linkpagina’s zijn websites die fungeren als een soort digitale telefoongids waar gebruikers links kunnen vinden naar verschillende websites, georganiseerd per categorie of onderwerp. Deze pagina’s waren vooral populair in de beginjaren van het internet toen zoekmachines nog niet zo geavanceerd waren. Ze boden een eenvoudige manier voor internetgebruikers om interessante sites te ontdekken. Voor webmasters waren deze pagina’s ideaal om hun sites zichtbaar te maken en hun bezoekersaantallen te verhogen.

Evolutie van linkpagina’s

In de beginperiode van zoekmachines speelden linkpagina’s een belangrijke rol in vrijwel elke SEO-strategie. Je link plaatsen op een startpagina was dan ook een makkelijke manier om backlinks te verzamelen. Backlinks waren op hun beurt weer belangrijk voor het verbeteren van de SEO-ranking van een website. Dat niet alleen, want in die tijd bezochten ook nog veel mensen deze pagina’s. Je kon dus ook rekenen op direct verkeer via deze pagina’s. Dat directe verkeer via deze pagina’s gebeurt nog maar zelden en mondjesmaat. Waarom? Omdat door de evolutie van zoekalgoritmes, zoals die van Google de impact van linkpagina’s aanzienlijk veranderde. Een webindex of portaal was niet meer nodig om als zoeker snel uit te komen bij de website waar je werkelijk naar zocht. Startpagina’s werden veelal gebruikt om het aantal links naar websites te manipuleren, want meer links stond gelijk aan hogere rankings. Gelukkig wordt er nu door Google, Bing en andere zoekmachines veel meer gekeken naar de kwaliteit en relevantie van links in plaats van de kwantiteit ervan. Al deze verandering leidde tot een verschuiving in hoe linkpagina’s werden waargenomen; sommige bleven waardevol, terwijl anderen als spammy werden beschouwd. Degene die waardevol zijn anno 2024, zijn plusminus ook de enkele pagina’s waar nog serieuze traffic op binnenkomt, enfin.

Zoekmachines begonnen het gebruik van linkpagina’s die irrelevante of overmatige links bevatten dus te ontmoedigen. Waar je vroeger zoveel mogelijk links wilde verzamelen, wil je dat nu niet meer. Een te grote afhankelijkheid backlinks van dergelijke linkpagina’s zorgt tegenwoordig zelfs voor een negatieve impact op de rankings van je website of webshop. Tegenwoordig is het daarom belangrijk om links te verkrijgen van betrouwbare en relevante bronnen. Mag je dus nog een linkpagina voor kiezen? Jazeker! Maar kies er dan wel een die een minimaal aantal uitgaande links heeft en zelf wat traffic krijgt. Vermijd pagina’s waar ook casino’s en andere onzin op staan. Het is echter beter om links van domeinen (of liever nog pagina’s) met een hoge domeinautoriteit te hebben die géén linkpagina’s zijn. Ter aanvulling kan je dan na een zorgvuldige selectie enkele linkpagina’s vinden en toevoegen met enige pagina-autoriteit.

Voorbeeld: Een link vanaf telefoonboek.nl is nog steeds handig, maar verwacht er geen wonderen van. Zoals je in de afbeelding hieronder ziet neemt het bezoekersaantal al jaren af. Hoe makkelijker het zoeken wordt voor mensen naar een product of dienst, hoe minder dit soort pagina’s waard zullen worden. Dat betekent dus ook minder verkeer en dus minder directe bezoekers. Dat gezegd hebbende, voor nu zeker even je website aanmelden dus!

linkpagina van telefoonboek nederland

 

 

 

Veel van deze traditionele linkpagina’s hebben flinke tikke gehad door opkomende concurrerende platforms. Een aanmelding is nu een nice-to-have, maar geen echte must-have meer. Zo zijn er tegenwoordig namelijk andere bronnen zoals sociale media, blogs en nieuwswebsites die bijdragen aan een gezond linkprofiel. Ons advies? Domineren door te diversificeren. Diversificatie speelt namelijk een grote rol wanneer zoekmachines proberen te bepalen of jouw linkprofiel wel natuurlijk is. Voelt het alsof je wel erg veel linkpagina’s hebt verzameld in verhouding tot gastblogs en andere soorten backlinks? Zorg dan eerst dat je er daar weer meer van krijgt zodat het meer in verhouding komt. In verhouding wil je ook een stuk minder links hebben van linkpagina’s dan van gastblogs en artikelen op externe websites. Daarmee bedoel ik websites van statuur. Dus niet websites die je op een Excellijstje in je mail krijgt, waarbij je €150,- betaald voor een website met 0 bezoekers. Kwaliteit wint het (bijna) altijd van kwantiteit!

Voordelen en nadelen van linkpagina’s voor SEO

Kwalitatieve backlinks van linkpagina’s

Google ziet een link als ‘een stem’ (vote) voor jouw website. Veel linkpagina’s zijn veranderd naar een gedeelte met links, maar ook een groot deel met blogs en artikelen. Daar mag je op legitieme wijze gebruik van maken door waardevolle content voor een andere partij te schrijven. Als zij jouw blog of artikel plaatsen met jou vermeldt als auteur, met een link naar je website, dan is ‘die stem’ wat waard en kan het je direct verkeer opleveren. Het heeft echter geen zin om voor websites die geen enkel raakvlak hebben met die van jou of geen bezoekers te hebben gastblogs te schrijven. Genoeg ‘stemmen’ van andere websites met een hoge DA (Domein Autoriteit) of links van een pagina met een hoge PA (Pagina Autoriteit) helpen je website beter te ranken.

Mogelijke risico’s van linkpagina’s

Hoewel linkbuilding vele voordelen kan bieden, zijn er ook significante risico’s. Met name voor niet ethisch verantwoorde linkbuilding. Een veelvoorkomend probleem is het gebruik van spammy linkbuilding tactieken, zoals het kopen van links of het gebruik maken van linkfarms. Linkfarms of linkboerderijen zijn bijvoorbeeld 300 startpagina’s van dezelfde beheerde die ze allemaal aan elkaar koppelt met als doel de rankings te manipuleren. Deze methoden kunnen door zoekmachines zoals Google worden herkend en leiden tot straffen (google penalties). Krijg je zo’n straf? Dan kan je in een klap flink dalen of zelfs volledig verdwijnen uit de zoekresultaten of volledig verwijderd worden uit de zoekindex.

Een ander risico is dat je bij linkbuilding afhankelijk bent van externe partijen. Stopt iemand met zijn website? Dag link. Wil iemand jouw link niet meer op zijn website? Doei link. Wordt de website overgenomen door een andere partij? Ook dan is de kans groot dat je link verdwijnt. Dat betekent dus dat je alle moeite voor niets hebt gedaan. Dat is dus ook een goede reden om geen links te kopen. Daarnaast zijn de kwaliteit en relevantie van links moeilijk te controleren, zelfs met behulp van programma’s zoals SEMrush en Ahrefs. Want er zijn veel ‘slimme jongens’ die deze metrics manipuleren zodat ze meer geld kunnen vragen voor hun links. Leg dus niet een te grote focus op het verkrijgen van een hoog aantal backlinks, zonder aandacht voor kwaliteit. Benader heel gericht partijen waar je met relatieve zekerheid van kan inschatten of ze veel verkeer hebben én waarvan een link krijgen relevant is voor jouw website.

Effectieve strategieën voor het gebruik van linkpagina’s

Selectiecriteria voor linkpagina’s

Om de effectiviteit van linkpagina’s in een SEO-strategie te maximaliseren, is het belangrijk om een aantal selectiecriteria toe te passen. Hieronder staan de belangrijkste punten om rekening mee te houden:

  1. Relevantie van de linkpagina: Google werkt met een database met entities en lsi. Ofwel “woorden met een specifieke betekenis” en “woorden die vaak gebruikt worden in de context van een entity”. Zo zal “trui” en “schoen” redelijk bij elkaar in de buurt liggen, dus een logische link zijn voor Google. Terwijl “schoen” en “SEO software” veel verder uit elkaar liggen. Staat het portaal vol met links die niets te maken hebben met het hoofdonderwerp? Sla dan deze linkplaatsing liever over. Bij linkpagina’s wordt meteen gedacht aan startpagina, jouwweb en dergelijke portalen. Maar.. Heb je een nichewebsite? Zoek dan eens naar [jouw product + overzicht], [jouw dienst + overzicht] of [nichenaam + overzicht]. Je hebt dan een aardige kans van overzichten te vinden uit kleine hobbyblaadjes of zelfgemaakte webindexen die interessanter zijn dan een webindex van ‘de grote portalen’.
  2. Autoriteit van de pagina: Webindexen met een hoge Domein Autoriteit (DA) of Trust Flow bieden waardevollere backlinks. Gebruik tools zoals Moz of Ahrefs om deze waarden te controleren. Zo kan je bijvoorbeeld in het voorbeeld van schoenen, zoeken naar een mode- of lifestyle pagina met enkele honderden of duizenden bezoekers om jouw link over unieke en duurzame schoenen. Dan is de link wél wat waard.
  3. Aantal links op de pagina: Pagina’s met een overmatig aantal links verminderen de waarde van elke individuele link. Andersom geldt hetzelfde. Minder links op een pagina betekent dat er meer waarde (linkjuice) stroomt naar dat selecte aantal gelinkt pagina’s. Kies daarom voor linkpagina’s waar de links goed beheerd worden en niet in overvloed aanwezig zijn.
    Tip: Pagina’s waar je jouw link zonder tussenkomst van de admin kunt aanmelden zijn zelden de moeite waard.
  4. Kwaliteit van de inhoud: Een linkpagina met hoogwaardige, goed onderhouden content geeft niet alleen meer waarde aan je link, maar verhoogt ook de kans dat bezoekers doorklikken. Doe daarom een goed onderzoek met gebruik van tools zoals SEMrush, AHrefs, andere toolbars en SEO-tools. Check vervolgens handmatig om te zien hoe de layout eruitziet en wat voor kwaliteit de pagina heeft. Kies liever voor een directory met veel blogs en content er omheen dan een met enkel linkjes.

Integratie van Linkpagina’s binnen je linkbuilding strategie

Een strategische benadering zorgt dat jij startpagina’s en catalogi websites op onderbouwde wijze in je linkbuildingstrategie kan opnemen. Volg deze gestructureerde aanpak voor optimale resultaten:

  1. Identificeer geschikte linkpagina’s : Begin met een uitgebreide zoektocht naar linkpagina’s die relevant zijn voor jouw niche. Gebruik zoekopdrachten zoals “jouw branche + bronnen”, “jouw niche + catalogus” en “jouw dienst + overzicht” om potentiële pagina’s te vinden.
  2. Analyseer de linkwaarde: Voordat je besluit een link toe te voegen, analyseer je de waarde van de pagina. Check hiervoor de Domein Autoriteit en Pagina Autoriteit (gebaseerd op Pagerank) en lees de inhoud handmatig kritisch door om de kwaliteit te beoordelen.
  3. Bouwen van relaties: Benader de beheerders van relevante linkpagina’s. Presenteer de waarde die jouw website kan bieden voor het overzicht. Het is ideaal als jij een “GAP” opvult, ofwel iets biedt dat er nog niet staat, maar wat een mooie aanvulling zou zijn.
  4. Monitor en pas aan: Nadat je de links hebt geplaatst, is het belangrijk om de prestaties te monitoren. Analyseer de impact op je SEO en pas indien nodig je strategie aan om de effectiviteit van links te maximaliseren. Heb je bijvoorbeeld een startpagina link? Zorg dan ook dat je een aantal andere soort links naar de pagina maakt, zoals die van een gastblog of van een school.

Door deze gerichte strategieën toe te passen, behaal je voordelen van linkpagina’s binnen jouw algemene SEO-aanpak.

Toekomst van linkpagina’s in SEO

Huidige trends in SEO

De wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) blijft zich snel ontwikkelen, waarbij Google en andere zoekmachines hun algoritmes voortdurend aanpassen. Deze aanpassingen hebben directe gevolgen voor de effectiviteit van traditionele SEO-praktijken, waaronder het gebruik van linkpagina’s. De nadruk ligt steeds meer op kwaliteit boven kwantiteit, waarbij relevante en waardevolle backlinks voorrang krijgen boven grote aantallen minder relevante links. Mijn advies is dan ook: zet niet te veel in op linkpagina’s, meld je enkel aan bij de meest relevante voor jouw niche en degene met de hoogste autoriteit en bezoekersaantallen. Dit benadrukt het belang van een strategische benadering in linkbuilding, gericht op het verkrijgen van links van hoge kwaliteit vanuit gerenommeerde bronnen.

  1. Relevantie en kwaliteit van links: De trend waarbij de relevantie en de kwaliteit van backlinks steeds belangrijker worden wordt (of is) leidend binnen goede SEO-strategieën. Zoekmachines zoals Google hebben geavanceerde methoden ontwikkeld om de waarde van backlinks te beoordelen, waarbij links van hoge kwaliteit die daadwerkelijk verkeer genereren, worden beloond.
  2. Diversificatie van linkbronnen: Naast traditionele linkpagina’s worden ook andere bronnen zoals sociale media, blogs, en nieuwswebsites steeds belangrijker voor het opbouwen van een gezond linkprofiel. Dit helpt bij het creëren van een natuurlijker en meer gevarieerd backlinkprofiel, wat essentieel is voor goede SEO-prestaties.

We zijn vanaf de start van het WWW van web 1.0 naar web 2.0 en inmiddels web 3.0 gegaan

Web 1.0 verwijst naar de eerste fase van het internet, die voornamelijk bestond uit statische webpagina’s met weinig tot geen interactiviteit. Gebruikers konden informatie opzoeken en lezen, maar niet actief bijdragen of communiceren met anderen via de websites. Dit was een tijdperk van ‘leesbare’ content, waarbij websites vaak als digitale brochures fungeerden. Ofwel de periode waarin startpagina’s floreerden, deze waren al een klein beetje ‘web 2.0’.

Web 2.0 markeert de overgang naar een meer interactieve en sociale internetervaring. In deze fase konden gebruikers content creëren, delen en samenwerken via platforms zoals blogs, sociale media en wiki’s. Het werd gekenmerkt door dynamische websites en applicaties die gebruikersinteractie mogelijk maakten.

Tegenwoordig zitten we in de fase van web 3.0, ook bekend als het semantische web. De makers van zoekmachines streven naar een meer intelligente en verbonden vorm van internet, waarbij AI en machine learning worden ingezet om gegevens te begrijpen en te verbinden, waardoor gepersonaliseerde en contextbewuste ervaringen mogelijk worden.

Voorspellingen voor linkpagina’s

Hoewel de rol van linkpagina’s in het verleden onbetwistbaar was in SEO, is hun toekomst minder zeker. Door web 3.0 zijn deze linkpagina’s bijna niet meer nodig. Met de voortdurende evolutie van zoekalgoritmes en de nadruk op linkkwaliteit, moeten de beheerders van linkpagina’s zich aanpassen om relevant te blijven. De komende tijd zal je daarom meer verschuiving zien naar free- en premium modellen, waarbij geen links worden geplaatst naar externe websites voor klanten met het ‘gratis’ abonnement. Ook zal de content in verhouding tot het aantal links toenemen en zullen er minder links op de pagina’s geplaatst worden.

  1. Toenemende kwaliteitseisen: Linkpagina’s die willen overleven en floreren, zullen zich moeten focussen op het handhaven van hoge kwaliteitseisen. Dit omvat het strikt reguleren van de links die worden opgenomen om ervoor te zorgen dat deze relevant en waardevol zijn. Het betekent ook dat jij waarschijnlijk aan steeds hogere kwaliteit-eisen moet voldoen zoals goede reviews en een mooie website met hoge DA om in een overzicht geplaatst te worden.
  2. Integratie met moderne SEO-Strategieën: Linkpagina’s krijgen steeds minder bezoekers, aanmeldingen voor dit soort pagina’s zullen inherent ook afnemen en minder leidend zijn in de SEO-strategie. Wat overblijft is een aantal van dit soort links, geïntegreerd binnen andere SEO- en marketingstrategieën. Dit kan inhouden dat ze onderdeel worden van grotere contentmarketingcampagnes of dat ze gebruikt worden in combinatie met social media en andere digitale marketingkanalen.
  3. Gebruik van technologie en analyse: De toepassing van geavanceerde technologieën voor het analyseren en optimaliseren van linkwaarde zal verder toenemen. Tools die de impact van specifieke links op de SEO-prestaties kunnen meten, zullen essentieel zijn voor het beheer van effectieve linkpagina’s.

Hoewel de toekomst van linkpagina’s in SEO onzeker is, zullen ze, mits correct aangepast en gebruikt, voorlopig nog steeds een rol kunnen spelen binnen jouw zoekmachineoptimalisatie strategie. Het blijft belangrijk voor jou en SEO-professionals om de ontwikkelingen in de gaten te houden en hun strategieën op deze veranderende ‘regeltjes’ aan te passen.

Zorg dat je ook op de hoogte blijft van de laatste Google updates.

Denk aan je eigen linkpagina; jouw sitemap!

Een van de mooiste linkpagina’s die je aan zoekmachines kan presenteren is jouw sitemap. Zo kan de crawler snel zien welke pagina’s jouw website heeft. Zorg wel dat je een .xml sitemap gebruikt zodat je het maximaal aantal gegevens voorkauwt voor zoekmachines zoals Google.

Kan je linkbuilding uitbesteden?

Ja, je kan linkbuilding uitbesteden. Wij bieden geen linkbuilding pakket, maar wel SEO pakketten waarbinnen linkbuilding is opgenomen. Je hoeft dit natuurlijk niet uit te besteden bij ons. Zorg als je jouw zoekmachine optimalisatie ergens anders uitbesteed alleen wel dat je een en-en strategie hanteert. Daarmee bedoelen we on- en offpage, links, contentcreatie, schema, technische SEO en alle andere onderdelen die belangrijk zijn om te rnaken. Links blijven (voorlopig) een waardevol onderdeel binnen je strategie. Hoewel er soms gezegd dat links niet meer belangrijk zijn, blijven ze in veel gevallen een noodzaak. Ze zijn echter niet meer zo leidend als voorheen. Dat is eigenlijk maar goed ook, want je wilt zoveel mogelijk grip hebben op je resultaat en niet afhankelijk zijn van wat anderen doen. Vergeet ook je interne links niet te optimaliseren!

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *