Hoeveel kost marketing en wat levert het op voor je bedrijf?
We gaan er vanuit dat je jouw (online) marketing basis al gelegd hebt m.b.v. de uitgebreide marketing roadmap of door gebruik te maken van de werkwijze van ons full service marketing bureau. Je weet daardoor zeker: welke vorm van digital marketing je nodig hebt voor je doelgroep. Je weet zeker dat je niet dezelfde veelgemaakte fouten maakt als andere bedrijven, zoals je marketing baseren op aannames.
Dus nu de hoofdvraag: Hoeveel kost online marketing uitbesteden?
Marketingkosten kan je grofweg op twee manieren berekenen. Laten we beginnen met de simpelste en meest gebruikelijke variant in ons geval.
Marketing kosten berekenen
1. Marketing kosten berekenen a.d.h.v. een vast marketingbudget per maand. [Globale berekening]
We gaan er vanuit dat de stappen van ons marketingpakket al doorlopen zijn. Zo weet je zeker dat je jouw marketing niet bouwt op los zand en welke – combinaties van – kanalen het meest kansrijk zijn.
Vervolgens bereken je de marketing kosten zo:
Stap 1: De nulmeting.
Voor de start doe je een nulmeting. Waarom? Zo weet je hoeveel je per jaar aan nieuwe klanten krijgt zonder marketing. De cijfers vergelijk je uiteraard met voorgaande jaren. Zo heb je een goed beeld van de verwachting zonder marketing.
Als je geen andere veranderingen doorvoert, maar puur inzet op marketing is alles daarboven wat (online) adverteren je oplevert.
Andere zaken die je wilt meenemen:
• Gemiddeld aantal verkopen per klant. (herhaalaankopen / retentie)
• Gemiddelde orderwaarde.
• Hoe lang blijft een klant klant.
• Hoe tevreden is een klant over ons bedrijf.
• Hoeveel klanten draagt een bestaande klant gemiddeld aan.
Het behoeft weinig uitleg dat deze met elkaar samenhangen, toch?
Stap 2: Bepaal het maandbudget dat je wilt uitgeven.
Stel een marketing budget vast waar jij je goed bij voelt. Begin bijvoorbeeld met €2.500,- per maand. Zo weet je precies het jaarbudget. Heb je de stappen van het marketing pakket doorlopen? Dan heb je een indicatie van het resultaat.
Stap 3: Monitoren en bijsturen.
Na de start monitor je: van maand tot maand de resultaten én groei in resultaten. Dit doe je precies één jaar lang. “Waarom één jaar?” Zo stel je met zekerheid vast wat de resultaten zijn. Ter toelichting:
• Afhankelijk van je product / dienst zijn er pieken en dalen in het jaar (denk aan een BBQ).
• Overkoepelend heeft (online) marketing tijd nodig. Ter illustratie: veel klanten kiezen pas voor je bedrijf nadat ze je 7x gezien hebben. Dat kost tijd. Hoe vaker ze je zien? Hoe meer ze je vertrouwen en de stap durven te zetten.
• Kies je voor SEO? Dan zie je op zijn vroegst na 4-7 maanden resultaat i.v.m. de indexatie periode van Google. Zo ook bij community building.
Je stelt nu twee dingen vast:
1. De kosten = maanden x maandkosten = marketingkosten per jaar.
2. Resultaten = verschil tussen verwachting (nulmeting) en de daadwerkelijke prestaties.
In jaar 1 let je op:
• Orderwaardes (bijvoorbeeld door: conversie optimalisatie).
• Nieuwe klanten (door: campagnes, SEO of andere marketingvormen).
• Aantal (extra) herhaalbestellingen per klant (bijvoorbeeld door: up- / aftersales marketing).
In de jaren daarna monitor je ook:
• Klanttevredenheid.
• Kostenreductie door automatisering.
• CLV (Customer Lifetime Value = hoe lang een klant klant blijft en hoeveel hij / zij uitgeeft).
• Klanten aangebracht door klanten.
Berekenen wat marketing oplevert
Op korte termijn: De eerste aankoop van een klant.
Stel dat je 1.000 extra klanten hebt (€250.000,- extra omzet).
De kosten waren €50.000,-
= rendement van €200.000,-.
• Kosten per nieuwe klant: €50,-.
• Opbrengst per klant (jaar 1): €250,-.
• Rendement per klant €200,-.
• Minus overige kosten (zoals de inkoop van de BBQ die je de klant verkocht hebt).
Nu wordt het interessant. Want de klant geeft zelden maar een keer €250,- bij je uit.
De CLV: Hoeveel een klant gemiddeld uitgeeft zolang hij klant is.
Met uitzonderingen daargelaten verkoop je namelijk: meer product, diensten of verkoop je deze vaker dan eens aan dezelfde klant. Bijvoorbeeld: adviesuren of andere producten uit je webshop. Als de klant in jaar 2 nogmaals €250,- uitgeeft en in jaar 3 nogmaals…
Dan ziet de berekening er zo uit: 3 x €250,- = €750,- minus €50,- = €700,- rendement (natuurlijk weer minus overige kosten).
Het is dan ook logisch waarom bedrijven inzetten op een klant zo lang mogelijk klant houden of meer te laten bestellen. Heb je al redelijk wat klanten? Dan is dat in de praktijk zelfs vaak goedkoper dan nieuwe klanten aantrekken. Ook daar kan marketing bij helpen. Dit wordt ook wel: “retentie marketing” genoemd.
2. Marketing kosten berekenen a.d.h.v. SMART-doelstellingen. [Specifieke berekening]
We gaan er weer vanuit dat de stappen van ons marketingpakket al doorlopen zijn. Daardoor weet je in dit geval dat je geen social media marketing, maar Google Ads moet gebruiken om deze berekening te maken.
Je weet dat de kosten voor online marketing erg uiteen kunnen lopen, zelfs per kanaal. Een klik kan immers 1 cent kosten tot wel €30,00. Je weet dat dit afhankelijk is van o.a. je concurrentie. Ook dat weet je al dus de vraag wat kost een klik behandelen we hier ook niet.
Het scenario:
Een nieuwe klant levert je gemiddeld direct €500,- op. Je wilt 100 nieuwe klanten aantrekken zodat je €50.000,- meer omzet hebt dit jaar. Dat mag volgens jou zo’n €10.000,- kosten, omdat je inmiddels weet dat die klant nog veel meer zal uitgeven.
De campagnes kostten gezamenlijk €10.000,- (€2.500,- per stuk).
1. De kosten van de marketing bureaus heb je al meegerekend. Ofwel: de online marketeer die de campagnes instelt a €750,- per campagne.
2. Naast de uurkosten van een online marketing bureau in de arm nemen, blijft er €7.000,- advertentiebudget over. Meer dan genoeg voor de benodigde kliks van jouw doelgroep te behalen.
Laten we de kosten berekenen a.d.h.v. een campagne ‘per klik’ (kosten o.b.v. aantal klikken). Dat betekent dat je betaald per keer dat er geklikt wordt op je advertentie.
• 1.000 klikken per campagne = 4.000 klikken van je SEA campagnes in totaal = 4000 websitebezoekers afkomstig van je campagnes.
• Van deze 4.000 bezoekers verstuurt er 10% een contactverzoek = 400
• Van deze 400 contactverzoeken wordt 25% klant = 100 nieuwe klanten
Om het SMART te maken (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden):
• Specifiek: Via SEA campagnes, vier stuks, één voor elk klantsegment.
• Meetbaar: 4000 klikken waarvan 10% contact opneemt = 400, Waarvan 25% klant wordt = 100 nieuwe klanten
• Realistisch : 25 klanten per campagne, klinkt realistisch, toch?
• Acceptabel: 100 nieuwe klanten zijn genoeg extra klanten voor één jaar. Je komt geen organisatorische problemen tegen, dat heb je al vastgesteld in de eerdere stappen van het marketingpakket.
• Tijdsgebonden: 6 maanden tijd (1 week campagne opzetten 1 maand testen en 5 maanden draaien is meer dan realistisch voor een SEA campagne)
Fantastisch! Je hebt je doel behaald. Dikke bonus: Je hoeft geen marketeer in te huren en te betalen per uur voor deze SEA campagnes die al werken. (Dat werkt zo bij ons tenminste)
Jouw bedrijf heeft een mijlpaal bereikt.
Je kiest uit deze 4 campagnes de meest rendabele campagne. Deze kun je vervolgens aan-/uitzetten naar wens. Je weet hoeveel een campagne je oplevert en binnen hoeveel tijd.
0 reacties