SEO coach, specialist of toch maar een bureau?
Als je de website of webshop van je bedrijf wilt optimaliseren voor Google en ander zoekmachines is het kiezen van de juiste partij cruciaal, maar ja.. Wie heb je nou eigenlijk nodig? Dat is waar we in dit blog dieper op ingaan. In deze blog ‘SEO Coach, Zoekmachine Optimalisatie Specialist of Toch Een Marketingbureau?’ onderzoeken we de beste keuze voor MKB’ers die hun SEO willen uitbesteden. We bespreken de verschillen tussen SEO coaches, specialisten en bureaus, en benadrukken het belang van het kiezen van de juiste partner voor jouw unieke situatie en behoeften. Belangrijke inzichten zijn dat SEO meer omvat dan alleen Google, dat de titel ‘SEO specialist’ niet beschermd is, en dat SEO een langetermijnstrategie is zonder snelle oplossingen. In dit blog lees je ook een overzicht van de diverse SEO-specialismen, van lokale SEO tot e-commerce SEO, en krijg je advies over hoe je effectief kunt investeren in SEO voor langdurig resultaat. Voor meer details, lees snel verder.
Advies 1: SEO is niet alleen optimaliseren voor Google.
Bing wint een steeds groter marktaandeel. Hoewel Google op dit moment nog leidend lijkt, zijn ze in de loop van laatste jaren al wat procentjes marktaandeel verloren. Dat is veel voor iemand die haast 100% van zoekmachine-land in zijn broekzak had zitten. Elke zoekmachine heeft zijn eigen algoritmes en unieke manieren om voor te optimaliseren. Verkoop je bijvoorbeeld producten? Dan kan het heel zinvol zijn om je flink te verdiepen in Amazon en Bol.com zoekmachine algoritmes. Ben je een echt B2B bedrijf? Ontrafel dan het algoritme van LinkedIn bijvoorbeeld.
Advies 2: SEO specialist is geen beschermde titel.
Er zijn héél veel “SEO specialisten” en dat is helaas geen beschermde titel. Vraag daarom naar eerdere ervaringen en vraag bijvoorbeeld eens wat een knowledge domain, contextual layer, entity of query parsing is. Een goede specialist verdiept zich die zich namelijk in de patenten van Google en andere zoekmachines. Hij moet heel goed begrijpen hoe een zoekmachine werkt, data verzameld en serveert. Daar zijn zo’n 2000 bekende rankings signalen voor. Alleen met die kennis kan hij ervoor zorgen jij nu voor komt te lopen, maar ook voorop blijft lopen. Helaas weten veel SEO specialisten nog niet eens dat rankings volatiel zijn (dat jouw plekje 3 in Google bij 10x zoeken misschien 3x op 3 staat, 2x op 4 en 5x op plek 6). Dat laatste is trouwens ook goed om te weten zodat je zelf niet misleid wordt als je op een goede dag op een goede plek in Google staat 😉
Advies 3: Een SEO coach heeft geen quick-fixes voor je.
Of je nu een SEO coach inschakelt die je aan de hand neemt, een SEO consultant die je een keer op weg helpt of een online marketingbureau dat je volledige SEO uit handen neemt.. Dat maakt niet uit. Wees er op voorbereid dat SEO een lange aanloopperiode heeft. Klinkt minder aantrekkelijk, is het ook, maar de kracht van SEO zit hem in scoren op de lange termijn. Langzaam groeien en resultaten vele malen langer behouden dan een snelle advertentiecampagne. Wil je direct resultaat zien? Ga dan niet naar een SEO specialist, maar naar een SEA specialist of andere social advertiser. En oh ja, begin met SEO als je ruim in je financiën zit. Je verdient het geld pas op termijn terug. Mix het met andere marketingvormen als dat nodig is.
En de laatste tussendoor tip. Weinig specialisten en coaches weten dat Google een MC4 algoritme gebruikt. Dat betekent dat je niet een factor kan uitbuiten. Anders zou je daarvoor gestraft worden. Bijvoorbeeld bij een enorm hoog keyword density ratio of het aantal linkjes, net als in het leven gaat ook SEO om balans. En.. SEO is niet enkel de top 3 nadoen, een goede SEO coach kan je uitleggen dat er heel veel verschillende manieren zijn om een pagina te ranken en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.
SEO Coaches
Als je van persoonlijke aandacht en snelle groei van kennis en vaardigheden houdt, schakel dan een SEO coach in.
• SEO coaches zijn individuele professionals die één-op-één coaching aanbieden voor SEO-beginselen en -strategieën.
• Een SEO coach kan jou bij elke stap en vraag begeleiden.
• Coaches kunnen online cursussen en workshops gericht op praktische SEO-vaardigheden aanbieden.
SEO Training en online opleidingsplatformen / tools
Leer je snel en heb je weinig uitleg nodig en nooit vragen? Voldoet algemene kennis en how-to’s voor je? Kies dan voor een SEO training of platform zoals SEMrush of Ahrefs.
• Online platforms die gespecialiseerde cursussen in SEO aanbieden (bijvoorbeeld Udemy, Coursera).
• Opleidingsinstituten die gecertificeerde SEO-cursussen aanbieden.
SEO Consultant (consultancy)
Een SEO consultant is vooral handig als jij een heel grote website of webshop hebt als bedrijf of organisatie. Je huurt de consultant dan in voor (eenmalig) advies over een of meerdere onderdelen van je zoekmachine optimalisatie.
• Zelfstandige consultants die gespecialiseerd zijn in SEO-advies.
• Bedrijven die gespecialiseerde SEO-consultancy aanbieden.
• SEO Analyse en SEO-audit Experts
• Experts die gespecialiseerd zijn in het uitvoeren van SEO-audits om verbeterpunten te identificeren.
• Bedrijven die SEO-analysetools en -rapportages aanbieden.
SEO On-Page experts
Een SEO on-page expert houdt zich letterlijk bezig met zoekmachine optimalisaties “op een pagina”. Bijvoorbeeld een product- of categoriepagina, maar ook een blog. Hij weet alle truckjes en rankingsignalen die gelden op een pagina om deze beter te laten ranken.
• Specialisten in het optimaliseren van website-inhoud en structuur voor zoekmachines.
• Kennen al truckjes en rankingfactoren die gelden OP een pagina.
• Bureaus die diensten aanbieden specifiek gericht op on-page SEO.
SEO Off-Page experts
Weet je zelf wel hoe je een pagina met weinig concurrentvolume kan ranken m.b.v. on-page en een linkje her en der van een andere site? Dan kun je een off-page expert inschakelen. Die weet je alles te vertellen over rankingsignalen om je SEO-score te verbeteren van een pagina, zonder optimalisatie op de pagina zelf. Zoals met je Google Mijn Bedrijf (GMB), links, social media en meer.
• Professionals gespecialiseerd in off-page SEO-activiteiten zoals linkbuilding en social media strategieën.
• Bedrijven die zich richten op het verbeteren van de online autoriteit en backlinks.
Technische SEO Experts
Heb je een hekel aan “technische dingen”, schakel dan een technische SEO expert in. Dit is iemand die zich bezighoudt met foutmeldingen in onder andere je Google Search Console, Pagespeed Insight en op je website. Een website die technisch in orde is en snel laadt? Die rankt immers standaard al beter, want als een pagina niet gevonden wordt zal je nooit ranken.
• Specialisten in het optimaliseren van de technische aspecten van een website voor zoekmachines.
• Bureaus die technische SEO-audits en implementatiediensten aanbieden.
Lokale SEO Specialisten
Dit zijn de helden die dat je scoort op termen zoals “SEO specialist bij jou in de buurt” of “SEO marketingbureau in Tilburg”. Zo’n expert schakel je in als je een lokale dienstverlener bent met een beperkt servicegebied, bijvoorbeeld je gemeente of nabijgelegen steden. Dit doen ze op een hele andere manier als regulier SEO, bij lokale SEO gaat het bijvoorbeeld meer om gevonden worden op dat mooie kaartje dat je in Google ziet met die pinnetjes erop (mappack) 😉
• Experts in het optimaliseren van online aanwezigheid voor lokale zoekresultaten.
• Dienstverleners die zich richten op lokale bedrijfsvermeldingen en lokale zoekstrategieën.
E-commerce SEO Professionals
Heb je een webshop / webwinkel, een online groothandel online voor B2B klanten of een Woocommerce/Shopify webshop voor B2C klanten? Dat is iets waar een E-commerce SEO’er je goed bij kan helpen. Deze weet alles over categorie-indelingen, optimalisaties van je productteksten en bijvoorbeeld de listings met producten in je Google Merchant Center (GMC) krijgen of op Pinterest, Amazon en Bol.
• SEO-specialisten die zich richten op het optimaliseren van online winkels en productpagina’s.
• Bureaus met expertise in SEO voor e-commerce platforms.
• SEO specialisten voor Amazon, Bol en andere social partijen (zoals Etsy). Kantteking: ook hier zijn voor elk onderdeel weer specialisten, omdat elk platform anders werkt.
SEO Copywriter
Ben je zelf niet zo’n schrijverstype? Of heb je er geen zin, maar vind je de rest van SEO wel leuk? Dan kan je een SEO schrijver inhuren. Je kan dan zelf bijvoorbeeld bepalen welke blogs hij moet schrijven en waar deze voor geoptimaliseerd moeten worden.
• Copywriters gespecialiseerd in het schrijven van SEO-vriendelijke content.
• Bedrijven die contentcreatie en blogbeheer aanbieden met een SEO-focus.
SEO-geoptimaliseerde Content creators
Zoals we al aangaven is SEO niet alleen Google en zeker niet alleen tekst. Je hebt SEO voor afbeeldingen en ook voor video’s, een tak van sport op zich. Dit zijn de specialisten die je voor dat soort content inschakelt. Bijvoorbeeld een perfect video over een onderwerp, met tijdstreepjes erbij waar iemand naartoe kan springen als hij de video bekijkt, uiteraard SEO geoptimaliseerd. Dankzij de MUM update en de updates die nog komen, kan Google straks stukjes uit je film koppelen aan stukjes tekst.
• Video- en multimediaproducenten gespecialiseerd in SEO-vriendelijke content.
• Podcast makers die SEO-technieken gebruiken om bereik te vergroten.
SEO Software en tools
Als je zelf werkt aan je SEO, met of zonder SEO coach, wil je in ieder geval weten of wat je doet nou ook echt werkt. En.. Je wilt goed je keywordresearch en SEO strategie kunnen formuleren. Tools zoals SEMrush en Ahrefs helpen je hierbij.
• Aanbieders van SEO-tools voor keyword research, tracking en analyse (zoals SEMrush, Ahrefs).
• Platformen die geïntegreerde SEO-managementtools bieden.
SEO en Digital Marketing Bureaus
Best wel veel soorten SEO specialisten dus.. Geen wonder dat er dus SEO bureaus en (online) marketing bureaus zijn die verschillende soorten specialisten in dienst hebben. Let op. Hier betaal je wel vaak de hoofdprijs voor. Je betaald immers voor ALLE specialisten én.. De vergaderingen.. (auch). Daarom is De Maandelijkse Marketeer een ZZP SEO specialist, die je tevens als SEO coach kan inhuren. Ik werk wel samen met andere specialisten waar ik je graag naar doorverwijs als ze beter bij je passen. Wil jij bijvoorbeeld volledig inzetten op Amazon of Bol SEO bijvoorbeeld? Dan verwijs ik je graag door. Wil je volledig inzetten op algemene SEO voor je website, dan kan je jouw SEO aan mij uitbesteden of coachingsuren boeken.
Freelance SEO-experts voor korte(re) projecten of specifieke taken.
Heb je een heel specifiek probleem dat je niet opgelost krijgt? Plaats het dan op een van de online marktplaatsen waar SEO freelancers op actief zijn. Bijvoorbeeld als je niet afkomt van bepaalde Google Search Console errors of je website wilt migreren. En nee, ik ga niet adviseren om een Fiverr freelancer in te huren voor 10.000 backlinks, want zo help je al je SEO effort om zeep. En let op. Denk alsjeblieft niet dat je een SEO expert bent als je elke Youtube video over SEO gezien hebt. Zal ik je een geheimpje verklappen? Als al die info genoeg was, dan zou jij geen SEO coach meer hoeven inhuren. Als iets algemene kennis wordt, dan achterhaald Google het namelijk aardig snel, en.. Meestal resulteert dat in een verminderd effect van die specifieke optimalisatie. Het blijft immers een zoekmachine die ook betaalde advertenties verkoopt.
• Online marktplaatsen waar je freelancers voor SEO-werk kunt vinden (zoals Upwork, Fiverr).
• SEO Community en Forums (Online communities en forums waar SEO-professionals kennis delen (bijvoorbeeld Moz Community))
• Webinars en online evenementen georganiseerd door SEO-experts.
• SEO-gerichte Content Marketing Bureaus
SEO diensten uitbesteden aan specialisten
Lees hier verder als je meer wilt weten over de verschillende soorten SEO diensten? Zo maak je makkelijker de keuze voor de juiste SEO dienst als MKB bedrijf. Of check de alinea hieronder over je SEO uitbesteden als MKB organisatie. Wij helpen je graag bij SEO en elke andere vorm van (online) marketing.
SEO uitbesteden; vindbaar worden doe je zó
Wil als (M)KB of grootbedrijf jouw SEO uitbesteden? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met De Maandelijkse marketeer. We werken in de vorm van SEO pakketten op maat. De meeste bedrijven beginnen met een SEO pakket van €1.600,- tot €3.500,- per maand met een looptijd van minimaal 1 jaar. Het is mogelijk om tussentijds op te schalen. De reden hiervoor is dat SEO een lange aanloop nodig heeft, wees er dus op voorbereid dat je pas na 1-2 jaar resultaten begint te zien als je ervoor kiest om SEO uit te besteden. We adviseren zo snel mogelijk naar een minimum van €3.500,- per maand te gaan. Klinkt dit als enorm veel geld? Dan is SEO wellicht niet de beste keuze voor je bedrijf of kan je er het beste zelf onder begeleiding aan werken. Die mogelijkheid bieden we ook.
0 reacties