november 15, 2022

Naamsbekendheid vergroten

“Naamsbekendheid vergroten” als hoofddoel? Voorkom een ramp.

Twee maanden geleden sprak ik een ondernemer. Hij vertelde me zijn doelstelling: “Gewoon, de naamsbekendheid van mijn bedrijf vergroten”. Klinkt logisch. Toch? 

Maar.. Hij verloor in het jaar daarvoor  €50.000,- aan EXACT DEZELFDE DOELSTELLING.

Klinkt dit nu nog logisch? Nee!

Dus ben jij bezig met de marketing van je MKB bedrijf? En loop je nog met de vraag in je hoofd: “Hoe creëer ik meer naamsbekendheid voor mijn bedrijf?” Lees dan snel verder. 

De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Dit is wat anderen fout doen – en hoe jij het voorkomt.

1. Naamsbekendheid als hoofddoel i.p.v. subdoel.
2. Geen vervolgstappen (funnel).
3. Gewoon mijn naamsbekendheid via social media vergroten (of zo).
4. Je naamsbekendheid vergroten bij ongeïnteresseerden.
5. Je naamsbekendheid op het verkeerde moment vergroten.
6. Aannames in je marketing (de verkeerde boodschap kiezen).
7. Onduidelijke boodschap of alleen een logo.
8. Je naamsbekendheid meetbaar maken. 

1. Naamsbekendheid is geen einddoel. 

Naamsbekendheid op zichzelf is namelijk geen logische hoofddoelstelling. Waarom? Als iemand je kent wordt hij nog niet automatisch klant, toch? Daarom is naamsbekendheid een logische ‘sub-doelstelling’. Het uiteindelijk doel is “X meer klanten, verkopen of retentie”.

2. Geen vervolgstappen (funnel). 

Je naamsbekendheid vergroten is slechts 1 stap uit je funnel. Funnel is het marketingjargon voor alle spreekwoordelijke stappen die een onbekende zet naar klant worden. Als een klant alleen stap 1 zet dan wordt hij geen klant.

Dit zij de stappen die een klant moet zetten – en die jij moet bieden.

Stap 1 is bekendheid. (Je bedrijf / product / dienst kennen)
Stap 2 is overweging. (Je bedrijf / product / dienst overwegen als optie)
Stap 3 is actie. (Aankoop / inschrijving / contact opnemen)
Stap 4 is retentie. (Zorgen dat klanten vaker terug komen)
Stap 5 is loyaliteit. (Zorgen dat klanten loyaal zijn en/of je aanbevelen aan anderen)

Klik hier om meer te lezen over een funnel maken

3. Naamsbekendheid vergroten: social media do’s and don’ts.

De kans is groot dat je jouw naamsbekendheid via social media wilt vergroten. Maak niet deze fouten.

Het verkeerde kanaal kiezen. 

LinkedIn leent zich voor zakelijke professionals. Facebook voor oudere digitaal geletterden. TikTok voor jongeren. Om de mensen te bereiken in jouw doelgroep moet je eerst weten welk kanaal je potentiële klanten gebruiken.

Omdat een kanaal ‘nieuw is’, wil dat nog niet zeggen dat jij het moet gebruiken voor jouw merk. Check voor of jouw doelgroep op dat kanaal zit.

Het klinkt voor de hand liggend, maar toch gaat het vaak fout.

Verkeerde content voor een kanaal. 

Je content (plaatjes en posts) kopiëren en plakken van het ene social media kanaal werkt zelden. Waarom?

De content focus van het kanaal is anders. Op TikTok spelen video’s de hoofdrol. Een plaatje zal slecht presteren. Het is namelijk niet de vorm content waarvoor jouw klant het kanaal nou juist gebruikt.

De behoefte van de gebruiker is anders. Op LinkedIn willen mensen niet geamuseerd worden. Ze willen netwerken of iets leren in een professionele context. Grappige plaatjes horen daarom op een ander kanaal. De kans is groot dat je anders zelfs geïrriteerde reacties krijgt.

Posten voor jouw organisatie i.p.v. de doelgroep. 

Interesseert het jou iets wat bedrijven doen op social media? Nee. Het interesseert jouw klanten dus ook niet wat jij doet. Dat is iets wat we als ondernemer vaak vergeten.

Het is daarom belangrijk om dingen te posten die belangrijk zijn voor jouw klanten. Iets waar zij op zitten te wachten – en wat past bij het social media kanaal dat je gebruikt. 

Denk dus goed na over welke meerwaarde jij gaat leveren op een social media kanaal – en voor wie.

Het aantal actieve gebruikers niet weten. 

Onderzoek of er genoeg actieve gebruikers zijn op een social media kanaal. Hoeveel % daarvan zou jouw doelgroep zijn? En hoeveel zijn dat er in jouw regio? Zijn dat genoeg potentiële klanten die jouw producten of diensten willen kopen? Of is het ten opzichte van een andere kanaal maar summier?

Niet weten wat het kost. 

Adverteren op social media is duur. De kosten zijn per kanaal verschillend. Zorg dat je weet hoeveel je moet betalen om je doelgroep te bereiken. Vergelijk dit met andere kanalen voor je begint.

4. De verkeerde doelgroep benaderen.

Je wilt jouw bedrijf en boodschap aan nieuwe mensen laten zien die de potentie hebben klant te worden.

Een product voor vrouwen? Dat wil je bijvoorbeeld niet aan mannen verkopen. Een product voor grote bedrijven? Dat wil je niet tonen aan ZZP’ers.

Marketing Tools bieden je tal van mogelijkheden om je doelgroep te filteren. Maar.. Je moet deze filters wel instellen. 

Lever je bijvoorbeeld alleen lokaal een dienst? Dan heeft het geen zin om te adverteren voor heel Nederland. Dat is iets waar je bij het inzetten van sociale media of Google (SEA) bijvoorbeeld, goed over na moet denken.

Zorg dus dat je vooraf goed opschrijft wie precies je doelgroep is. Denk aan:

  • Regio
  • Leeftijd
  • Inkomen
  • Interesses
  • Aversies
  • Baan / functie in bedrijf
  • Pijnpunten (problemen die ze willen oplossen (privé of zakelijk))
  • Waar ze blij van worden en juist niet.
  • Waar hechten ze waarde aan? En waaraan juist niet?

Vertaal bovenstaande naar het instellen van je filters. Doe je dat niet? Dan verspil je een groot deel van je marketingbudget aan een doelgroep die nooit klant zal worden.

5. Je naamsbekendheid op het verkeerde moment vergroten.

Stel dat je eten thuisbezorgd. Dan is het slim om tussen 16:00 en 20:30 je advertenties te vertonen. Als iemand honger heeft zal hij immers sneller voor jouw actie kiezen. Dat geldt net zo voor andere bedrijven.

Bijvoorbeeld: Word lid en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling. Promoot je hetzelfde bericht tussen 13:00 en 16:00 dan zal je significant minder aanmeldingen krijgen. 

Het is belangrijk om na te denken op welk moment klanten het meeste met jouw bedrijf, product of dienst bezig zijn. Adverteer op die tijden. Weet je dat niet? Probeer dan eerst alle tijden. Je vervolgcampagne stel je dan af op de tijden die het meeste converteren (de meeste aanmeldingen opleveren). 

Dit geldt net zo voor seizoenen. Bijvoorbeeld: wanneer gaan mensen klussen, schilderen, enz. en wanneer juist niet.

6. Werken o.b.v. aannames.

Vaak denken we als MKB’er te weten wat onze klanten willen. Dat is slechts in 10-30% van de gevallen echt zo. We vertellen daarnaast heel graag over ons product. Terwijl het de klant eigenlijk gaat om het oplossen van een pijn.

Een prachtig voorbeeld van Jos Burgers ter verduidelijking: een klant wil een gat in de muur kopen, maar wij hameren op de functionaliteit van de boor die we verkopen. Lees eens goed je web- en advertentieteksten na.

Check of jij de boor verkoopt of het gat in de muur.

Voor je überhaupt iets met marketing doet is het daarom zinvol om in gesprek te gaan met je (potentiële) klant. Het is dan wel belangrijk om zo objectief mogelijk te zijn.

Stel bijvoorbeeld vast:
• Wat redenen zijn om je product te kopen.
• Wat redenen zijn om dat niet te doen.
• Welke pijnpunten je product oplost. (Wat het gat in de muur is dat je verkoopt)
• Welke meerwaarde je product of dienst levert.
• Welke meerwaarde er ontbreekt.
• Wanneer en hoe de klant onderzoek doet naar je product of dienst.
• Hoe je product of dienst volgens de klant kan helpen in zijn dagelijkse leven.
• Wat je als bedrijf beter kan doen zodat een klant sneller voor je organisatie kiest.

Dit zijn allemaal bouwblokjes voor je marketing- en sales verhaal om op in te spelen. De pijnen verzacht je, de voordelen vergroot je uit, maar boven alles sluit je aan op de belevingswereld van de klant op het juiste kanaal. 

7. Onduidelijke boodschap of alleen een logo.

Ga je adverteren? Denk dan heel goed na over het volgende. Als iemand mijn advertentie ziet? Weet hij dan:
• Precies wat ik doe als bedrijf?
• Hoe hij met mij in contact komt?
• Wat ik hem of haar wil verkopen?
• Welke meerwaarde hem of haar dit oplevert?
• Hoe mijn bedrijf onderscheidend is dan andere bedrijven?
• Is degene die dit ziet een potentiële klant?

Vaak vergeten we dat anderen ons bedrijf nog niet kennen. Je denkt dingen als:
“Het is toch logisch dat ze snappen wat we doen als ze ons logo zien.”
“Ze snappen heus wel wat we bedoelen.”
“Klanten weten vast wel wat een nieuw product van ons doet.”

Toch blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn. En kost het ook maar een beetje moeite om dat te achterhalen? Dan haken je potentiële klanten af. Waarom? 

Omdat er genoeg concurrenten zijn die wél kristalhelder maken wat ze doen. Ze leggen precies uit wat de voor- en nadelen zijn. Ze leggen uit waarom dit product specifiek voor deze klant een fantastische uitkomst is.

En… Vergeet niet dat mensen tegenwoordig verwend zijn, zelfs een beetje lui. Dat moet ook wel met die miljoenen prikkels die ze op een dag krijgen 😉 zorg dus dat de prikkel met jouw merknaam of product direct aanslaat.

8. Maak het meetbaar.

Er vanuit gaande dat je al het bovenstaande onderbouwd hebt, kies je een onderbouwde manier om je naamsbekendheid te vergroten. Zorg dat je:

• Ook de vervolgstappen van de funnel scherp in beeld hebt.

• Hoe je de groei in naamsbekendheid meetbaar maakt. Bijvoorbeeld:
– Volgers op Facebook [of een ander specifiek social media kanaal]
– Aantal vertoningen van een advertentie
– Aantal: likes, shares of comments

• Dat je nulmeting maakt voor je start.

• Per maand een meting doet van de voortgang.

• Duidelijk maakt hoeveel dit oplevert. (x nieuwe bestellingen, enz.)

• Bijstuurt of nieuwe doelen stelt waar nodig.

Conclusie: naamsbekendheid vergroten.

Je naamsbekendheid wil je dus wel vergroten, maar het is niet je einddoel. Het einddoel is meer klanten of verkopen. Je hebt daarom de vervolgstappen na naamsbekendheid scherp op je netvlies. Je bereikt de juiste doelgroep, op het juiste moment, op het juiste kanaal in een vorm die daarop aansluit. Hierover communiceer je in waarden i.p.v. de functionaliteit van je product of dienst.

Vind je dit lastig? Boek dan een gratis adviesgesprek van een half uur tot uur via de kalender op de contactpagina. Je krijgt gegarandeerd inzicht in wat je nu het beste kan doen. Of je voor ons kiest? Dat is geheel aan jou. 

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *