Hoe je met behulp van goede funnels meer klanten aantrekt.
In dit blog lees je wat voor soort funnels er zijn, zoals de sales funnel, marketing funnel en hoe jij het in de praktijk toepast om potentiële klanten aan te trekken. In een vorig blog heb ik het al uitgebreid gehad over de details van je marketing funnel. Lees snel verder.
Waarom wil jij als MKB/KB bedrijf een funnel? Laat ik een voorbeeld geven. We hebben een SEO funnel (reeks samenhangende, vindbare pagina’s) gemaakt voor een van onze klanten (Moonchildren). Deze levert nu nog steeds maandelijks zo’n 10 leads op.
Na een belletje van onze klant houden zij er 4-6 als klant over. Dat is zo’n €4000,- tot €6000,- per maand met een kleine funnel. Hier hoeven zij niets voor te doen, behalve het gesprek te voeren n.a.v. de mails die ze binnenkrijgen.
Wat zijn funnels?
Een funnel is een model met verschillende stappen. Symbolisch voor de spreekwoordelijke stappen die een onbekende moet zetten om te veranderen in een klant.
Sommige funnels hebben nóg meer stappen, welke zelfs leiden tot een onbekende veranderen in een ambassadeur van je merk.
In een overkoepelende funnel zitten meestal 2 sub funnels. Namelijk de marketing funnel: de eerste paar stappen en de salesfunnel: de laatste paar stappen.
Elke stap binnen een (sub)funnel heeft een eigen doel – en bijbehorende middelen. Denk hierbij aan: een landingspagina, blog, Facebook advertentie, SEA campagne, enz.
De inzet van deze middelen moeten optimaal afgestemd worden op zowel:
1. Je doel als 2. je potentiële klant. Op die manier haal je het meeste uit elke stap.
Het doel van elke stap is zorgen dat zoveel mogelijk mensen na ‘die stap, ook de volgende stap zetten. Want je wilt dat zoveel mogelijk onbekende veranderen in klanten. Toch?
Je meet de resultaten van deze stappen meestal m.b.v. de tools waarmee je werkt of handmatig. Dat laatste is wel een stuk lastiger.
Wat is een marketing funnel?
Een marketing funnel is het model met verschillende stappen om onbekenden te veranderen in ‘leads’ of ‘prospects’.
Leads betekent niet meer dan: “iemand die al licht geïnteresseerd is in je bedrijf, product of dienst”.
Prospects betekent dat er nóg meer gecommuniceerd is. het is iemand die misschien zelfs al gemaild of gebeld is. Het is iemand met een hoge kans om klant te worden.
Of het nu gaat om een lead of prospect, sales kan het na het doorlopen van de marketing funnel overnemen. Sales kopt dan eigenlijk een goede aanzet in.
Er bestaan ook marketing funnels die leiden tot een verkoop. Deze zie je bij B2C marketing en E-commerce vaker, denk bijvoorbeeld aan webshops of de goedkopere diensten (zoals een online cursus).
Gaat het om een heel duur product of een product wat niet online verkocht wordt? Dan zal een salesfunnel logischerwijs ergens in de marketing funnel. Er zijn veel manieren om dit aan te vliegen. Bijvoorbeeld een afspraakverzoek, een kortingsactie via de mail, een pagina met een timer voor een actie, een formulier, quiz en nog veel meer.
Je wilt zorgen dat een klant op het juiste moment het juiste aanbod krijgt, waarbij je er rekening mee houdt dat je verschillende soorten klanten hebt. Voor de beeldvorming. Een iemand zal reageren op een kortingsactie, terwijl een ander juist reageert op een persoonlijke mail.
Een marketing funnel bestaat doorgaans uit deze stappen (incl. voorbeelden van doelen).
• Naamsbekendheid creëeren (Awareness) – bezoekers op website / klikken op advertentie.
• Interesse wekken (interest) – mensen die doorklikken naar andere pagina’s.
• Overwegen en vergelijken (consideration) – je product wordt vergeleken op een platform.
• Actie (action) – formulier invullen, gesprek plannen, product bestellen.
• Retentie (retention) – klant plaatst herhaalbestelling.
• Ambassadeurschap – klant geeft reviews, verwijst anderen naar je.
Een goede marketing funnel maakt in veel gevallen zelfs sales overbodig of maakt de salesfunnel minimaal. Voorbeeld: Iemand zoekt zijn auto al online uit, hij plant zelfs de afspraak al via de website incl. tijdstip. Hij geeft al aan wat hij belangrijk vindt bij het kopen van een auto.
Hierdoor hoeft een autoverkoper alleen nog maar zijn sales praatje te doen, waarbij hij door de marketing funnel ook nog eens optimaal kan inspelen op de behoeften van een klant. Dat leidt natuurlijk tot hogere conversies (duur woord voor meer verkopen).
In de praktijk bestaan beide funnels daarom naast elkaar of lopen ze op verschillende plekken in elkaar over.
Wat is een sales funnel?
Voor sommige producten wordt (nog) geen marketing funnel ingezet. De stappen zien er dan ongeveer zo uit:
• Lead generatie (nu vaak gedaan door de marketing funnel)
• Kwalificatie (de beste leads veranderen in prospects)
• Onderhandeling (met prospects onderhandelen over de beste deal)
• Deal sluiten (van een prospect een klant maken)
• Account management (zorgen dat een klant tevreden blijft en meer besteld)
Wat het beste voor jouw product of dienst werkt? Dat weet alleen jij en/of je klant natuurlijk. Marketingfunnels hebben als doel stappen te automatiseren, kosten te drukken en onbenutte kansen systematisch te verzilveren. Wil je weten wat een marketingfunnel voor jouw bedrijf kan betekenen? Plan dan vrijblijvend een gratis adviessessie.
0 reacties