november 06, 2022

Een funnel? Dat is een handig basismodel voor je marketing en sales.

De funnel. Het eerste begrip wat je tegenkomt als je ook maar ‘iets met marketing’ gaat doen, maar wat is het nut van zo’n funnel? Hier lees je hoe de trechter jou helpt bij vragen zoals: wat gaat marketing me kosten? En belangrijker nog.. Wat gaat het me opleveren? Lees snel verder.

Laten we beginnen bij het begin.. 

Wat is een funnel en waarom is hij zo belangrijk? 

Het model is een handvat om kosten en opbrengsten van je marketing te berekenen. En belangrijker nog.. Het geeft inherent daaraan structuur en zekerheid, ook als je nog niet zo bekend bent met marketing.

Dus…

Wat is een funnel?

Een funnel is een versimpelde, maar volledige weergave van: de stappen die een onbekende doorloopt om van potentiële klant te veranderen in een betalende klant – en uiteindelijk zelfs ambassadeur van je merk. 

Meestal kies je voor meerdere funnels. Want elke individuele funnel bedoeld is voor één specifiek klantsegment. Waarom? Zo kun je deze optimaal afstemmen op de wensen en behoeften per klantgroep.

Gechargeerd voorbeeld: een oudere man zal waarschijnlijk eerder in contact komen met je bedrijf via Facebook of een krant t.o.v. een tiener die op TikTok zit. Vraag jezelf wel af of beiden je klanten zijn natuurlijk.

Je kan dan simpel berekenen wat je nodig hebt om een klant aan te trekken via een marketing funnel. Het is wel belangrijk dat je deze aannames eerst test. Hoe meer data je al hebt? Hoe makkelijker dat gaat. Check het rekenvoorbeeld hieronder.

(Stap 1: Bekendheid) Van de 1000 mensen die ons blog lezen klikt er 1/10 verder naar onze servicepagina.
(Stap 2: Overweging)Van deze 100 neemt 1/10 contact op.
(Stap 3: Actie) Van de 10 geïnteresseerden houden we 2 klanten over. 

Je weet door het voorbeeld dat je 1000 bezoekers moet hebben om 2 klanten aan te trekken. O.b.v. deze informatie maak je beslissingen. Heb je bijvoorbeeld al duizenden bezoekers? Dan kan een andere aanpak kan zijn dat je gaat optimaliseren om van de 10 geïnteresseerderen 3-4 klanten over te houden. Elke situatie is uniek. Hoe meer je meet? Hoe meer je weet!

Een funnel bestaat uit 5 stappen.
Stap 1: Awareness (bekendheid).
Stap 2: Consideration (overweging).
Stap 3: Action (actie / conversie).
Stap 4: Retention (retentie / terugkeer).
Stap 5: Loyalty (trouw en ambassadeurschap).

Maar wat heb je daar nou aan?

Waarom is een funnel belangrijk voor je business?

Dat heeft 3 redenen.
1. Een funnel model helpt je jouw marketingbudget te berekenen. (Maakt meetbaar).

2. Helpt je een gestructureerde marketingaanpak te ontwikkelen. (Resultaten voorspellen)

3. Je krijgt inzicht in waar mensen in het proces afhaken. (Waar ruimte is voor verbetering)

Een goede funnel houdt mensen van begin tot eind geboeid, bij elke stap!

Hoe werkt een funnel?

Zie de funnel als spreekwoordelijke reis van je klant. Je klant zet steeds een volgende ‘stap’ in zijn proces. De eerste stappen maken van een onbekende een klant. De laatste stappen zorgen dat deze klant blijft, meer koopt en je bedrijf promoot.

Per fase in de funnel zijn er een of meerdere ‘substappen’. Zie voorbeeld hieronder ter verduidelijking.

Voorbeeld van ‘de reis’ van je klant:
1. Klikt op jouw gepromote post op Facebook. (Awareness)
2. Leest het Blog waar je naar linkt op je website. (Awareness)
3. Klikt via daar op een ander Blog waarin je jouw diensten vergelijkt. (Consideration)
4. Download jouw ebook onder het blog in ruil voor zijn mailadres. (Actie)
5. Leest je opvolgmail met een gratis kennismakingsaanbod – en belt je. (Actie)
6. Na aankoop van je dienst ontvangt de klant een mail over een andere dienst (Retentie)
7. Liked je posts of schrijft een review (Ambassadeurschap)

Stap-voor-stap de belangrijkste zaken op een rij:

Stap 1: Awareness: Zorg dat je product, dienst of bedrijf bekend wordt bij jouw potentiële doelgroep.

Bijvoorbeeld via:
• Social media campagnes / advertenties.
• Een Blog of pagina (op je website of die van een ander) – SEO.
• Een betaalde advertentie in Google – SEA (indirect via een site of via de zoekresultaten).
• Een billboard langs de weg.
• Advertentie in de krant of nieuwsblad.

Doel: Bereik een zo’n groot mogelijke groep potentiële klanten met de juiste boodschap, tegen een optimaal rendement (kosten vs. opbrengsten). Prikkel ze om naar stap 2 in de funnel te gaan.  

Valkuilen:
• Boodschap tonen aan ‘teveel mensen’, welke geen potentie hebben klant te worden. (Onnodige kosten)
• Onduidelijke boodschap waardoor mensen niet doorgaan naar stap 2.

Wat je nodig hebt:
Een goede positionering van je bedrijf, merk, product of dienst incl. kernboodschap die de interesse wekt van je potentiële klant.

Als je zichtbaar bent wordt je overwogen als oplossing.

Stap 2: Consideration: Laat zien dat jouw product, dienst of bedrijf de beste keuze is voor de klant.

Bijvoorbeeld via:
• Blogs op je website die producten en diensten van jou met anderen vergelijken.
• Vergelijk je product of dienst met het alternatief. (Bijv. een lastige handmatige aanpak)
• Vergelijk je eigen diensten met elkaar (ondersteund met bijv. een tabel met vinkjes voor wel/niet inbegrepen)
• Blogs met verdieping over de voordelen van je producten.
• Advertenties gericht op mensen die je website al bezocht hebben. (Retargeting).
• Zorg dat je product of dienst op vergelijkingssites staat. (Denk aan: Independer / Bol.com)

Doel: Zorg dat je potentiële klant jouw product, dienst of bedrijf een voorkeurspositie geeft. 

Valkuilen:
• Het teveel hebben over je product i.p.v. de problemen van de klant die je oplost. (waarde)
• De belangrijkste koopmotieven niet meenemen in je tekst.
• De belangrijkste bezwaren waardoor een potentiële klant niet koopt niet wegnemen. 

Wat je nodig hebt:
Een duidelijk beeld van wat je klant doet – en hoe jouw product of dienst de problemen, uitdagingen of irritaties die hij/zij daarbij ervaart oplost.

Als de waarde van je product, dienst en bedrijf duidelijk is wordt je eerder gekozen.

Stap 3: Action: Zorg dat het super makkelijk is om contact met je op te nemen of een product te kopen. Waarbij je alle frictie uit het proces haalt.

Bijvoorbeeld via:
• Gratis demo plannen.
• Vrijblijvende kennismaking boeken via een online kalender.
• Duidelijke CTA buttons.
• In zo min mogelijk stappen een product kunnen bestellen.
• Geen afleiding op de pagina als je wilt dat er één actie uitgevoerd moet worden. (afspraak plannen of kopen bijv.)
• Reviews en testimonials op de juiste plekken (zodat klanten zien dat je een goed product of goede dienst levert). 

Doel: Zorgen dat je potentiële klant contact opneemt of iets koopt.

Valkuilen:
• Te omslachtig bestelproces. Nog niet in één keer kunnen bestellen bijv.
• Te moeilijk om contact op te nemen. (Bijv. alleen via mail, waarbij eerst outlook opent)
• Niet duidelijk je sociale bewijslast tonen, waardoor mensen onzeker zijn van de kwaliteit (testimonials, reviews, logo’s van klanten en productwaarderingen op de juiste plek zetten)

Wat je nodig hebt:
Testimonials en reviews op de juiste plek. Een zo’n makkelijk mogelijk bestelproces en zo gebruiksvriendelijke mogelijke manier om contact op te nemen. Dit doe je het liefst op verschillende manier. Via een online planner, telefoonnummer waar je op kan klikken, mailformulier, enz. 

Stap 4: Retention: Laat zien dat je om de klant geeft en met hem meedenkt. 

Bijvoorbeeld via:
• Opvolgmails met aanbiedingen of nieuwe producten.
• Contact warm houden in jouw community (LinkedIn, Facebook, mail of privé platform).
• Service- en FAQ-pagina’s op je website.
• Klanten nabellen.
• Proactieve suggesties bieden. (Via content of direct contact)

Doel: Zorgen dat je klant langer klant blijft en meer koopt.

Valkuilen:
• Te omslachtig bestelproces. Nog niet in één keer kunnen bestellen bijv.
• Te moeilijk om contact op te nemen. (Bijv. alleen via mail, waarbij eerst outlook opent)
• Niet duidelijk je sociale bewijslast tonen, waardoor mensen onzeker zijn van de kwaliteit (testimonials, reviews, logo’s van klanten en productwaarderingen op de juiste plek zetten)

Wat je nodig hebt:
Bepaal voor jezelf hoe je het contact met klanten warm kan houden na een aankoop. Vuistregel: dit doe je liever goed via één platform, dan slecht op meerdere platforms.

Stap 5: Loyalty: Laat de klant zich speciaal voelen en zijn waardering uitspreken. 

Bijvoorbeeld via:
• Vraag na een positief piekmoment om een review.
• Biedt een VIP programma.
• Biedt affiliate mogelijkheden aan.
• Doe positieve dingen als merk/bedrijf, waar je ambassadeurs anderen graag op wijzen.
• Geef een cadeautje en maak gebruik van het principe van wederkerigheid.  

Doel: Zorgen dat je klant een fan wordt en andere aandraagt.

Valkuilen:
• Review of testimonials op het verkeerde moment vragen.
• Van elke klant verwachten dat het een loyale klant is/wordt.

Wat je nodig hebt:
Een duidelijk plan voor jezelf en/of je medewerkers m.b.t. tevreden klanten super tevreden klanten maken. Tot slot wil je het hen zo makkelijk mogelijk maken jouw ‘positieve imago’ over te dragen aan anderen. Denk aan een promo-kit, social media posts of blogs deelbaar maken, affiliate link en/of link voor een review te plaatsen.

Conclusie m.b.t. de funnel. 
Na het lezen van deze pagina weet je waarom een funnel belangrijk is. Je weet waar je op let bij elke stap in je funnel om van je online marketing en sales een succes te maken. Je kan hier volledig zelf mee aan de slag, maar wil je liever advies of zo’n funnel laten uitwerken door een online marketingbureau? Neem dan contact met ons op of plan een vrijblijvende afspraak hieronder.

[ameliastepbooking]

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *