Moet ik als bedrijf een online marketeer inhuren?
Jij als ondernemer weet dat online marketing essentieel is om klanten te bereiken. Zeker in 2022. Je concurrenten weten dat ook, daarom zijn zij al bezig met online marketing. Jij hebt echter niet de tijd en/of expertise om het zelf te doen. Dat is wanneer een online marketeer inhuren helpt, maar hoe precies? Lees snel verder.
Weinig tijd? Dit zijn de belangrijkste inzichten uit het blog:
Het inschakelen van een online marketeer is cruciaal voor bedrijven zonder in-house online marketingexpertise. Deze specialisten verbeteren de online zichtbaarheid en klantbetrokkenheid via bijvoorbeeld: SEO, social media marketing, SEA, e-mailmarketing of andere marketingkanalen. Een online marketeer focust zicht voor jouw bedrijf op het vergroten van naamsbekendheid, het stimuleren van verkoop (middels klantwerving- en retentie) en het creëren van merkambassadeurs. Hun aanpak is flexibel, variërend van advies tot volledige uitbesteding, afgestemd op bedrijfsbehoeften.
Over welke online marketeer gaat het?
Marco van Gils, al 9 jaar eigenaar van De Maandelijkse Marketeer in Goirle (Tilburg) – en 14 jaar ervaring met on- en offline marketing. Als online marketeer help ik jou als MKB-er. Dat doe ik a.d.h.v. een gevalideerde werkwijze, gebaseerd op startup principes.
Voor jou hielp ik al veel andere (M)KB’ers, startups, marketing professionals en zelfs de Nederlandse bond voor Handboogsport. Met trots mag ik zeggen dat ik gemiddeld door klanten gewaardeerd wordt met een 9,6.
Maar dit artikel gaat niet over mij persoonlijk. Het gaat over wat een online marketeer doet – en waar hij je bij kan helpen. Lees snel verder.
Wat doet een online marketeer?
Een online marketeer zorgt voor jouw online succes in de breedste zin van het woord. Het einddoel is meer winst. Door online marketing te optimaliseren realiseer je betere resultaten tegen lagere kosten.
Een goede online marketeer houdt de de online marketing trends scherp in de gaten. Daardoor zorgt hij met behulp van advies of uitvoering dat jij snel kan inspelen op veranderende trends en algoritme-updates van zoekmachines en sociale platforms.
Dat zorgt ervoor dat jij bijvoorbeeld de juiste technologieën en (social media) kanalen inzet voor jouw doelgroep om je (sub)doelen effectief te bereiken.
Voorbeelden van subdoelen waar een marketeer je bij helpt:
• Naamsbekendheid.
• Klanten langer klant houden.
• Meer verkopen, offerte aanvragen of bestellingen.
• Meer verkopen / bestellingen van bestaande klanten.
• Ambassadeurs voor je merk creëren (voor mond-tot-mond reclame).
Middelen en kanalen om je marketingdoelen te behalen:
• Vindbaar zijn in Google (SEO).
• Aanwezig zijn op social media (SMM).
• Campagnes / advertenties die leiden naar je website/-shop (SEA).
• Offline marketing.
• Heldere (online) marketingstrategie.
Oke, en dan?
Op de website zelf speelt; overtuigende copywriting, conversieverhoging en gebruiksvriendelijkheid een rol. Deze combo maakt van je website bezoekers betalende klanten.
Zaken die daarvoor ingezet worden zijn o.a. chatbots, landingspagina’s en inschrijfmogelijkheden voor een nieuwsbrief (met gem. 22% conversie).
Dit proces wordt gemonitord door de online marketeer die je inhuurt. O.b.v. zijn analyses worden activiteiten bijgestuurd om resultaten te vergroten.
Jij wilt vast meer weten over veelvoorkomende marketingvormen.
Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Optimization (SEO), ook wel: zoekmachine marketing genoemd. Dé populairste en duurzaamste vorm van marketing. Je kan een online marketeer inhuren om jou of je medewerkers SEO uit te leggen of het aan hem uitbesteden.
Het doel van SEO? Op relevante zoekwoorden bovenaan in de ‘organische zoekresultaten’ van Google staan. Dit is de #1 plek onder betaalde advertenties.
Relevante zoekwoorden zijn: woorden of korte zinnen die jouw potentiële klant typt in Google, waarbij ze het doel hebben een probleem op te lossen (zoals waar koop ik product x).
Dit zijn warme leads. Wil jij die verzilveren? Zorg dat je op #1 in Google staat. Daar heb je een goed zoekwoorden-onderzoek, duidelijke strategie en consistente SEO voor nodig.
Bij SEO werkt een online marketeer o.a. aan;
• Zoekwoorden onderzoek (weten waar je op moet scoren).
• Techniek en gebruikerservaring van je website / webshop.
• SEO teksten (webtekst, metatekst en Blogs).
• Afbeeldingen (infographics, productfoto’s en plaatjes).
• Architectuur van je website (site navigation).
• Outreach (netwerken, gastbloggen, en links opbouwen ( linkbuilding).
• Citations (plaatsing van je bedrijf in gidsen / overzichten).
Dat is lang niet alles. De lijst is honderden punten langer. Het is mogelijk een online marketeer in te huren die slechts een onderdeel doet.
Ben je bijvoorbeeld een lokale dienstverlener met een fysieke locatie? Dan wil je bijvoorbeeld in de lokale zoekresultaten en op Google maps gevonden worden. Ben je een webshop die levert in Nederland, België en/of andere landen? Dan ziet jouw SEO strategie er heel anders uit.
Search Engine Advertising (SEA)
De tegenhanger van Search Engine Optimization (SEO) is Search Engine Advertising (SEA). Het gaat dan om Google Ads advertenties en campagnes. Je benadert nieuwe klanten betaald via zoekresultaten of het displaynetwerk van Google (andere websites, zoals nieuwswebsites waar je banner op komt).
Het is ook mogelijk websitebezoekers te ‘re-targetten’. D.w.z. jouw advertenties tonen nadat ze op je website geweest zijn. P.s. Er zijn recent ook nieuwe opties uitgebracht waardoor je o.a. met Google Merchant makkelijker je producten kan verkopen.
Met betaald adverteren scoor je sneller resultaat. Stop je met adverteren? Dan stopt het resultaat. Daarom wordt vaak gekozen voor SEO of een SEO/SEA combinatie.
Social Media Marketing (SMM)
Social media marketing. Wat kan je daarmee? Je klanten vanaf social media naar je website krijgen.
OF
juist zorgen dat ze je volgen op social media. Zodat jij op dat kanaal een groter ‘gratis bereik’ hebt. Hiervoor worden betaalde campagnes en advertenties ingezet, gemixt met community building en content marketing.
D.w.z. plaatjes, vragen, teksten, enz. Die je doelgroep interesseert. Waardoor jij meerwaarde creëert – likes, shares, enz. krijgt. Ook hier is het doel van zoveel mogelijk volgers betalende klanten te maken.
De kanalen die gebruikt worden? Die verschillen – en ook de ‘content’ die je maakt. Zo is Pinterest bijvoorbeeld gefocust op foto’s en TikTok op korte video’s, LinkedIn leent zich voor zakelijke Blogs. Je moet dus content maken die past bij het kanaal.
Elk social media kanaal heeft ook zijn eigen soort bezoekers. Daar moet je goed op letten voor je besluit erop aanwezig te zijn.
TikTok is bijvoorbeeld erg populair onder jongeren die zich willen amuseren, terwijl LinkedIn gefocust is op mensen die zakelijk netwerken.
E-mail Marketing (en lead nurturing)
Ja, heftige woorden hé: Lead nurturing. Het betekent dat je een potentiële klant steeds warmer maakt voor je product of dienst.
Dat doe je met bijvoorbeeld een reeks waardevolle mailtjes, waarmee je kleine probleempjes voor de persoon (lead) oplost. Zo bouw jij vertrouwen en een band op met je potentiële klant.
Tot diegene een betalende klant wordt. En daarna? Dan ‘nurture’ je natuurlijk verder 😉
Want een betalende klant nog iets laten kopen? Dat gaat een stuk makkelijker dan een nieuwe klant wat laten kopen. Toch?
Mij als freelance online marketeer inhuren?
Leuk dat je dat overweegt, misschien ‘geloof jij het wel’ omdat mijn Full service marketingbureau met een 9,6 beoordeeld wordt. Toch is het handig om kennis te maken. Waarom?
Onze visie moet bij elkaar passen. Zo geloof ik dat je beter één keer goed kan investeren dan 2x half. Daarom werk ik in de vorm van een marketing pakket. We beginnen daarin écht bij de basis. Binnen enkele maanden staat je marketing van a t/m z succesvol op de rit.
Wat al goed is? Dat slaan we over. Wat niet? Dat fixen we. Want succes bouw je op een stevige basis, niet op los zand.
Als mij als online marketeer wilt inhuren kan dat voor een vast bedrag per maand. In de vormen: advies, coaching of (gedeeltelijke) uitbesteding. Jij kan me ook inschakelen op ad-hoc basis, waarbij er per uur gefactureerd wordt.
Jij kiest waar je jezelf het prettigst bij voelt. Wil jij me zo spreken? Bel dan even. Of plan via de agenda hieronder een moment waarop jij een half uurtje wilt vrijmaken.
0 reacties