augustus 24, 2022

Marketing consultant

online marketing consultant seo

Marketing consultant inhuren? [Wel of niet doen]

Moet ik een marketing consultant, -adviseur of -coach inhuren? Dat is vaak de hamvraag. In dit artikel lees je welke soort marketing consultants er zijn, wat ze doen en wat de voor- en nadelen zijn. Zo weet je zeker dat je jouw marketingbudget op de juiste wijze investeert. 

Wat is een marketing consultant?

Een marketing consultant is een expert met een flinke portie kennis binnen het marketing domein. Hij onderzoekt wat voor jouw bedrijf de beste promotiekansen zijn m.b.t. on- en offline marketing. Het resultaat kan; ad-hoc advies, marketing coaching, begeleiding, een rapport of volledige marketingstrategie zijn. 

Een marketingadviseur geeft antwoord op de vraag: “Hoe kunnen de gestelde bedrijfsdoelstellingen behaald worden met (ondersteuning van) marketing?”

Zijn de organisatie vragen of -doelstellingen nog niet scherp? Dan helpt een marketingadviseur hier doorgaans bij.

Voorbeelden van marketingdoelstellingen die voortkomen uit organisatiedoelstellingen:
• Conversie verhogen.
• Vindbaarheid in Google vergroten (ranken op plek: 1, 2 of 3).
• Naamsbekendheid vergroten.
• Imago/reputatie/klantwaardering verbeteren.
• Interne marketing kennis vergroten (in-house team samenstellen).
• Marketingbudget optimaliseren.
• Meer leads / aanvragen ontvangen.
• Meer fysieke bezoekers.
• Meer bezoekers op de website.
• Klantbetrokkenheid vergroten.
• Kosten verkleinen door automatisering.
• En vaak vergeten: up- en aftersales bevorderen.

De doelstellingen dienen wel concreet uitgedrukt te worden in percentages, cijfers, budget, middelen, uren en een tijdspad. Dit biedt nooit een garantie, maar wel een duidelijke richtlijn en indicatie. Bij marketing is het belangrijk doorlopend te monitoren en bijsturen waar nodig. 

Een goede adviseur zorgt dat je met kleine budgetten experimenteert, waarna je bij succes pas opgeschaald. Zo beperk je het risico op verkeerde investeringen en vergroot je de kans op succes. De inschattingen voor resultaten worden o.a. gebaseerd op voorgaande cases, ervaringen en prognoses die gemaakt kunnen worden met tools zoals Google Ads. 

Het advies van de marketingadviseur wordt meestal uitgebracht in de vorm van een marketingstrategie. In de strategie staat onderbouwd beschreven welke marketingactiviteiten uitgevoerd moeten worden, bijvoorbeeld:
• (Digitale) advertenties.
• Online campagnes.
• Gastblogs.
• Advertenties in tijdschriften en vakbladen.
• Social media campagnes.
• Social media opzetten of community management.
• Radio of TV reclame.
SEO of SEA (zoekmachinemarketing).
• Branding (logo en huisstijl).
• Bedrijfspositionering of productpositionering.
• Propositie-ontwerp.
• Customer journey.
• Persona’s ontwikkelen.
• Website- of webshop aanpassingen.
• Copywriting voor de website of campagnes.
• Grafische vormgeving van flyers, brochures, posters, enz.

Deze strategie – met bijbehorende activiteiten – kan vervolgens uitgevoerd worden door: jouw organisatie, de marketeer/consultant zelf, een specialist per activiteit (bijvoorbeeld op het gebied van SEO) of een ander online marketing bureau.

Wat neemt een marketing consultant mee in zijn overweging?
• Budget. (De Maandelijkse Marketeer onderscheidt zich door kosten drukkend te adviseren.)
• Haalbaarheid van activiteiten o.b.v. tijd, geld, kennis en middelen.
• Te verwachten rendement: op korte termijn en lange termijn (CLV).
• Meetbaarheid van doelstellingen.
• Welke soort marketingmix het best geschikt is (kanalen, middelen en advertentievormen).
• Berekenen van rendement: het bereiken van potentiële klanten tot aan hoeveel er daadwerkelijk klant worden – en wat de kosten versus het rendement daarbij zijn.
• Of de keuzes goed onderbouwd zijn (niet o.b.v. aannames).
• De verwachtingen, wensen en behoeften van de opdrachtgever.
• Soortgelijke ervaringen en resultaten uit eerdere cases.

Wat is een online marketing consultant?

Een online marketing consultant richt zijn advies volledig op marketingdoelstellingen behalen m.b.v. digitale campagnes, kanalen, middelen en advertenties. Denk hierbij o.a. social media zoals; TikTok, Facebook, Instagram en LinkedIn, maar ook andere digitale middelen zoals; e-mail marketing, website-optimalisatie, automatiseringstools, chatbot flows en CRM’s. 

Wat doet een marketing consultant?

Een marketing consultant / adviseur geeft advies over hoe je bedrijfsdoelstellingen kan behalen m.b.v. marketing. Meestal start hij met het vertalen van een organisatiedoelstelling of -vraag naar een marketingvraag. Deze wordt vervolgens vertaald naar een marketingstrategie of advies. Dit kan voor de hele breedte van marketing en/of communicatie gelden OF voor één concreet kanaal zoals Facebook of Google.

Wat is het verschil tussen marketing en online marketing consultancy?

Digital marketing consultants adviseren je hoofdzakelijk over het behalen van bedrijfsdoelstellingen m.b.v. online marketing. Marketing consultancy in het algemeen bekijkt de volledige breedte van marketing (en communicatie), dus: zowel off- als online.

7 redenen van bedrijven om een marketing consultant inhuren:
Waarom zou je als bedrijf nou een marketing consultant inhuren? Dat is per situatie verschillend. Dit zijn de meest genoemde redenen van andere bedrijven om een marketingadviseur in te schakelen o.b.v. meest genoemd naar minst genoemd:

1. Er is niet genoeg – of niet de juiste – marketing kennis in huis om succes te behalen.
2. Er wel genoeg kennis binnen het marketing team, maar niet genoeg tijd intern.
3. Er moeten meer verschillende marketingvormen opgepakt worden.
4. Een buitenstaander is nodig voor een frisse blik.
5. Het is goedkoper dan zelf personeel werven in dienst houden (of minder risico).
6. Het is moeilijk om aan goede in-house marketeers te komen.
7. Er is een specialist nodig (bijvoorbeeld voor SEO).

Welk soort marketing consultancy heb ik nodig?
Weeg voor jezelf af welke soort marketing advies je nodig hebt. Liep of loopt je bedrijf goed, maar heb je nog maar weinig aan marketing gedaan? Kies dan voor een marketing adviseur. Ben je al 100% zeker dat je online marketing advies nodig hebt? Kies dan een marketing adviseur OF online marketing consultant.

Ga je een nieuw product of dienst in de markt zetten? Overweeg dan USP marketing consultancy (Unique Selling Point), customer journey consultancy of propositie marketing. Deze vormen staan specifiek stil bij de meerwaarde van je product, dienst of bedrijf voor klanten. Deze vormen zijn ook erg populair bij start-ups, innovatie en automatisering.

Ben je als bedrijf al lang bezig met marketing? Heb je volop aantoonbare resultaten? Dan is een marketing specialist voor jouw online kanalen interessant. Denk aan een e-mail marketing expert, een expert voor bijvoorbeeld LinkedIn of SEA- of SEO specialist.

 

Kosten versus opbrengsten van marketing consultancy.
Marketing consultancy kan je veel opleveren, net als een goede boekhouder, zowel nu én op termijn.

Het is verstandig te investeren in marketing advies als je net met marketing begint en/of nog geen strategie hebt. Zo voorkom je het gros van de fouten op voorhand, wat tevens ook dubbel werk voorkomt. Zeker aan het begin moet elke euro tellen, consultancy zorgt daarvoor.

Als je (als organisatie) weinig kennis hebt op het gebied van online marketing. Voorkom fouten, onnodige kosten en creeër meer zekerheid vóór je in investeert.

Als je jouw marketing zelf doet of meer resultaat wilt halen uit je marketing team. Je uren kan je maar een keer besteden. Voorkom dat je jouw uren vergooid aan veel moeite, maar weinig resultaat van je marketing. Vergroot je rendement per uur of leer skills waarmee je kosten kan drukken of resultaten versnellen.

Stagneren je eigen resultaten of die van het marketingteam?. Zorg dat je een frisse blik krijgt op je marketing strategie en activiteiten, zo krijg je weer een creatieve boost, plus vaak direct meer resultaat door een aantal nieuwe inzichten.

De voor- en nadelen van een marketing consultant inhuren:

Voordelen:
• Je boost je expertise met grote sprongen. Zo kan je kosten drukken en slimmer investeren.
• Risico’s voor misinvestering gaan omlaag. Je hebt meer zekerheid.
• Ziet vaak dingen die je zelf niet ziet, die geld kosten en/of opleveren.
• Kan dingen die je niet begrijpt goed uitleggen. Legt uit waar je rekening mee moet houden.
• Betere en grotere resultaten (meestal ook in kortere tijd).
• Helpt je veel tijd te besparen.
• Brengt de nieuwste kennis met zich mee.

Nadelen:
• Een marketing adviseur geeft doorgaans alleen advies (wij voeren ook uit).
• Advies levert veel op, maar het advies zelf is niet goedkoop.

Kiezen voor De maandelijkse marketeer als online marketingbureau.
De maandelijkse marketeer biedt zowel (online) marketing advies, coaching als de mogelijkheid tot uitbesteding. Zo kan je advies dus direct opgevolgd worden – en blijven de lijntjes kort.

Onze online marketeer staat altijd voor je klaar! Het gros van onze klanten (zo’n 75-80%), zijn bedrijven die (net als jij) al meerdere online marketing bureaus hebben geprobeerd voor ze bij ons terechtkomen.

Wat kost een marketing consultant?
Goedkope marketing consultants kosten tussen de €45,- en €60,-. Let op, het senioriteit niveau en het resultaat is hier vaak ook naar. De gevorderde consultants vragen zo tussen de €60,- en €100,-. Bij De Maandelijkse Marketeer betaal je €100,- excl. btw. per uur voor: een marketingadviseur met een review score van een 9,6.

Voor langlopende adviestrajecten van minimaal een jaar met minimaal 10 uur p.m. betaal je €80,- excl. btw. per uur.

Het is natuurlijk aan jou als ondernemer waar je voor kiest, maar denk er goed over na. Het is misschien wel dé volledige / enige marketingstrategie waar je aan blijft werken. De kwaliteit moet daarom écht goed zijn, check daarom altijd eerst de reviews van je marketingadviseur. 

Wil je vrijblijvend kennismaken? Plan dan een Zoom gesprek in met De maandelijkse marketeer. Via het blauwe blok met de agenda module.

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.