september 28, 2022

Beste marketing tips voor je bedrijf.

Beste marketing tips voor je bedrijf.

Marketing tips voor je bedrijf nodig? Top, we hebben er 1001 voor je. De beste marketing tip? Zorg voor een goede onderbouwing, doe onderzoek! Waarom? 70-80% van onze klanten geeft bij de intake aan zelf al marketing te hebben gedaan of een bureau ingehuurd te hebben. Toch was het resultaat summier.. 

Hoe kan dat?

Dat is een stereotype geval van: “marketing gebaseerd op aannames”. 

Dat wil je verder uitgelegd zien. Laat ik een voorbeeld geven.

Jij hebt je droombedrijf gestart. Je verkoopt bureaustoelen.

Het zijn echt dé meest fantastisch, lekker zittende bureaustoelen die je jezelf maar kan bedenken. 

Dat vertel je dan ook vol trots aan iedereen. Echter komt het maar zelden tot een verkoop of zelfs een klik op je campagne. 

Hoe kan dat, de stoelen zijn toch fantastisch en dat vertel je toch duidelijk? 

Je marketing werkt dus niet. Dat kan aan veel zaken liggen, maar dit zijn de meest voorkomende.

Tip #1 Onderzoek maakt duidelijk wat koopmotieven zijn, doe dus onderzoek!

Je verkoopt nu wellicht niets omdat de klant helemaal niet geïnteresseerd is in hoe lekker de stoel zit. Hij zoekt gewoon stoelen voor zijn medewerkers tegen een betaalbare prijs. “Zolang ze maar voldoen aan de ARBO norm en ergonomisch zijn”.

P.s. het is dus ook heel belangrijk om te weten wie je doelgroep is – en welke subdoelgroepen je bediend. De kans is groot dat elke segment andere koopmotieven heeft.

Tip #2 Weet op welk marketingkanaal je focus ligt

Hoewel een Facebook campagne een groot succes voor een ander kan zijn, kan het voor jou een kostenpost zijn die niets oplevert. 

Dat een van jouw mede-ondernemers succes behaalt op Facebook is dus geen garantie dat jij dat ook doet. 

Zeker als hij last minute reizen naar het buitenland verkoopt en jij functionele stoelen.

Tip #3 Speel in op het doel waarmee de klant op social media zit.

Als je gebruik maakt van SEO en SEA, dan weet je dat mensen zoeken naar iets om een probleem op te lossen. Jouw stoel kan dan ‘de beste oplossing zijn’. 

Social media werkt anders. Daar zitten mensen vaak om zichzelf te entertainen en sociale contacten te onderhouden. 

Waar je op LinkedIn misschien nog wel gesprekken rondom ergonomie op gang kan brengen, zal dat bij Facebook bijvoorbeeld een stuk lastiger zijn. 

Het past namelijk niet bij de context waarin het kanaal gebruikt wordt. En zit jouw doelgroep nou wel op Facebook? Bedenk dan goed hoe je op een entertainende manier mensen aan je kan binden. Of gebruik simpelweg een Facebook Pixel. Dat is een klein stukje script op je website, waardoor je kan adverteren richting mensen die je website al bezocht hebben. 

Tip #4 De klant kan jouw stoelen niet vinden in Google.

Het is eerder een constatering dan een tip. Heb jij ook een website of webshop? En voeg je daar zelden of geen Blogs aan toe die gelezen worden? Bouw je niet actief links van andere websites naar jouw website toe? Dan is de kans groot dat je simpelweg niet gevonden wordt. 

De beste tips zijn in dat geval, volg een SEO workshop of besteed je SEO uit. Want een website alleen zorgt niet automatisch voor bezoekers, ook niet de zogenaamde ‘SEO geoptimaliseerde websites’ die verkocht worden.

Tip #5 Zorg dat zij het ook weten..

Vaak komen we bedrijven tegen die heel veel goed doen, maar als we vragen: “Waar kunnen we dat lezen?” Dan valt het stil. De kans is groot dat jij ook heel veel goed doet, maar dat het niet online staat.

Nu 90-95% van je klanten zich online oriënteert is het wel belangrijk dat al jouw diensten, producten en je onderscheidende vermogen ook op je website staan.

Tip #6 Ze geloven jou niet, maar een ander wel..
Als ik zeg dat je mij kan vertrouwen, vertrouw jij mij dan? Nee, vaak niet he? Dat werkt bij klanten dus net zo. Het is veel beter dat anderen zeggen dat jij te vertrouwen bent. Dat geloven je potentiële klanten dan weer wel. Dat werkt ook zo met de verkoop van je stoelen.

Reviews en sterren beoordelingen worden steeds belangrijker in het keuzeproces, zorg ervoor dat je deze actief verzameld. EN op je website hebt staan. 

Als je dan ook nog aan je nieuwe klanten kan laten zien wat de resultaten waren van je andere klanten? Dan ben je koopman.  

Tip #7 Maak je marketing saai en voorspelbaar.
Nee niet letterlijk. We bedoel dat je moet testen wat werkt en wat niet. Dat doe je op kleine schaal, in resultaatgerichte sprints, net als wij. 

Het is daarbij beter om één keer meer te investeren om te achterhalen wat goed werkt, zo krijg je zekerheid van resultaten.

Heb je die zekerheid eenmaal, dan is het een kwestie van ‘saai’ je campagnes aan/-uitzetten en opschalen.

Tip #8 Er komt geen actie zonder call to actions.
Call to actions zijn knoppen die stimuleren om door te klikken of teksten die een oproep doen om contact op te nemen. Zoals die onderaan deze pagina: Klik hier en plan vandaag nog een afspraak! Je wilt deze zo makkelijk mogelijk maken.

We zijn als mensen behoorlijk verwend en daardoor lui, dus ook jouw klanten. Of je het nu gelooft of niet. Maak het ze dus makkelijk. Zorg dat zelf niet hoeven te bedenken wat ze moeten doen, maar neem ze aan de hand om een contactmoment te plannen of aankoop te doen.

Tip #9 Goede marketing heeft doelen met een bijbehorende strategie.

Zonder duidelijke marketingstrategie blijven in een positief geval de resultaten van je onderneming zo’n beetje hetzelfde. 

Vaak is het onduidelijk wat er gedaan moet worden. Een marketingstrategie zorgt dat marketing – en daarmee de resultaten van jouw bedrijf – in beweging blijven.

Tip #10 Leer online marketing of besteed het uit.

Veel kleine bedrijven hebben weinig tijd voor marketing, misschien herkenbaar? Het gevaar is alleen dat je achter geraakt op marketinggebied. 

Je concurrenten winnen terwijl jij dit leest (online) terrein. Dat hoef jij vandaag niet te voelen, maar wellicht wel dit jaar nog of misschien voel jij het zelfs al? Dan is het echt tijd voor actie. 

Online marketing is namelijk de nieuwe voordeur van je bedrijf. En is jouw deur niet te vinden? Dan wandelen ze zo een andere deur binnen.

Als jij of een medewerker tijd kan reserveren voor online marketing is dat wenselijk. Zorg er in dat geval voor dat je marketing écht onder de knie hebt, anders is het zonde van je tijd. Wat weggegooid geld is.

Een paar handige tips volstaan daarbij niet om je marketing succesvol te maken. 

En de gratis blogs die je leest, webinars die je volgt en gratis video’s die je bekijkt? Die zijn bedoeld om jou te prikkelen om contact op te nemen, niet om je jouw marketing volledig te leren. 

Begrijp ook dat marketing tijd kost OF geld. Dus als tijd belangrijker is, kies er dan voor je online marketing uit te besteden. Zo blijf je het risico op achterlopen voor – en trek je meer nieuwe klanten aan. Of dat via social media is, SEA, SEO of een andere marketingvorm?

Dat kan een online marketing bureau je het beste vertellen. Wees wel kritisch op wat er gezegd wordt. Gouden bergen? Dingen die te mooi zijn om waar te zijn? Die zijn dat vaak ook.

Marketing is voor veel van onze klanten niet voor niets vóór ze met ons samenwerkten een grote kostenpost geweest. Besteed je geld liever één keer goed, dan twee keer half.

Marketing voor ondernemers

Boks jij als (M)KB’er op tegen de grote jongens zoals Bol.com of thuisbezorgd? Chapeau! We hebben hier tal van creatieve strategieën voor om toch te kunnen winnen, jij ook?

Dit zijn alvast wat handige tips.

Tip #11 doe wat zij niet (goed) doen.

Wat voorbeelden:

• Grote bedrijven automatiseren héél veel. Dat is jouw kans om juist het podium te pakken met persoonlijk contact bij de klantenservice.
• Grote bedrijven zijn vooral in campagne vorm aanwezig op social media. Jij kan hier op comments reageren.
• Corporaties zijn vaak een gezichtsloze entiteit, terwijl mensen graag zaken doen met mensen. Jij kan jouw bedrijf veel ‘persoonlijker’ laten overkomen, met foto’s van jou, het team en handgeschreven mails.

En tot slot. Pick your fights! Als jij jouw product of dienst wilt verkopen, kies dan niet om te adverteren op een term als “bureaustoel”, waar Amazon of Bol.com flinke budgetten op inzetten.

Doe onderzoek, kijk in je Google Adwords naar wat termen zijn met een lage concurrentie. Zoals “Zwarte lederen kantoor bureaustoel”. De zogenaamde longtail keywords. Dat is een manier waarop jij makkelijker klanten kunt krijgen, tegen minder kosten. Deze termen zijn voor grotere bedrijven vaak minder interessant omdat de zoekvolumes lager zijn.

Conclusie:
Zorg dat je marketingkeuzes onderbouwd zijn. Zorg dat je boodschap niet berust op aannames, maar dat je jouw klanten ook echt kent. Dat vergroot de conversie bij elke vorm van marketing, al voor je een euro hebt uitgegeven. Kies of je marketing zelf doet of het uitbesteed. Maak liever aan het begin wat extra kosten, dan later doorlopend te veel kosten met te weinig resultaat. 

Op onze website kun je vinden hoe wij je als klein bedrijf of MKB bedrijf kunnen helpen bij internetmarketing. Ben je al overtuigd? Plan dan vandaag nog een gratis adviesgesprek. Of bel / mail ons.

Ja, ik plan vandaag nog een gratis afspraak!

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *