september 27, 2022

Bedrijfsdoelstellingen

Wat is het doel van bedrijfsdoelstellingen? 

Weet je al waar jouw bedrijf over 5 jaar staat? Hoeveel meer omzet je maakt? Hoeveel kosten je bespaart? Nee? Stel dan je bedrijfsdoelstellingen vast. Want een stabiele groei in klanten ontstaat zelden per toeval. 

Organisatiedoelstellingen vergroten per definitie je resultaat. 

Veel (M)KB’ers zijn al druk genoeg met de orde van de dag. Want het gaat vandaag immers goed of het is druk. Dus die doelstellingen en plannen, die moeten maar even wachten. 

Herkenbaar? Dat is niet zo gek. Dat is namelijk precies wat de gemiddelde MKB’er ervaart.

Het probleem is dat jij voelt dat er ‘iets moet veranderen’. Je wilt bijvoorbeeld ‘iets met marketing’ of ‘iets met automatisering’ doen, maar wat? En hoe kom je daar nou aan toe? En moet zoiets opleveren en kosten?

Organisatiedoelstellingen helpen daarbij. 

Deze bedrijfsdoelen lijken vandaag overbodig, maar zijn precies de reden dat je bedrijf over 1 of 5 jaar nog steeds goed presteert, liefst zelfs beter. 

Bedrijfsdoelstellingen geven richting en zekerheid. Ze maken duidelijk wat er nodig is om de toekomst die je in gedachten hebt te bereiken. Ze geven vervolgens structuur om dat te bereiken.

Op die manier kan jij er subdoelstellingen aan hangen, een kostenplaatje en het werk delegeren. 

Zo kan jij je weer richten op de orde van de dag, zonder je zorgen te hoeven maken dat je de toekomst uit het oog verliest.

Dat is waarom De maandelijkse marketeer bij jouw doelen begint. Eigenlijk vrij logisch, toch?

Soorten doelen.
Grofweg zijn bedrijfsdoelstellingen terug te brengen in:
1. Kosten besparen.
2. Winst of omzet vergroten.
3. Innoveren (met als reden eigenlijk weer punt 1 of 2).

Best simpel – en logisch – toch?

Thema’s voor subdoelstellingen zijn bijvoorbeeld:
• Kostenefficiënt werken (tijd en middelen besparen en ze optimaal benutten)
• Automatiseren (ICT en IT).
• Marketing en communicatie (nieuwe klanten aantrekken en meer halen uit huidige klanten).

Nog een stap verder heb je de operationele doelstellingen. Welke je formuleert op bedrijf-, afdeling-, team- of individueel niveau.

Voorbeelden van operationele SMART marketingdoelstellingen:
1. In 2 jaar tijd van 5.000 naar 40.000 website bezoekers groeien m.b.v. maandelijkse marketing. 

Resultaten van SEO zien duurt bijvoorbeeld langer, maar ze zijn veel duurzamer. Als je stopt met SEO blijven de resultaten nog lang voortduren. Dit kan een doelstelling zijn als je gestaag, maar blijvend je klantenbestand wilt laten groeien.

Doordat het aantal bezoekers nadat je stopt gelijk blijft is dit een van de meest duurzame investeringen. Organische zoekmachine marketing is geschikt voor bedrijven die een vaste aanwas aan klanten per maand willen bereiken.

2. In 7 maanden tijd 10 nieuwe klanten aantrekken m.b.v. SEA campagnes gericht op diensten [x, y en z].

Resultaten van SEA zien gaat sneller, maar als je stopt met je betaalde campagne stopt ook het resultaat. Dit is een doelstelling die past wanneer je binnen een bepaalde tijd (zeg 1 jaar) doelen stelt, die vervolgens vrij snel bereikt moeten worden. 

“De toekomst van je bedrijf garanderen? Dat begint bij bedrijfsdoelstellingen formuleren.”

Met bedrijfsdoelstellingen bedoelen we niet ‘gewoon meer klanten’ of ‘meer omzet’. We bedoelen ook niet van €100.000,- naar €1.000.000,- omzet gaan in één maand.

Goede doelstellingen zijn namelijk SMART geformuleerd. 

Dat staat voor:
• Specifiek (Wat ga je precies doen?)
• Meetbaar (Hoe meet je de vooruitgang in cijfers?)
• Acceptabel (Is het een doel waar je wat aan hebt?)
• Realistisch (Is het een doelstellingen die daadwerkelijk te realiseren is?)
• Tijdsgebonden.(Staat er een deadline en is het tijdsbestek ‘realistisch’?)

Door het SMART formuleren van doelen dwing je jezelf tot nadenken, concrete keuzes maken. 

Zo kom je in de actiemodus (of zet je anderen in de actiemodus).

Je maakt van een strategisch doel voor de lange termijn, een strategisch plan. Daarbij maak je een actiegerichte takenlijsten die je binnen het komende jaar kan bereiken. 

Dit doe je zelf, met je medewerkers en/of m.b.v. externen. 

Zo ga je per jaar doelen stellen. Zo ga je ervoor zorgen dat je over 5 jaar staat waar je wilt staan. Wanneer je zaken als een SMART doel formuleert, kan jij goed zicht houden op wat je wilt bereiken – en de voortgang daarvan.

Waar moet ik op letten als ik ga werken met SMART doelstellingen?

Na het stellen van doelen: plan, voer uit en evalueer. Stel vervolgens doelen waar nodig bij. 

Houd doelen realistisch. Weet je niet of ze dat zijn? Valideer dan eerst of ze realistisch zijn door ze te testen in korte sprints. Doe dit vóór je er lange termijn doelen van maakt. Weet je bijvoorbeeld dat een campagne of SEO een X aantal klanten per maand oplevert? Dan kun je doelstellingen toevoegen of opschalen.

Betrek de betrokkenen. Ofwel: vraag aan medewerkers en externen wat er nodig is om jouw doelstellingen mogelijk te maken. Welke middelen, budgetten, etc. hebben zij nodig om doelen te bereiken.

Wederom. Plan, do, check en stuur bij. Lopen de korte termijn doelen na een aantal aanpassingen volgens schema? Dan is het veilig om in het nieuwe jaar te evalueren. Zorg wel dat je zicht houdt op de resultaten, zodat je weet of je doelstellingen niet in gevaar komen.

Twee mogelijke opties om te starten met bedrijfsdoelstellingen

  1. Je kan doelstellingen formuleren en vervolgens een bedrijfsanalyse uitvoeren. O.b.v. de doelstellingen stel je dan vast wat er moet veranderen in de organisatie. 
  2. Je kan eerst een bedrijfsanalyse doen en o.b.v. de uitkomsten je doelstellingen formuleren. 


Wij combineren deze 2 zaken altijd aan de start van een marketing pakket. Ze gaan immers hand in hand. We starten bij je bedrijf en je doelstellingen. Deze vertalen we naar een marketing communicatie vraag – en de daaruit vloeiende activiteiten. Heb je het gevoel daar weinig tijd voor te hebben? Dan nemen we indien gewenste de coördinatie voor jou uit handen.

Vervolgens helpen we je o.b.v. bedrijfsadvies, communicatie coaching en/of (gedeeltelijke) uitbesteding van je marketing. Want een doel stellen is één ding, maar je team er in meekrijgen is een heel ander verhaal. Ook daar helpen we je graag bij.

Wil jij snel aan de slag met jouw bedrijf en marketing te laten groeien? Lees dan onze werkwijze en plan een afspraak via de agenda module, bel of mail ons.

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *