februari 27, 2024

Zo boost je met een sitemap je SEO!

Sitemaps zijn een essentieel onderdeel van elke website, ze spelen een cruciale rol in de SEO-strategie, en helpen zoekmachines om webpagina’s efficiënter te crawlen en te indexeren. In deze uitgebreide gids gaan we dieper in op het belang van sitemaps, hoe je ze kunt maken, en hun impact op je SEO.

Inhoudsopgave

  1. Wat is een Sitemap?
  2. Zijn er verschillende soorten XML-Sitemaps?
  3. Waarom zijn XML-sitemaps belangrijk voor de SEO van je website of webshop?
  4. Hoe maak je een Sitemap?
  5. Hoe dien je een Sitemap in bij Google?
  6. Wat zijn 5 best practices voor Sitemaps?
  7. Hoe gebruik je een sitemap rapport om fouten van je pagina’s op te lossen?
  8. Belangrijke kanttekening over Sitemaps

Wat is een Sitemap?

Een sitemap is een document met een Extensible Markup Language (XML) extensie of HyperText Markup Language (HTML) extensie, in dit document staat de lijst van alle pagina’s op je website. Het dient als een routekaart voor zoekmachines, door dit bestand kan een zoekmachine gemakkelijk de inhoud op je website vinden, crawlen en indexeren. Het is vergelijkbaar met een inhoudsopgave van een boek, maar in plaats van hoofdstukken en paragrafen, bevat de sitemap links naar alle pagina’s en artikelen op je website. Voor je SEO is een sitemap.XML het belangrijkst omdat er in tegenstelling tot een HTML-sitemap, ook metagegevens in een XML-sitemap staan. De sitemap.xml is specifiek bedoeld voor zoekmachines, zij lezen de ingevoerde gegevens en gebruiken deze voor hun analyze. Denk bij metagegevens aan: Hoe belangrijk de pagina is, hoe vaak hij is bijgewerkt en wanneer hij voor het eerst werd gepubliceerd.

Dit soort metagegevens zijn interessant voor zoekmachines zoals Google, waarom? Omdat deze metagegevens signalen zijn voor de mate van activiteit op je website. Het geeft direct een idee of jij de informatie op je website wel bijwerkt en informatie niet verouderd. De HTML-sitemap lijkt minder interessant omdat hij vaak handmatig gemaakt moet worden en er belangrijke gegevens ontbreken voor zoekmachines. Toch is het een mooie pagina om lekker linkjes voor je website op te gooien. Ik zou dus zeker aanraden om deze ook te gebruiken.

screenshot van hoe een sitemap.xml eruitziet

 

 

 

Zijn er verschillende soorten XML-sitemaps?

Ja, er zijn vier belangrijke soorten XML-sitemaps:

  1. Normale XML Sitemap: Dit is veruit het meest voorkomende type sitemap. Het is meestal in de vorm van een XML Sitemap die links bevat naar verschillende pagina’s op je website.
  2. Video Sitemap: Wordt specifiek gebruikt om Google te helpen videomateriaal op je pagina te begrijpen.
  3. Nieuws Sitemap: Helpt Google inhoud te vinden op sites die zijn goedgekeurd voor Google Nieuws.
  4. Afbeelding Sitemap: Helpt Google alle afbeeldingen te vinden die op je site worden gehost.

Elke sitemap heeft een eigen doel, namelijk bepaalde documenten op je website snel vinden. Google ziet jouw video, afbeelding, productpagina of blog pagina als een apart soort “document”. Dat komt omdat er aan de achterkant verschillende manieren zijn waarop de informatie gebruikt wordt. Een zoekmachine hoeft voor het weergeven van producten op de verkooppagina bijvoorbeeld alleen jouw producten te kunnen vinden. Alle andere pagina’s zouden de crawler onnodige rekenkracht kosten, best logisch als je erover nadenkt.

screenshot van sub-sitemaps binnen de sitemap.xml

 

 

Je zal daarom binnen jouw sitemap ook sub-sitemaps als je klikt op je gewone sitemap.
Hier vind je de status van sub-sitemaps voor bijvoorbeeld je blogs, pagina’s, producten en categorieën. Dat zie er ongeveer zo uit:
/category-sitemap.xml
/local-sitemap.xml
/mailpoet_page-sitemap.xml
/page-sitemap.xml
/post-sitemap.xml
/product-sitemap.xml

Waarom zijn XML-sitemaps belangrijk voor de SEO van je website of webshop?

Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing gebruiken je sitemap om verschillende pagina’s op je site te vinden en de status van deze pagina’s te analyseren. Hoewel sitemaps technisch gezien geen SEO-rankingfactor zijn, kunnen ze wel een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van je SEO-inspanningen. Daar zijn 3 belangrijke redenen voor:

1. Helpen zoekmachines bij het efficiënter crawlen van je website: besef dat een website analyseren geld kost, want het kost machines rekenkracht. Data dus die een zoekmachine-bedrijf moet betalen. Met een goede sitemap help je zoekmachines dus eigenlijk kosten te besparen doordat ze je website efficiënt kunnen crawlen, wat kan leiden tot een betere indexering en uiteindelijk hogere rankings.
2. Geeft zoekmachines een beeld van pagina’s die jij belangrijk vindt: in een Sitemap kan je een prioriteitscore geven aan pagina’s, de zoekmachine beoordeelt dan zelf weer of zij daar hetzelfde over denkt. Let op, Google negeert het commando <priority>, maar het werkt wel voor Bing.
3. Geeft jou inzicht in de status van je website: door het indienen van je sitemap kun je de status van je pagina’s in Google Search Console zien, bijvoorbeeld hoeveel pagina’s al geïndexeerd zijn of welke fouten bevatten.

Hoe maak je een Sitemap?

De makkelijkste manier is een Sitemap laten maken door een CMS of plugin (van bijvoorbeeld WordPress of Shopify). Voor WordPress kan dat bijvoorbeeld met de plugin Yoast SEO of Rankmath. Deze plugins zorgen ervoor dat je sitemap (automatisch) aangemaakt wordt en automatisch wordt bijgewerkt. Op het moment dat jij een nieuwe pagina publiceert wordt deze automatisch als link met metagegevens toegevoegd aan je XML-sitemap bestand. Daardoor wordt het document (de pagina) voor zoekmachines crawlbaar.

Gebruik je geen CMS? Dan kun je nog steeds een sitemap aanmaken met behulp van een derde partij sitemap generator tool. Denk bijvoorbeeld aan XML-Sitemaps.com of prepostSEO. Deze tools genereren een XML-bestand dat je kunt gebruiken als je sitemap. Deze upload je dan in je Google Search Console (GSC).

hoe je een sitemap moet indienen bij Google

 

 

Hoe dien je een Sitemap in bij Google?

Om je sitemap bij Google in te dienen, log je in op je Google Search Console-account. Ga vervolgens naar het tabblad: Indexeren en klik op Sitemaps in de zijbalk. Als je al een sitemap hebt ingediend, zie je een lijst van “Ingediende Sitemaps” op deze pagina. Om je sitemap in te dienen, voer je de URL van je sitemap in dit veld in en klik je op “Verzenden”.

Wat zijn 5 best practices voor Sitemaps?

Dit zijn 5 best practices voor het maken van een effectieve sitemap:

  1. Voeg alleen URL’s toe die je echt geïndexeerd wilt hebben door zoekmachines.
  2. Maak een sitemap niet te groot: Zorg ervoor dat een sitemap-bestand niet groter is dan 50 MB of 50.000 URL’s.
  3. Zorg ervoor dat je sitemap is gecodeerd in UTF-8.
  4. Werk je sitemap automatisch bij telkens er een nieuwe URL bijkomt of verdwijnt.
  5. Voeg een verwijzing naar je sitemap toe in je robots.txt-bestand (en zorg dat je deze url niet geblokkeerd natuurlijk).

Hoe gebruik je een sitemap rapport om fouten van je pagina’s op te lossen?

Zodra Google je sitemap heeft gecrawld, kun je op twee manieren bij het indexrapport voor je pagina’s komen.

pagina indexering bekijken in Google Search Console

 

 

1. Je kan klikken op “Sitemaps” (onder het tabblad Indexeren). Klik nu op de Sitemap die je wilt analyseren, druk vervolgens op Pagina-indexering bekijken.

dekkingsrapport status url's in sitemap bekijken in search console

 

 

 

2. Je kan klikken op “Pagina’s” (onder het tabblad Indexeren). Je komt dan bij het  “Pagina-indexering” rapport. Hier kun je de status van al je pagina’s zien en kan je filteren op specifieke sitemaps.

indexeringsfouten in Google bekijken

 

 

 

 

 

Bij zowel optie 1 als 2 kun je door naar beneden te scrollen de fouten vinden en hoe je ze moet oplossen. Door te klikken op het “i” icoontje bij een foutmelding ga je naar een andere pagina. Hierop lees je de fout en hoe je deze fout kan oplossen. Je ziet ook welke url’s dezelfde fout bevatten.

Tip: begin met de fouten oplossen die van toepassing zijn op de grootste hoeveelheid pagina’s.

Belangrijke kanttekening over Sitemaps

Het is belangrijk om te onthouden dat het hebben van een sitemap niet automatisch betekent dat al je pagina’s worden geïndexeerd. Een sitemap is slechts een hulpmiddel dat zoekmachines helpt om je site efficiënter te crawlen. Het is geen garantie voor indexering of hogere rankings. Het is nog steeds belangrijk om andere SEO-strategieën te implementeren, zoals het optimaliseren van je inhoud, het bouwen van kwalitatieve backlinks met linkbuilding en PR, en het verbeteren van de technische SEO van je site.

Heb je fouten opgelost op pagina’s, schema’s van schema.org toegevoegd (zoals een kruimelpad) of heb je de inhoud van een pagina aangepast? Dan kan je de url bovenaan in Google search console intypen. Daarna krijg je de status van die specifieke pagina te zien. Je kan dan drukken op “Indexering aanvragen”. Je doet hiermee een verzoek aan Google of hij nog een keer je pagina wil bekijken omdat jij hem verandert hebt.

Conclusie

Sitemaps spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de SEO van je website. Ze maken het voor zoekmachines gemakkelijker om je site te crawlen en te indexeren, wat kan leiden tot betere rankings. Hoewel het hebben van een sitemap geen garantie is voor succes, is het toch een waardevol hulpmiddel dat elke website-eigenaar zou moeten gebruiken. Met deze gids in handen, ben je nu klaar om je eigen sitemap te maken en in te dienen bij Google. Succes!

Maak je netwerk blij, deel mij!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *