februari 15, 2022

Online marketing starten: succes in 7 stappen.

Hoe start je met online marketing?

Naar onderbouwd internetmarketing succes in 7 stappen.

Met online marketing starten? Hoe doe je dat? Deze 7 stappen werken voor elk; grootbedrijf, MKB bedrijf en klein bedrijf dat zijn of haar marketing naar een hoger niveau wil tillen óf er mee wil starten. Levert jouw internetmarketing op dit moment niet het gewenste resultaat? Check dan of je al deze stappen succesvol hebt doorlopen.

Twijfel je tussen het zelf doen of je uitbesteden? Check dan hier voor meer achtergrondinformatie m.b.t. online marketing uitbesteden.

Als je start met internet marketing let dan op waar je begint. Een goede structuur in de werkwijze, met duidelijk stappenplan, zorgt voor meer zekerheid van resultaat. Zo weet je zeker dat je jouw budget goed besteed. Het stappenplan vindt je hier.

De 7 stappen van starten met online marketing

  1. Onderbouwen
  2. Positioneren
  3. Opvallen
  4. Structureren
  5. Starten
  6. Valideren
  7. Opschalen

Roadmap voor het succesvol starten met online marketing.

Online marketing starten

In 7 stappen je internetmarketing op de rit:

1. Onderbouwen: Waarom start ik met internetmarketing?

nternetmarketing helpt je jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Stel deze doelen dus eerst. Het Business Model Canvas helpt je hierbij. Het geeft een overzicht van relevante factoren zoals; doelgroepen, sterktes, zwaktes, inkomensstromen en kosten. Zo bepaal waar de focus moet liggen. Houd bedrijfsdoelen SMART. en vertaal ze naar marketingdoelstellingen en reserveer het bijbehorende budget om deze doelen te bereiken.

2. Positioneren: Hoe is mijn bedrijf onderscheidend en voor wie?

Positioneer jouw bedrijf in de markt door te starten met een sterke analyse. O.b.v. de uitkomsten van het onderzoek ontwikkel je een onderscheidende propositie (kernboodschap). Voor het onderzoek richt je jezelf op vier gebieden; Jouw bedrijf, je concurrenten, je doelgroep(segmenten) en de trends waar je op in kan spelen. Een goede positionering zorgt dat klanten voor je kiezen en zich aan jouw bedrijf willen binden.

3. Opvallen: Hoe val ik op als bedrijf?

Als je de positionering van jouw bedrijf scherp hebt vertaal je deze naar beeld. De beelden die je gebruikt; logo, huisstijl, foto’s en illustraties versterken idealiter de kernboodschap. Ze dienen in ieder geval te passen bij de positionering en onderbouwde keuzes te zijn. Ze vallen op, stralen professionaliteit uit en zorgen voor een consistente en herkenbare uitstraling van jouw bedrijf. Een huisstijl handboek helpt hierbij.

4. Structureren: Hoe breng ik structuur in mijn online marketing?

Stem je marketingstrategie af op de klantreis (customer journey). Dit helpt je te checken of je elke stap van de klantreis ingevuld hebt, via het juiste kanaal en met de juiste boodschap. Door meer waarde te bieden in elke fase raak je minder (potentiële) klanten kwijt gedurende het proces. Het model helpt je vervolgens systematisch de conversies en klanttevredenheid te verhogen.

5. Starten: Hoe leg ik de basis voor mijn online marketing?

De basis voor je online marketing bestaat minimaal uit; logo, huisstijl, positionering, website (met conversie- en SEO geoptimaliseerde; structuur, tekst, afbeeldingen en code) en een online advertentiekanaal passend bij de doelgroep. Dit is vaak een social media kanaal zijn zoals: LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter. Voor een webshop kan SEO (zoekmachine marketing) of een distributieplatform zoals Bol.com een oplossing zijn.

6. Valideren: Hoe behaal ik het beste resultaat met marketing?

Door te testen welke vorm van adverteren het beste werkt. Heb je de voorgaande stappen doorlopen? Dan weet je wat de boodschap op welk moment moet zijn per doelgroepsegment. Je weet ook welk middel je moet kiezen. Je test nu verschillende campagnes op de gekozen kanalen. Doe er één tegelijk. Meet het nulpunt en wat het experiment oplevert. Kies de campagnes met het meeste rendement en breidt deze uit (of schaal ze op).

7. Opschalen: Hetzelfde succes groter maken.

Door stap 6 weet je wat werkt. Dit schaal je verder op. In deze fase breidt je het aantal campagnes, kanalen en/of middelen. Wat je al hebt? Dat a/b test je om te kijken of het nóg meer kan opleveren. Door een goede funnel te ontwikkelen (reeks stappen waar je een potentiële klant doorheen leidt met online marketing), krijg je een steeds hogere conversie met meer voorspelbare resultaten. Door stappen te automatiseren bespaar je ook nog tijd.

Hoe doorloop je de stappen?

Nu je weet hoe je van jouw marketing een succes maakt is het een kwestie van doen, maar hoe? In één jaar helpt De maandelijkse marketeer je de volledige stappen te doorlopen in de vorm van: advies, hulp bij online marketing of uitbesteding. Uiteraard kan je ook zelf aan de slag! Download in dat geval hier de A4 versie.

P.s. vond je de post waardevol? Deel hem dan met je netwerk via een v.d. knoppen hieronder. Zo help je moeiteloos zeker één iemand uit jouw netwerk.

Maak je netwerk blij, deel mij!

TAGS:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *